Constructie vraagjes secretaire

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Hi,

Ik ben voor mijn vriendin bezig met een enigzins klassieke secretaire en twijfel wat over de juiste constructie van het meubeltje.

Secretaire zal hier op gebaseerd zijn:

be7d0d91a536d737f8d6bb770576d57a73e49d1b.jpg

Niet heel relevant maar ik maak twee identieke kasten onder het blad zoals die links...

Het blad zal ook anders worden, dat ga ik van eiken maken en daar zitten met name de vragen. De rest maak ik van V313 MDF en zal ik later ofwel spuiten ofwel met een rolletje wit gaan maken. Het blad is 150x75cm en ongeveer 2cm dik. Ik heb van de week eiken planken van 15cm breed alvast ruwweg geschaafd tot 22mm dikte en heb ze in huis gelegd (waar ook het meubel komt) Daar blijft het nog even liggen voordat ik het op definitieve dikte breng en verlijm.

Vraag 1: Heeft het nog zin en is het mogelijk om een relatief dun blad nog te voorzien van stalen profielen? Ik neig naar niet doen.

Vraag 2: Montage van het blad aan de MDF onderkasten rekening houdend met enige werking was ik van plan blokjes te schroeven onder het blad aan de zijkanten van de ladekasten waarmee het blad in de diepte (75cm) kan uitzetten. (Die blokjes komen in sleuven in het MDF uit.) Moet ik ook nog rekening houden met in de breedte (150cm) uitzetten? Ik denk het niet echt.

Als ik de man in dit filmpje moet geloven moet ik rekening houden met 6mm per 30cm aan beweging dus zeg 2cm aan beweging over de diepte van 75cm.

Vraag 3: Voor het MDF op het bureaublad lijkt mij het meest logisch om 2 sleuven van 2cm "lang" in het eiken te maken op elke hoek van de zijpanelen op het blad en dan een rampamoer in het MDF draaien aan de "onderkant' van die gevormde zijpanelen.

Natuurlijk even nadenken over de exacte plek dat de onderkant en bovenkant elkaar niet in de weg zit.

Mis ik nu nog iets?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
Niet heel relevant maar ik maak twee identieke kasten onder het blad zoals die links...
vind ik integendeel heel relevant
als de linkse kast die aan de kant van mijn linkeroog is, dan vraag ik me af wat je in die 75 cm diepte gaat stoppen
bij een keuken zijn onderkasten echte vergeethoeken
keukenkasten zijn normaal 60 cm diep
hier zijn de onderkasten nog 15 cm dieper
komt me weinig praktisch over, tenzij er zaken in komen die op zichzelf zo'n diepte vragen
1644702345802.png
Heeft het nog zin en is het mogelijk om een relatief dun blad nog te voorzien van stalen profielen? Ik neig naar niet doen.
neen
je kan hier met alle gemak 4 rijen bladwervels kwijt
Voor het MDF op het bureaublad
het blad moet zowel tov de mdf er boven als die er onder vrij kunnen bewegen
als de rampamoeren op het einde van de breedte komen, dan klemmen ze het blad vast
 

jorisvh

Post veel
+1 voor zo”n diepe smalle kast met deur is onpraktisch. Beter 2x rechtse versie.

+1 voor geen stalen profielen maar wel bladwervels. ben niet zeker of je dat bedoelde met ”blokjes in sleuven in het MDF”. Google bladwervels evt indien niet duidelijk.
tenzij je eik perfect kwartiers is, zou ik de 15cm stroken in 2 schulpen en goed op letten ze met hartzijdes om-en-om te verlijmen.

-1 voor rampamoeren in MDF. die trek je er zo uit, vrees ik.
ik zou enkele deuvels in het blad lijmen en het bovenstuk daar los op zetten. evt slobgaten in met MDF zodat het wat relatief kan bewegen.
zo blijft je eiken blad ook redelijk intact als je er ooit andere plannen mee zou hebben.

ga je ook de tambour deur doen?
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Dank voor de reacties.

De kasten zijn niet 75cm diep, dat is het blad. de kast zal 65 diep zijn en heeft een praktisch nut. Ik liggen wat langere rollen papier en tekenspullen in die zo precies passen. Mocht het toch anders moeten is het ook niet zo moeilijk om er wat lades bij te maken. voor nu hou ik het even zo.

W.b. de bladwervels. Die blokjes die ik probeerde te omschrijven heten dus bladwervels.. :oops: Dat wist ik niet maar dank voor de bevestiging.

