Constructieve vraag m.b.t. overkapping.

Hansall

Nieuw lid
27 apr 2022
5
0
Nederland
Ik wil deze zomer een overkapping maken met m'n vader. Deze overkapping is buitenmaats 4,48x8 meter. Ik ben nu bezig met het ontwerp alleen kom ik niet helemaal uit de sterkte berekening. Ik wil alles maken van douglas en de staanders en ringbalken met kopmaat 193x193mm. De dakbalken wil ik maken met kopmaat 68x240mm. Aan de linkerkant in de overkapping komt een schuurtje van 3x2 meter en aan de rechterkant wordt de helft van de zijkant dichtgemaakt met onderin hout of stenen en de bovenste helft een vast raam met glas. Op het dak wil ik waarschijnlijk nog zonnepanelen leggen. Ik heb de standaard regels zoal 1/20 voor de overspanning en een balkenschuif gebruikt maar toch weet ik niet of ik helemaal juist zit qua constructie en deze niet te zwak is. Verder vraag ik mezelf af of ik de achterzijde dicht moet maken t.b.v. stevigheid of dat schoren (nog niet getekend) ook voldoende zijn. Zouden jullie mij van advies kunnen voorzien. Alvast bedankt.
Overkapping schets.png
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Je geeft aan dat hij 4,48 meter diep is maar als ik de tekening goed bekijk komt de overstek daar nog bij, hoe breed wordt die? En hoe bevestig je de liggers aan de ringbalk?
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Die dakbalken voldoen wel. Die zijn zwaarder dan mijn schuur, terwijl bij mij de overspanning 5 m is. De ringbalken wil ik morgen wel even uitrekenen Mocht het te lang duren (langer dan morgen), trek dan even aan de bel. Schoren zijn voor stabiliteit ook voldoende. Dicht aken helpt alleen met plaatmateriaal.
 
  • Leuk
Waarderingen: SquareOne

Hansall

Nieuw lid
27 apr 2022
5
0
Nederland
Je geeft aan dat hij 4,48 meter diep is maar als ik de tekening goed bekijk komt de overstek daar nog bij, hoe breed wordt die? En hoe bevestig je de liggers aan de ringbalk?
Voor de overstek zit ik nu te denken aan 30cm maar ik heb eigenlijk geen idee wat gebruikelijk of mooi is. De liggers wil ik niet inkepen i.v.m. de sterkte maar op de ringbalk leggen en enkel vast schroeven. Is dit een juiste benadering of zie ik iets over het hoofd?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
De liggers wil ik niet inkepen i.v.m. de sterkte maar op de ringbalk leggen en enkel vast schroeven. Is dit een juiste benadering of zie ik iets over het hoofd?
inkepen verzwakt altijd, maar is op het einde minder ingrijpend
schroeven vertikaal door de liggers zijn flinke knapen
je kan de liggers horizontaal op hun plaats houden door links + rechts een 3-hoek te plaatsen
die hoeft geen 240 mm hoog te zijn, maar dat mag
ik vermoed dat bovenop de liggers platen komen
 

Hansall

Nieuw lid
27 apr 2022
5
0
Nederland
Op de liggers komen inderdaad platen te liggen en mogenlijk nog een harde persing isolatie en vervolgens dakleer met daarop zonnepanelen. Het dak zal iets onder afschot naar de achterkant lopen, in de dakgoot van de buren.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Even de ringbalken gecheckt:

Bij een daklast van 1150 N/m2 (sneeuw en zonnepanelen) en een gegeven breedte van de balk van 193 mm, moet de hoogte 163 mm zijn voor de sterkte. Die is ook 193 mm, dus dat voldoet.

De berekende maximale doorbuiging is 9 mm en dat voldoet ook aan de norm.
schroeven vertikaal door de liggers zijn flinke knapen
Je kan ze ook met een flinke boor een cm of 10 voorboren en dan met een lange schroefbithouder de schroeven er in. Dat scheelt ook een slok op een borrel waar het de weerstand betreft bij het schroeven.
 

Hansall

Nieuw lid
27 apr 2022
5
0
Nederland
Inmiddels is de bouw gestart en hebben we de staanders staan met daarop de ringbalken (ik zal binnenkort een foto plaatsen). Nu het e.e.a. visueel wordt begin ik te twijfelen over de dakbalken. Deze zouden volgens het plan op de ringbalken komen te liggen maar dit oogt nogal massief en grof. Daarom zit ik te denken om de dakbalken in te kepen en om niet in te boeten op draagkracht, gebruik te maken van balkdragers. Onderstaand 3 opties, waarvan optie 1 het originele plan was en optie 2 en 3 met balkdragers zijn. Ik vraag mezelf af of het met de balkdragers sterk genoeg is en ben ook benieuwd naar wat jullie de mooiste oplossing vinden of misschien nog alternatieven hebben.
Dakbalken.png
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Ik heb zowel de ringbalk als de dakbalk een stukje ingekeept omdat anders mijn ringbalk te laag kwam te liggen. Zo blijft alles stevig en loopt de dakbalk mooi door voor een mooie overstek.
 
  • Leuk
Waarderingen: SquareOne

AvdLinden

Actieve deelnemer
30 apr 2014
451
94
Optie een is het sterkst en het minste werk. Daarbij kun je natuurlijk ook de dakbalk afschuinen waardoor het minder zwaar oogt.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.