Corpussen afwerken

Bram

Actieve deelnemer
29 mei 2009
325
4
Oost-Vlaanderen, België
Het is lang geleden dat ik nog kasten heb gemaakt.
Ik wil deze lockers afwerken met individuele deurtjes (18mm berk, gewone Blum-scharnieren) en zijpanelen.

1729955158644.jpeg
1. De kast is nu 37,8 cm diep incl achterwand. Hoe breed maak je de zijpanelen? Er zit normaal een tweetal mm tussen het deurtje (18mm) en het corpus dacht ik. Dus 39,8cm.
Of maak je de zijpanelen nog iets breder zodat de deurtjes zeker niet uitsteken?


2. Welke afmetingen neem ik voor de individuele en identieke deurtjes? De platen zijn 18mm dik en er zit 57 cm tussen legplanken. Elke locker is 36,6cm breed.

58,8 x 36,15?

Iemand tips om die deurtje gemakkelijk te plaatsen? De deurtjes komen telkens op een andere plaats (in de hoogte) tov de legplanken, als je snapt wat ik bedoel. Had ik die legplanken ook moeten dubbel nemen?

1729952432871.jpeg

Dank bij voorbaat om even mee te denken!
 

Bijlagen

  • 1729950322492.jpeg
    1729950322492.jpeg
    73,5 KB · Weergaven: 4

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.962
2.208
Klein-Brabant, Vlaanderen
1. De kast is nu 37,8 cm diep incl achterwand. Hoe breed maak je de zijpanelen? Er zit normaal een tweetal mm tussen het deurtje (18mm) en het corpus dacht ik. Dus 39,8cm.
Of maak je de zijpanelen nog iets breder zodat de deurtjes zeker niet uitsteken?
ik zou mijn hoofd niet over de theorie breken
pak de scharnieren die het op het oog hebt, boor de gaten in 2 stukken plaat, en zet die op mekaar zoals het eventueel bij de kast komt
2. Welke afmetingen neem ik voor de individuele en identieke deurtjes? De platen zijn 18mm dik en er zit 57 cm tussen legplanken. Elke locker is 36,6cm breed.
hangt af van hoeveel voeg je wil laten + of je horizontaal en vertikaal dezelfde voeg wil
ik zie dat de regels inspringen, dus bij half opliggende scharnieren/deuren gaat dat het meest zichtbaar zijn
Iemand tips om die deurtje gemakkelijk te plaatsen?
gaten boren vooraleer je de kast in mekaar steekt
De deurtjes komen telkens op een andere plaats (in de hoogte) tov de legplanken, als je snapt wat ik bedoel.
neen, ik snap het niet
tekening
aanduidingen op een foto van de kast ?
 

jorisvh

Post veel
zichtzijdes = korpusdiepte +20mm is ok.

om de maten van de fronten te bepalen, kies je eerst welke frontvoeg je wil, bvb 2mm.

in de breedte worden je deuren links en rechts 1/2 voeg smaller, maw deurtje = 366 - 2x1 = 364mm.

verticaal: als je identieke fronten wil vertrek je van de totale hoogte van de kast:
4x570 vakken + 5x18 regels = 2.370 - 3x2 voeg = 2.364 /4 = 591mm.
dan heeft je onderste deur bovenaan en je bovenste deur onderaan maar 3 mm opdek tov je legplank: 591 - 18 - 570 = 3.
als je de voeg in het midden van de legplanken wil, moet je onderste en bovenste deuren 5mm hoger maken en de middenste 5mm lager. ik denk niet dat iemand dat gaat zien.
normaal gezien teken je eerst uit wat zichtbaar is (de fronten dus) en vul je daarna de kast erachter in. zo kan je de legplankhoogtes aanpassen aan de fronten ipv andersom.

om de gaten te boren zou ik een strook nemen met lengte = hoogte kast. daar teken je eerst de fronthoogtes en voegen op af en dan de scharnieren, typisch 80mm van onder en bovenkant van de deurtjes. of je rekent het uit, wat je liefst doet.
dan centerlijntjes overzetten op de korpussen en boren met 1 of ander evt zelfgemaakt malletje. als je dit doet voor je de kast assembleert is dit veel makkelijker.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.