Conturo ervaringen en reiniging

wobbie

Nieuw lid
3 mei 2020
8
0
Aangezien ik bijna evenveel een strijkijzer hanteer als mijn vrouw overweeg ik om een Festool Conturo aan te schaffen.

Daarom wilde ik eens polsen wat de gebruikerservaringen zijn van mensen die er eentje hebben. En in het instructie filmpje zeggen ze dat je op het einde de nozzles moet reinigen of 'purgen'. Is dit telkens als je de machine gebruikt hebt? Want in de handleiding vind ik dit niet terug. Mij lijkt dat eerder iets om te doen als je van kleur wisselt....

rik

Post veel
8 nov 2010
808
158
Aangezien ik bijna evenveel een strijkijzer hanteer als mijn vrouw overweeg ik om een Festool Conturo aan te schaffen.

Daarom wilde ik eens polsen wat de gebruikerservaringen zijn van mensen die er eentje hebben. En in het instructie filmpje zeggen ze dat je op het einde de nozzles moet reinigen of 'purgen'. Is dit telkens als je de machine gebruikt hebt? Want in de handleiding vind ik dit niet terug. Mij lijkt dat eerder iets om te doen als je van kleur wisselt....
Goede ervaringen mee.... de machine heeft in het begin een behoorlijke leercurve, maar na ongeveer 10-50 meter hebben veel mensen het wel onder de knie.

Ik heb mijn machine enkel gepurged bij het wisselen van lijmkleur. Mogelijk wordt er in de instructiefilmpjes PU lijm gebruikt. In dat geval is het inderdaad nodig om de machine na gebruik te reinigen. Zo niet, dan heb ik de noodzaak om te reinigen niet gemerkt.

wobbie

Nieuw lid
3 mei 2020
8
0
Hi Rik, bedankt voor de info. Ik leer snel, dus dat scheelt :D

Het leek me ook al vreemd dat je dit elke keer zou moeten doen. Zag ook niet direct in waarom het nodig zou zijn. Denk dat ik het strijkijzer dan toch aan de kant ga schuiven :D

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.730
509
Dordrecht
Doe jezelf een lol en koop een simpele plakker als je het over regelmatig gebruik hebt. Die leercurve is er en dan nog gaat het wel eens mis. Leuk voor rondingen en incidenteel werk, maar voor iers wat ook maar enigszins op productiewerk lijkt zou ik hem niet aanraden.

wobbie

Nieuw lid
3 mei 2020
8
0
Wat bedoel je met een simpele plakker. De meeste stationaire systemen kosten het dubbel van een Conturo. Heb er wel nog andere zien verschijnen, maar kan niet inschatten wat goed is aangezien het vaak gaat om merken die ik alvast niet ken.....

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.730
509
Dordrecht
Een kleine gebruikte plakker is maar iets duurder. Die kleine machines zijn bij groei vaak te traag, dus worden vaak van de hand gedaan bij upgraden. Komen best nog wel eens re koop.
Ik had zelf een uit onze meubelmakerij overgebleven Conturo, maar die heb ik (helaas voor jou reeds) verkocht omdat het gewoon niet vlot of makkelijk genoeg werkt, naar mijn mening.
Een kleine plakker met een freesmodule is zoveel makkelijker en sneller, dus die staat nog op mijn verlanglijstje.

• Leuk
Waarderingen: rik

rik

Post veel
8 nov 2010
808
158
Doe jezelf een lol en koop een simpele plakker als je het over regelmatig gebruik hebt. Die leercurve is er en dan nog gaat het wel eens mis. Leuk voor rondingen en incidenteel werk, maar voor iers wat ook maar enigszins op productiewerk lijkt zou ik hem niet aanraden.
Ik kan wel beamen wat Emilio aangeeft. Het is geen snel proces.

Ga je echt veel panelen verwerken dan zal je naar stationaire machines gaan. Maar ja, dan zal je ook een behoorlijke werkplaats nodig hebben.

