CSC Sys 50, heeft de Festool ontwikkelingsafdeling zich vertild?

Fugazi Furniture

Nieuw lid
8 jul 2021
15
21
Amsterdam
Ergens de eerste helft van dit jaar heb ik na enig dubben deze machine gekocht. Ik werk veel in de restauratie/renovatie en een kleine veelzijdige zaagtafel die ik desnoods mee de steiger op kan nemen leek me een goed idee. Het betekende ook investeren in het Festool accu platform, dat ik nog niet had. Al met al dus een aardige investering, maar de eerste ervaringen leken die te rechtvaardigen. Het ding is vrij stil, uitermate mobiel en zaagt (schulpt) zeer zuiver.
Het probleem dat op gegeven moment optrad was echter het rol/afkorttafeltje. Het begon op te vallen dat het niet nauwkeurig haaks was (in het horizontale vlak. Nou kun je dat verstellen volgens de handleiding, en daar begon de ellende. E.e.a. is bijzonder slecht toegankelijk en de plastic kapjes waaronder de stelschroeven verborgen zitten zijn er eigenlijk niet af te krijgen zonder ze te beschadigen. Vervolgens heb je drie verschillende maten inbus en nog een torx-schroevendraaier nodig om de verschillende schroeven los en vast te draaien. Erger was dat zelfs in de meest extreme stand er nog steeds sprake was van een afwijking. Na meerdere uren en groeiende frustratie viel me toevallig op dat 1 van de vier lagers waarop de roltafel loopt kapot was. Dat zie je alleen onder een bepaalde hoek. Daarmee was wel duidelijk dat het ding terug moest.
Na allerlei gehannes dat ik jullie zal besparen heb ik uiteindelijk van Festool een nieuwe machine gekregen (met complimenten aan Dennis van Festool die zich zeer heeft ingespannen). Toen ik er dus vandaag mee aan de slag ging......oh nee toch....

Edit: hier wilde ik een filmpje invoegen, maar het schijnt dat mp4 bestanden niet toegelaten zijn.

Het grootste probleem is m.i. niet het verschil in hoogte tussen vaste en roltafel, dat is relatief gering en bovendien te stellen, weet ik van de vorige keer. Maar dat het verschil naar het einde toe steeds groter wordt betekent dus dat vaste en roltafel niet in 1 vlak liggen...."co-planar" zoals de Amerikanen zo mooi zeggen. En of dat bij te stellen is weet ik nog zo net niet. Daarover moet ik nog bericht krijgen, maar zowiezo vinden ze het bij Festool beter als je er niet zelf aan gaat stellen. Dat betekent dus dat ik het ding wederom een tijdje kwijt ben en gezien de ervaringen tot nu toe heb ik m'n twijfels of het ze bij Festool dan wel lukt.

Ik begin me af te vragen of Festool zich hier wellicht aan vertild heeft. Als ervaren eindgebruiker verwacht ik eigenlijk van geen enkele zaagtafel "af fabriek" een honderd procent zuivere instelling, zelfs niet van de duurste Altendorfer. Wat ik echter wel verwacht is de mogelijkheid e.e.a. na te stellen door een ervaren gebruiker zonder al te veel problemen. Roltafels zijn nou eenmaal lastig en bewerkelijk, hebben veel variabelen en zullen nooit jaren achtereen zuiver blijven.

Heeft iemand anders ervaring met dit product en/of soortgelijke problemen?

Laatst bewerkt:

RDR2950

Actieve deelnemer
21 okt 2023
156
99
Kapellen (Antwerpen)
Interessante ervaring, ik ben meteen bij mijn machientje gaan nakijken en op het eerste zicht is dat daar niet het geval.
Het horizontale vlak was bij mijn machine blij levering ook niet echt perfect en ik deel je visie over de onhandige afdekkapjes en de verschillende gereedschappen om dat in te stellen - voor een machine die door zoveel verbeteringscycli gegaan is (en zeker bij Festool) is dat op zijn minst bizar te noemen. Het afstellen zelf lukte wel vrij goed (alles bij elkaar toch twintig minuten aan besteed). Andere vlakken en hoeken waren bij mijn machine helemaal goed.

Momenteel staat de CSC Sys op het bijhorende tafeltje en blijft daar heerlijk stabiel. Ik ben wel benieuwd hoe dat gaat evolueren als ik die af en toe ergens mee naartoe neem...

Overigens, dit tafelzaagje is bij mij zowel een up- als downgrade van een HBM paneelzaag. Upgrade zal iedereen wel begrijpen: bouwkwaliteit, precisie, instelbaarheid, lawaai... gooi maar gewoon een paar minimumvereisten in het lijstje en je covert ze allemaal. Downgrade is voor het formaat - die HBM kan halve panelen aan, daarom heb ik die nog niet meteen weggedaan. De test is dat als ik die machine niet meer gebruik, ik ze ook niet meer nodig heb (termijn nog te bepalen :cool:).

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.