Ik heb hier wel meningen over

Ik werk op een universiteit in een vakgroep die zich met biomedische technologie bezig houdt.
Elektronica ontwikkelen kost helaas veel tijd (altijd meer dan ik zelf inschat...), en de opglages voor dit soort dingen zullen niet hoog zijn. Wat erg duur is, is het traject om iets een 'medical device' te maken, zeker met elektronica. Voor sommige patientengroepen met weinig spierkracht kan je schakelaars kopen die heel licht lopen; eigenlijk zijn het gewone schakelaars met een hefboompje. Materiaalkosten wanneer we zelf zoiets maken: 10 Euro. Wanneer we het kopen van een partij die al alle trajecten voor goedkeuring doorlopen heeft: 70 Euro.
Het is niet zo dat bedrijven expres iedereen uitknijpen in de medische markt; we hebben met z'n allen besloten dat risico's in medische producten heel klein moeten zijn, en daarom moeten medische producten aan strenge eisen en traceerbaarheid voldoen. Dat kost veel geld. Op de universiteit kunnen we daar omheen werken omdat de opstellingen toch prototypes zijn, en daar gelden andere regels voor.
Het tweede, over het ultrasound en Alzheimer bericht: dat zijn wel een beetje schimmige websites, met weinig 'to the point' info. Ik heb niet nagezocht wat er echt gepubliceerd is, en ik help hopen dat dit echt goed nieuws is, maar er staat een hoop onzin op het internet. Op nu.nl staan vaak heel enthousiaste koppen over wetenschappelijke doorbraken, wanneer je echt gaat lezen wat de wetenschappers gepubliceerd hebben is het bericht vaak veel subtieler en voorzichtiger dan wat de journalist ervan gemaakt heeft.