Custom hoogslaper/slaapvide bouwen

10 jun 2024
6
0
Amsterdam
Advies gevraagd over het bouwen van een loft boven twee deuren. Idee is geïllustreerd als zwart vierkant.
Ik wil een slaapvide maken boven deze deuren.
De rechtermuur is van beton, en hier kunnen keilbouten in bevestigd worden. (1)
De centimeter op de grond geeft een lengte aan van 300cm.
Ik wil op punt 2,3,4 balken plaatsen.
Helaas mogen deze niet in de vloer bevestigd worden.
Tussen balk 3 en 4 komt wel een trap.
De deuren zijn 237cm hoog.
De lengte wordt 300 cm
De breedte is 205 cm
Totale hoogte is 340 cm

Ik heb dus 103 cm voor de constructie, matras en slaapruimte tot het plafond....
Kan dit überhaupt?

En m.b.t. palen 2,3 en 4?
Moet ik deze zekeren? (X constructie met andere palen kan niet ivm deuren...)


RDT_20240610_210210142457935249062176.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.332
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik wil op punt 2,3,4 balken plaatsen.
Helaas mogen deze niet in de vloer bevestigd worden.

vertikaal veronderstel ik
je kan boven- + onderaan een horizontale balk plaatsen
die kan je met siliconen aan de vloer bevestigen zonder die te beschadigen
de vertikale balken kan je daaraan vastmaken


Tussen balk 3 en 4 komt wel een trap.
dat kan krap worden
=> eerder een ladder ?


De deuren zijn 237cm hoog.
De lengte wordt 300 cm
De breedte is 205 cm
Totale hoogte is 340 cm
Ik heb dus 103 cm voor de constructie, matras en slaapruimte tot het plafond....
Kan dit überhaupt?

denk van wel
ik hou mij de slaaphoogte van stapelbedden in een caravan voor ogen
uiteraard hoe dieper, hoe meer het een spelonk wordt
 
10 jun 2024
6
0
Amsterdam
vertikaal veronderstel ik
je kan boven- + onderaan een horizontale balk plaatsen
die kan je met siliconen aan de vloer bevestigen zonder die te beschadigen
de vertikale balken kan je daaraan vastmaken

Klinkt goed! Siliconenkit was nog niet in mij opgekomen. Het gaat om een marmoleum vloer die ooit weer in originele staat moet worden gebracht.

Edit: tussen 2 en 3 zit een deur.
Dus een horizontale balk voor alledrie de verticale palen is niet mogelijk.
Een met Siliconen vastgeplakte balk tussen 3 en 4 wel.
Kan nr. 3 los staan?
Bedoelde je het zo? Of had je iets anders in gedachten?
dat kan krap worden
=> eerder een ladder ?
Klopt :)

Dankje!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.332
2.038
Klein-Brabant, Vlaanderen
Siliconenkit was nog niet in mij opgekomen. Het gaat om een marmoleum vloer die ooit weer in originele staat moet worden gebracht.
over hoe makkelijk siliconen van marmoleum/linoleum te verwijderen zijn, kan ik mij niet uitspreken
anders onder de balk op de vloer een isolatieband van 5 mm dik leggen


een horizontale balk voor alledrie de verticale palen is niet mogelijk.
boven de deur kan die toch
de draagstruktuur van de slaapruimte zou ik daar tegenaan schroeven (in hetzelfde horizontale vlak)


Kan nr. 3 los staan?
tussen 2 en 3 zit uiteraard de deur
daar kan je niets voor plaatsen
je kan wel 3 op de kop of de zijkant van de muur vastmaken
 
  • Leuk
Waarderingen: robertprobeertwatnieuws

fantic

Post veel
22 mrt 2015
1.286
172
Halverwege Utrecht en Amsterdam
Je kan 2 en 4 aan de muur bevestigen, eventueel met neugels, dan heb je al extra steun.
Wat is het voor plafond, als dat massief is dan kun je paal 4 tussen plafond en vloer klemmen met een uitdraaibare poot
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.360
2.696
Tegen de betonnen muur vast zetten en aan de kant van de trap geen palen, maar aan de betonnen plafond platen ophangen. Dan kan je er een losse trap onder een hoek tegen aan zetten. Die kan je dan aan de bovenkant zekeren.
 
  • Leuk
Waarderingen: robertprobeertwatnieuws

Paul90

Actieve deelnemer
25 jan 2021
386
137
Leuke puzzel is dit! Om gericht mee te denken, is het goed om wat meer details te delen.
Wat voor opbouw zijn de muren haaks op, en parallel aan, muur 1 (beton)? Is het mogelijk om daar een balk aan te bevestigen?
Hoe had je gedacht de overspanning te maken tussen de muren? Hoe breed is het matras wat er in komt?

Als je het frame van een normaal (tweepersoons)bed bekijkt, is dat meestal uit hoge doch smalle planken opgebouwd. Die hoogte is belangrijk tegen doorbuigen in de lengte. Doorbuigen in de breedte is opgevangen door de lattenbodems + meestal een extra versteviging in het midden.

Het geheel zal minimaal op de hoeken moeten worden ondersteund: de balk op muur 1 vangt twee hoeken op; de paal bij 4 zou de hoekpaal en tevens ladder kunnen zijn. Als je bij 2 iets in de muur kan maken, heeft dat voorkeur. Anders beperkt de paal de draaiing van de deur.

