Curly maple afwerking

Peterselie1

Nieuw lid
1 apr 2022
17
6
friesland
Beste forumleden.
Ik ben met een werkstuk bezig van notenhout en voor de frontjes wou ik esdoorn gebruiken met curly effect. Dit lijkt mij een mooi contrast.

Op YouTube al het een en ander opgezocht maar dat zijn dat weer Amerikaanse producten.

Ik wil de curls (ja hoe noem je ze in het nederlands) dat die er echt uit knallen en vanaf veraf goed te zien valt.

Zou het liefst het esdoorn zo wit mogelijk houden bijv geen lijnolie. Zag ook iemand die eerst een paar keer ging beitsen terugschuren. dat de inkt dan meer in de curls zitten vervolgens deed hij dewaxed shellac maar wat is het verschil met gewone?

Ik zou het heel erg waarderen als iemand zijn 'beste' manier met me wil delen voor de veredeling van curly maple.

Hierbij de foto's.
Met vriendelijke groet,
Peterselie
 

Bijlagen

  • 20220517_122826.jpg
    20220517_122826.jpg
    88,1 KB · Weergaven: 56
  • 20220517_122836.jpg
    20220517_122836.jpg
    51,4 KB · Weergaven: 54
  • 20220517_122912.jpg
    20220517_122912.jpg
    59,9 KB · Weergaven: 59

beansr

Actieve deelnemer
20 jan 2016
71
18
Zou eens kijken bij de deCokerije heeft veel producten om hout te veredelen.
ken ze niet dus geen persoonlijke binding.
 

RoboW

Actieve deelnemer
31 jan 2019
137
35
Headvillage
Je kunt de deur kunnen "stainen" met een kleur om de "flame" er uit te laten springen ..
Ik gebruik deze techniek op gitaren met met een "flame maple" top.
Ik zou zeggen even op you tube kijken of even googelen.

Je bent welkom om eens langs te komen maar ik zag al dat Friesland niet echt naast de deur is
 

GH1

Post veel
8 aug 2017
1.181
214
Breda en omstreken
Wat je waarschijnlijk bedoeld is;

ESDOORN GEMOESTEERD - Ook wel vogelaugen Ahorn, Bird's-eye Maple, gemoesd Esdoorn of (eigenlijk foutief) genoest Esdoorn genoemd.

Dit is Amerikaans Esdoorn dat vol met kleine noestjes zit. Die noestjes komen van kleine takjes (uitlopers of waterloten) die 's zomers op de stammen groeien. Door de grote kou in de winter vriezen ze er 's winters vanaf en laten een spoor van noestjes achter.


In de praktijk vooral als fineer gebruikt. Iets als bijgaande foto's.... samen met noten ook één van de standaard combinaties.

Je hebt ook nog "geriegeld" esdoorn, daar loopt de draad in een soort golfjes....

Dat frontje wat jij toont is gewoon esdoorn met een (k)noest.... door de plaatsing in het paneel, niet erg fraai in mijn optiek voor een ladefront. Afwerking is lastiger. In mijn ervaring wordt esdoorn er niet fraaier op als je het licht/wit wilt afwerken.
 

Bijlagen

  • 2022-03-17 10.07.44.jpg
    2022-03-17 10.07.44.jpg
    63,8 KB · Weergaven: 44
  • 2022-05-17 14.31.34.jpg
    2022-05-17 14.31.34.jpg
    70,6 KB · Weergaven: 39
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.829
888
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
De foto's die jij toont zijn inderdaad gemoesteerd esdoorn (birds' eye maple). Echter
Dat frontje wat jij toont is gewoon esdoorn met een (k)noest.... door de plaatsing in het paneel, niet erg fraai in mijn optiek voor een ladefront.
Het stuk hout dat de OP toon heeft, naast die tekening rond de kwast, ook een (lichte) gewaterde tekening, zowel boven als onder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Peterselie1

Nieuw lid
1 apr 2022
17
6
friesland
Telefoon op helder zetten dan zie je ze duidelijk 😉. Bedankt voor de info zover. Ja ik ben het toch inderdaad met je eens @GH1 denk dat ik toch inderdaad niet voor wit ga. Met olie oid dus. Maar ik ben op naar zoek hoe je de wel bekende tiger stripes erin krijgt. Denk dat het met alleen olie der nog niet zo uit zal springen als ik wil. @RoboW hoe doe jij dat? Eerst stains/beits en dan terug schuren dan oliën? Dit is het effect wat ik ongeveer wil bereiken.
Groet peter
 

Bijlagen

  • Screenshot_20220517-160701_Chrome.jpg
    Screenshot_20220517-160701_Chrome.jpg
    55,8 KB · Weergaven: 35

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
71
4
Bussum
In de gitaarbouw wordt in de regel waterbeits gebruikt om dat effect te krijgen. Een donkere tint opzetten en vervolgens terug schuren eventuleel gevolgd door een kleur naar keuze. Zelf heb ik dat wel met zakjes clou waterbeits gedaan. In het filmpje hieronder krijg je een idee hoe.
 
  • Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Zoals hier boven beschreven. Als je verder geen andere kleur wil gebruiken zou ik zeggen, maak alles zwart en schuur het terug tot je het gewenste resultaat hebt. Dat zorgt er wel voor dat je tekening er wat meer uitspringt.
Ook hier prima ervaring met de clou waterbeits. Je gaat met jouw stukje hout geen resultaat krijgen zoals in het gitaar plaatje wat je laat zien, maar er zit wel degelijk een aardige tekening in, onbewerkt zie je dat alleen niet zo heel goed.

Ik ben ook niet met alle nederlandse termen bekend maar in de gitaarbouw onderscheiden we het volgende vaak:
- birdseye: het veel miniscule noestjes van plekken waaar kleine takjes gegroeit hebben
- flamed: het (veelal recht) getreepte flampatroon. ook wel chatoyancy genoemd
- quilted: het meer golvende patroon zoals in het laatste filmpje te zien. Lijkt wat meer op watervlekken vind ik.

De patronen die in het hout te zien zijn (op birdeye na) zijn niet helemaal duidelijk wat de oorzaak is.
Het komt maar op een klein percentage van de esdoorn bomen (2% las ik ooit ergens).

Ik durf het trouwens niet met zekerheid te zeggen, maar even hardop denken is quilted dosse gezaag en flamed kwartiers?
 

s0ulmaster

Without magic smoke, it ain't broken
11 apr 2019
368
121
Enschede
Mmm, ik denk dat dat bij esdoorn wel mee valt - als ik naar onze eigen voorraad kijk hebben vrijwel alle balken er wel wat van... Ik vermoed eerder dat 2% een 'commercieel interessante' tekening heeft ;-)
Ja dat laatste zal wel correct zijn. Voor gitaren zoeken we meestal hout met een bijzondere tekening, Dat maakt dat je aan hout voor een gitaar al snel 200.400 euro kwijt bent, voor die paar cm3
 

superfly

Actieve deelnemer
11 mei 2008
71
4
Bussum
Maar voor die bedragen heb je meestal geen stain meer nodig voor een leuk resultaat ;-) (sorry voor het stelen van het topic)
3DFE78A5-5CD5-40AD-9985-1DD5605EF7BF.jpeg
 

Peterselie1

Nieuw lid
1 apr 2022
17
6
friesland
Vette gitaar @superfly mooie curls! ! waarmee heb je die afgewerkt als ik vragen mag? Bedankt @s0ulmaster ik denk dat ik dat ga proberen, stainen en dan terugschuren. had ook nog ergens gelezen dat het effect door een vertakking in de boom komt van het in en uitelkaar rekken van de stam. weet verder niet of het klopt maar leek me opsich wel een redelijke gedachten. ik laat het nog wel weten als ik een testje heb gedaan. en henk het gaat me niet om de tekening in het hout maar de curls daar wil ik het accent op leggen.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.045
1.674
Terkaple
www.woodworking.nl
Prachtige gitaar Superfly!

@Peterselie1, welke basis kleur wil je hebben in de strepen (riegels of curls)? Zakje Clou beits in de goede kleur, bruin, blauw, rood etc of wat ook goed werkt is Ecoline inkt, in ieder geval een kleurstof die in het hout trekt. In de strepen trekt het dieper dan het tussenliggende hout.
Na beitsen/kleuren schuren, desnoods een paar keer herhalen en ik zou het niet afwerken met olie als je niet in de bruinige tinten wil blijven. Olie wordt toch gauw gelig/bruin op esdoorn. Watergedragen blanke lak is beter, kun je 3 x op een dag aanbrengen. Paar dagen laten drogen en dan is het prachtig vlak uit te schuren en te polijsten. Maximaal effect.
Spuitbus blanke lak kan ook, bij de Action hebben ze die niet al te duur. b.v.

De strepen, in curly esdoorn zitten eigenlijk alleen in het onderste deel van de stam. De verklaringen lopen nog wel eens uiteen, van DNA defect maar het wordt ook wel verklaard dat het hout samendrukt en dat daardoor het patroon ontstaat.
Een andere mooie variant is bloemig of quilted esdoorn. Rick van Masave heeft bijna altijd spectaculair mooie voorbeelden op voorraad.

jaap
 
  • Leuk
Waarderingen: Hirumili

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.