Creusen slijpmachine losse slijpschijf

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
314
32
hoi allemaal,

enkele jaren geleden kreeg ik van een familielid een oude creusen slijpmachine. Dit jaar begon ik met het opknappen van oude schaven, zodat deze machine in gebruik werd genomen. Ik kocht er een beitelhouder hulpstuk bij, zodat ik onder een vooraf ingestelde hoek de beitel kan slijpen.

Afgelopen week was ik bezig om een oude schaafbeitel te slijpen, toen het apparaat opeens een tikkend geluid ging maken. Ik schakelde het apparaat uit, gelukkig draag ik altijd een goede veiligheidsbril, stofmaster en gehoorbescherming. Enkele dagen later besloot ik het apparaat maar eens open te schroeven: ik demonteerde de beschermkap en zag dat er een moer onderin deze kap lag! Deze moer heeft steeds tussen de uitsparing van de witte slijpsteen gezeten, en de stalen kap. Ik denk dat door de kap te verwijderen de moer uit deze uitsparing van de slijpsteen is gevallen. Ik schrok hier wel wat van, want ik ben mij wel bewust van de snelheid waarmee onderdelen gelanceerd kunnen worden. Ik spreek gelukkig niet uit ervaring, maar houd dat graag ook zo. Ik baal achteraf wel dat ik niet vooraf het apparaat gedemonteerd en gecontroleerd heb. Maar gelukkig is het goed afgelopen.

Nu heb ik de volgende vragen: dien ik de steen te vervangen? Ik denk zelf van wel. Verder zoek ik een handleiding of video, waaruit ik kan zien hoe de steen precies officieel gemonteerd hoort te worden: momenteel zit er een stalen flens aan weerszijden van de schijf als ik het zo uit mijn hoofd goed zeg, met een moer aan de buitenzijde, die op de schroefdraad van de as gaat. Het opvallende was dat alles er roestkleurig bruin uitzag, dus de flenzen en de as, maar dat de moer er opvallend nieuw en niet verroest uitzag.

• Leuk
Waarderingen: Evert !

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.417
3.200
Je kan het spul toch gewoon weer monteren? Daarna even kijken of de steen mooi rond loopt, anders even ritsen en weer in gebruik nemen. Zo lang de kappen er op zitten, kan er verder niet zo veel gebeuren.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.608
617
De afritsers zijn, Sievert Slijpsteenscherper rol met 8 plaatjes 361208… er is ook een smaller model. Of wat goedkoper Diamant afritser 45 mm - Baptist.
Wat je wel moet weten is dat er een grote hoeveelheid fijnstof vanaf komt. Draag dus een goed masker en stofbril oude kleding en zorg dat er een stofzuiger aanstaat.
Verder moet je maar even met google zoeken wie gelijke modellen hebben.
Door het vele stof dat ritsen maakt, doe ik dat enkel buiten.

Indien je met iets zachtjes tegen de zijkant ( de cirkel, niet op het loopvlak) ) van de steen klopt, dient die een heldere toon te geven. Je moet wel overal kloppen , de cirkel rond. Geeft het op een bepaalde plaats een doffe toon, dan zit daar een breuk. Deze kan volstrekt onzichtbaar zijn.

Voor de montage kun je toch naar de andere steen kijken?

succes

groeten

Ornament

hans81

Actieve deelnemer
30 dec 2020
314
32
hoi allemaal, heel erg bedankt voor alle reacties! Ik ga er vandaag mee aan de slag. Ik heb een handleiding van een recent model creusen gevonden en daaruit blijkt dat er waarschijnlijk geen onderdelen missen. Ik ga voortaan altijd buiten ritsen, ik heb zo'n kleine diamant ritser van Baptist. Ik ga ook de geluidstest doen om evt. breuken te detecteren.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.608
617
je moet de steen aan koortje hangen tijdens het kloppen.

één moer heeft rechtse draad de andere heeft linkse draad.

is je steen terug gemonteerd en werkt alles terug?

groeten

Ornament

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.