creusen slijpmachine

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.915
2.952
Ik ben weer eens een oude slijpmachine rijker geworden. Een oude creusen. Is nog met alles gietwerk en geen blik. Wat zouden jullie er op monteren voor schijven? Ik heb al machines met polijstdoorns, een stel schuurschijven, staalborstel, groene en witte steen. CBN wielen? Zo ja welke? Nog andere opties?
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
162
62
Almen aan zee
Zo te zien heb ja al zo'n beetje de schijven die je nodig hebt.

Maar als je zoekt naar iets wat je nog niet hebt op een sneldraaiende machine:
(ik weet de officiele naam niet) een rubberen schijf met een heel fijne slijp/polijst toeslag.
ik ken het van het koperslaan,, de bolkophamers worden daarmee heel strak en fijn mee gepolijst.

En inderdaad zoals Ornament zegt: smal en voor gutsen en profielen
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.530
583
Zo te zien heb ja al zo'n beetje de schijven die je nodig hebt.

Maar als je zoekt naar iets wat je nog niet hebt op een sneldraaiende machine:
(ik weet de officiele naam niet) een rubberen schijf met een heel fijne slijp/polijst toeslag.
ik ken het van het koperslaan,, de bolkophamers worden daarmee heel strak en fijn mee gepolijst.

En inderdaad zoals Ornament zegt: smal en voor gutsen en profielen
MarcelvdW,

moet je op die schijf een polijstmiddel doen, of heeft die schijf dat zelf aan boord.

Heeft iemand er en referentie van?

groeten

Ornament
 

Koos

Actieve deelnemer
28 sep 2009
206
41
Amsterdam
Ik heb zelf schijven van leer gesneden en die aan elkaar gelijmd. Dat gebruik ik om te polijsten, samen met de polijstpasta van tormek, de dikke leerschijf , daar laat ik eerst wat naaimachine-olie intrekken voor ik de de pasta er op smeer. Het polijst erg goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: The Boktor

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.915
2.952
Smalle schijven heb ik in mijn werkplaats thuis. Die gebruik ik voor het profileren van freesmessen voor de spilfrees. Gutsen heb ik er volgens mij 3 van en ik gebruik ze eigenlijk nooit. Voor staken en hamers heb ik een bandschuurmachine en een polijstmachine. Tormek staat ook thuis. Die siliconenrubber slijp en polijstschijfjes ken ik wel in het klein, ze worden in bijvoorbeeld de tandtechniek gebruikt. Je gebruikt ze dan zonder toevoeging.
 

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
162
62
Almen aan zee
Zoiets is het inderdaad, maar dan anders ;-)

Die collega heeft er drie op een rij, drie oplopende fijnheden.
Drie verschillende kleuren ook die schijven.
Ruikt ook een beetje rubberig als je ermee werkt.

Kan ze ook zo snel niet vinden op het web
maar zal m'n collega vragen.
Als ik 't weet post ik het hier
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

MarcelvdW

Actieve deelnemer
25 mei 2022
162
62
Almen aan zee
Heb m'n collega gesproken:
hij vindt het heel fijne schijven maar heeft geen idee hoe ze heten of waar ze vandaan komen....

Het is uit de nalatenschap van een oude smid.

Ik heb langer geleden met die smid samengewerkt, hij is inmiddels al lang lang met pensioen,
ik kijk of ik hem nog kan vinden en spreken.

Ik weet dat ze gebruikt werden (en nog worden) bij het wegwerken van kleine beschadigingen en voor het polijsten van drijfhamers / planeerhamers.
Bij ons op het werk voor het drijven van koper en messing plaat

Maar voor nu dus nog even geen verlossend antwoord helaas ;-)

Bij nieuws laat ik het weten!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.