Een voordeel van deze tussenoplossing is dat zeer weinig ruimte in beslag neemt.

wobbie

Nieuw lid
3 mei 2020
8
0
Het is niet zo dat ik productie moet draaien. Ik maak meestal dingen voor mezelf en af en toe voor vrienden of familie. Dus dat het niet zo snel gaat en wat meer tijd kost in afwerking stoort me niet zo.

Op zich kan het strijken ook maar met de voorgelijmde bandjes is het niet altijd duidelijk of het nu goed gelijmd is of niet. Soms moet ik nog eens nastrijken. Het gaat me dus eerder om een kwalitatief verlijmde kantenband te krijgen en dat vind ik soms wat moeilijk met het strijkijzer.

En inderdaad, de ruimte in mijn werkplaats is ook niet oneindig :D Zeker bij een wat groter project wordt het soms al wat puzzelen om alles geplaatst te krijgen.

Rdl

Post veel
7 okt 2021
1.164
469
hilversum
Ligt er een beetje aan hoe dik kantband je wil.
Maar dit is medium geprijsde oplossing.
Virutex
gebruik em zelf al een paar maanden.
Vind het een hele verbetering van het strijkijzer 😁

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Rik Hendrikx

Actieve deelnemer
17 aug 2020
25
43
Ranst
De tendotools kantenlijmer heeft veel weg van de Felder kantenaanlijmmachine (wel iets duurder).
Ik heb met de Festool conturo eens mogen werken, weliswaar was dit apparaat vast opgesteld in een werktafel. Fijn werken, maar het vergt wel wat handelingen. Onmisbaar is hier ook een goede kantenfrees, die de overtollige randjes netjes weg freest ( in dit geval een festool apparaatje).
Redelijk prijzig bij Festool ook de lijm (ca 4 euro per blok, in een doos van 48 te kopen) en met een blok deed ik niet veel meters.

Emilio

Oud hout
1 nov 2012
2.730
509
Dordrecht
De tendotools kantenlijmer heeft veel weg van de Felder kantenaanlijmmachine (wel iets duurder).
Ik heb met de Festool conturo eens mogen werken, weliswaar was dit apparaat vast opgesteld in een werktafel. Fijn werken, maar het vergt wel wat handelingen. Onmisbaar is hier ook een goede kantenfrees, die de overtollige randjes netjes weg freest ( in dit geval een festool apparaatje).
Redelijk prijzig bij Festool ook de lijm (ca 4 euro per blok, in een doos van 48 te kopen) en met een blok deed ik niet veel meters.
Verbruikskosten zijn idd ook nogal hoog.

Zoals aangegeven is het een erg arbeidsintensief proces en ook nog met veel nabewerking. Een simpel tweedehands plakkertje met frees is voor 2-2,5K wel te vinden, iets mooiers zit op 6-7K. Dat scheelt echt een bak werk. Nu heb ik wel enigszins een hekel aan dat repetatieve afbanden en plaatwerk in het algemeen, ik hou me liever bezig met fronten en/of massief. Daarom heb ik graag een machine die het makkelijker maakt, dan kun je ook eens wat grotere projecten aanpakken zonder dat het echt irritant wordt.

Als je er wel helemaal Zen van wordt is er uiteraard niets op tegen om het met een handplakker en vlakfrees te doen. Het werkt, maar voor mij is leuk anders....

Yozu

Actieve deelnemer
12 jul 2020
123
69
Spijkenisse
Ik heb er afgelopen zomer best wel veel mee gewerkt. Ik hielp een vriend die een vergaderruimte moest voorzien van hele nieuwe kastenwand. Helaas wat deze niet van mijzelf. Ik kan mezlef nog geen reden geven om het toch aan te schaffen. Maar wat niet is kan elke dag komen……….

De machine is redelijk snel onder de knie te krijgen. Anders rij je toch een keer lang Waddinxveen of Dalfsen dan kan je er zeker eentje uittesten.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.