De vraag is hoe de breedte te ondersteunen, zonder een paal in het midden te zetten. Lattenbodems tot 140 cm. breed zijn doorgaans zonder ondersteuning in het midden. Daar kan je gebruik van maken. Ik denk aan een hoge bak rondom maken, en op 1.40m een extra balk/plank over de lengte waar de lattenbodem op steunt. De extra ruimte naast het matras voor decoratie.
Wil je een breder matras, dan zou je bijvoorbeeld balken met raveeldragers kunnen plaatsen, die tevens als lattenbodem fungeren (denk aan ventilatie van het matras). De onderkant zou dan bekleed kunnen worden met stof voor de afwerking, om maar iets te noemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: robertprobeertwatnieuws
10 jun 2024
6
0
Amsterdam
Je kan 2 en 4 aan de muur bevestigen, eventueel met neugels, dan heb je al extra steun.
Wat is het voor plafond, als dat massief is dan kun je paal 4 tussen plafond en vloer klemmen met een uitdraaibare poot

De muur bij 2 en 4 is van gips en is een soort kast. Ik kan de balk er misschien aan vast maken, maar dat is niet zeker.

Uit draaibare poot is een leuk idee!
 
10 jun 2024
6
0
Amsterdam
Leuke puzzel is dit! Om gericht mee te denken, is het goed om wat meer details te delen.
Wat voor opbouw zijn de muren haaks op, en parallel aan, muur 1 (beton)? Is het mogelijk om daar een balk aan te bevestigen?

Muur 1 kan inderdaad een draagbalk aan bevestigd worden. Het gaat om een betonnen draagmuur. Ik wil daar met 3, misschien 4 keilbouten een balk aan vast maken.

Hoe had je gedacht de overspanning te maken tussen de muren?

Ofwel een aantal dunnere balken met balken dragers, of een dikke balk over de lengte waar de lattenbodems op kunnen rusten.
Dunnere balken lijkt mij "makkelijker" en meer vertrouwd. Een simpeler ontwerp.

Hoe breed is het matras wat er in komt?

180x220. Het gaat om 2 lattenbodems van 90x220.

Als je het frame van een normaal (tweepersoons)bed bekijkt, is dat meestal uit hoge doch smalle planken opgebouwd. Die hoogte is belangrijk tegen doorbuigen in de lengte. Doorbuigen in de breedte is opgevangen door de lattenbodems + meestal een extra versteviging in het midden.

Het geheel zal minimaal op de hoeken moeten worden ondersteund: de balk op muur 1 vangt twee hoeken op; de paal bij 4 zou de hoekpaal en tevens ladder kunnen zijn. Als je bij 2 iets in de muur kan maken, heeft dat voorkeur. Anders beperkt de paal de draaiing van de deur.

Bij 2 kan er niets aan de muur. Het gaat om een gipsmuur.

De vraag is hoe de breedte te ondersteunen, zonder een paal in het midden te zetten. Lattenbodems tot 140 cm. breed zijn doorgaans zonder ondersteuning in het midden. Daar kan je gebruik van maken. Ik denk aan een hoge bak rondom maken, en op 1.40m een extra balk/plank over de lengte waar de lattenbodem op steunt. De extra ruimte naast het matras voor decoratie.
Wil je een breder matras, dan zou je bijvoorbeeld balken met raveeldragers kunnen plaatsen, die tevens als lattenbodem fungeren (denk aan ventilatie van het matras). De onderkant zou dan bekleed kunnen worden met stof voor de afwerking, om maar iets te noemen.

Ah, de genoemde Raveel dragers noem ik net ook, als balken dragers.
 
10 jun 2024
6
0
Amsterdam
Plan A:

Balk 3 en 4 kunnen aan elkaar vast gemaakt worden met een horizontale balk op de vloer, met een rubberen anti slip plak eronder.

Balk 2 is nog een beetje een vraagstuk, maar die kan wellicht met een uitdraaibare poot aan het plafond.

Over de lengte van 3 meter zijn er dan 2 lange horizontale balken in de hoogte.
Die worden ondersteund door 1 (horizontaal), 2, 3 en 4 (allen verticaal)

Tussen de balken met raveeldragers is de 'nieuwe vloer' als lattenbodem te maken.
Met plaatwerk om het matras.

Dit is volgens mij de meest voordehandliggende optie.

Plan B wil ik nog even verder onderzoeken.
Daarbij komt er een echte lattenbodems van 2 eenpersoonsbedden te liggen.

Waarbij er minimaal 3 lange balken van 3 meter over de lengte liggen, om de lattenbodems te ondersteunen.

Ik wil niet teveel hoogteverlies, zodat er zoveel mogelijk centimeters vrij blijven tot het plafond.

En in hoeverre is een lattenbodem van meerwaarde t.o.v. de verticale balken op raveeldragers?...

Bedankt voor alle reacties, leuk om zo te brainstormen! :D
 

Henkies

Actieve deelnemer
10 sep 2021
68
48
Noordwijk
Voor de volldeigheid toch nog even terug naar je opmerking over gipswand en de noodzaak van staander 2 en 3.

Misschien ben ik te optimistisch, maar als het gipswanden zijn met houten frame dan zou ik het wel aandurven om de staanders op te zoeken en tegen béide gipswanden een balk te schroeven. Staander 2 en 3 kunnen dan vervallen.

Betreft je ladder: een ladder van 250 hoog wordt een flinke klim als die volledig haaks staat. Als je de ruimte hebt zou ik die zeker wat schuin maken.
 

Bert Vanderveen

Oud hout
1 sep 2015
2.843
783
Enschede, Twente
Ik zou het geheel construeren met KeeKlamp en buis. En dan gewoon op alle hoeken staanders en liggers, die op de geschikte plekken dwarsverbinden met een wand.
Heb ooit zo een hoogslaper gemaakt in kinderkamer, was perfect.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.