W.b. het monteren van het bovenblad, ik kan daar ook een domino voor gebruiken (heb een domino in huis sinds 2 weken) maar dan maak ik me weer enigzins (en misschien onterecht) zorgen dat het eraf kan "kantelen"

Ik ga idd ook de tambour maken ja.. Daarvoor vind ik deze rockler set wel erg mooi maar ik heb ze nergens gevonden in Europa dus als iemand nog iets weet hoor ik het graag! In dit onderwerp heb ik het ook hier voorbij zien komen maar vind die methode zonder doek niet mooi en zoals dat multiplex lukt het niet omdat het 2 kanten op moet buigen. Ik zou eventueel het design kunnen aanpassen zodat het maar 1 kant op buigt maar liever niet.
 

knotwilg

Post veel
17 apr 2011
1.228
533
Eanske
ingoogni.nl
W.b. het monteren van het bovenblad, ik kan daar ook een domino voor gebruiken (heb een domino in huis sinds 2 weken) maar dan maak ik me weer enigzins (en misschien onterecht) zorgen dat het eraf kan "kantelen"
De dominos in het midden van het blad (de gehele lengte) kun je passend frezen. De dominos aan de randen van het blad met speling frezen. De dominos in het mdf zou ik ik allemaal passend frezen en vastlijmen. Met mdf en dominos ben ik niet altijd blij, splijtgevaar (met goede afzuiging lijkt het beter te gaan).

Normaal zou ik de dominos in het blad vast lijmen en niet in een massief karkas en ze misschien wel asymmetrisch infrezen. Dus dieper in het karkas dan in het blad.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.132
1.946
Klein-Brabant, Vlaanderen
W.b. het monteren van het bovenblad, ik kan daar ook een domino voor gebruiken (heb een domino in huis sinds 2 weken) maar dan maak ik me weer enigzins (en misschien onterecht) zorgen dat het eraf kan "kantelen"
door zijn eigen gewicht + de domino's of deuvels gaat de bovenbouw blijven staan
een veel gebruikte methode om te verhinderen dat een bovenbouw gaat lopen, zijn 2 metalen of houten latten aan de achterzijde die ook aan de onderbouw vastgemaakt worden
komt de secretaire tegen de muur, dan hindert dat esthetisch niet
 
  • Leuk
Waarderingen: 3dmazter

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik ga idd ook de tambour maken ja.. Daarvoor vind ik deze rockler set wel erg mooi maar ik heb ze nergens gevonden in Europa dus als iemand nog iets weet hoor ik het graag! In dit onderwerp heb ik het ook hier voorbij zien komen maar vind die methode zonder doek niet mooi en zoals dat multiplex lukt het niet omdat het 2 kanten op moet buigen. Ik zou eventueel het design kunnen aanpassen zodat het maar 1 kant op buigt maar liever niet.

Catalogus met CMT freesjes, leef je uit
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
De dominos in het midden van het blad (de gehele lengte) kun je passend frezen. De dominos aan de randen van het blad met speling frezen. De dominos in het mdf zou ik ik allemaal passend frezen en vastlijmen. Met mdf en dominos ben ik niet altijd blij, splijtgevaar (met goede afzuiging lijkt het beter te gaan).

Normaal zou ik de dominos in het blad vast lijmen en niet in een massief karkas en ze misschien wel asymmetrisch infrezen. Dus dieper in het karkas dan in het blad.
OK, duidelijk denk ik. 3 domino's per kant zou genoeg moeten zijn?

Overigens heb ik alle verstekhoeken van de MDF kastjes ook met domino's verstevigd en heb daar geen problemen mee gehad. MDF is 18mm en heb de 5mm domino gebruikt. Alles ook met stofafzuiging gedaan.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
door zijn eigen gewicht + de domino's of deuvels gaat de bovenbouw blijven staan
een veel gebruikte methode om te verhinderen dat een bovenbouw gaat lopen, zijn 2 metalen of houten latten aan de achterzijde die ook aan de onderbouw vastgemaakt worden
komt de secretaire tegen de muur, dan hindert dat esthetisch niet
in dit geval komt het niet tegen een muur maar als ik het oplos zoals knotwilg zegt met een domino passend frezen in het midden kan het uberhaupt niet lopen.
 

jorisvh

Post veel
Als je bang bent dat het gaat omkiepen kan je altijd de domino lijmen in het blad en in het MDF niet lijmen maar wel klein schroefje door draaien. Zo blijft het eenvoudig demonteerbaar.
Als je dat maar bij 1 passende domino doet en de rest breder freest kan het blad nog altijd wat leven.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Als je bang bent dat het gaat omkiepen kan je altijd de domino lijmen in het blad en in het MDF niet lijmen maar wel klein schroefje door draaien. Zo blijft het eenvoudig demonteerbaar.
Als je dat maar bij 1 passende domino doet en de rest breder freest kan het blad nog altijd wat leven.
Dat kan ook. aangezien het toch wit is kan het ook met een schroefje en een wit dopje erop of zo. Misschien doe ik dat wel.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Even stil geweest maar wel aardig opgeschoten. Uiteindelijk besloten het blad te monteren met behulp van domino's. Ik heb de sleuven in de kastjes op de breedste stand gefreesd, daarmee moet ik meer dan genoeg speling hebben. op elke zijkant van elk kastje heb ik er drie zitten, in totaal 12 dus.

Inmiddels staat het blad ook in de Rubio (ash grey).. nu maar even de laatjes nog maken en er een deurtje inhangen voordat ik met de opbouw begin.
 

Bijlagen

  • IMG_4037.JPG
    IMG_4037.JPG
    112,2 KB · Weergaven: 90
  • IMG_4042.JPG
    IMG_4042.JPG
    95,2 KB · Weergaven: 99

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Deel 1 is af. Begin volgende week wat planken eikenhout halen voor de tambour. Dat gaat ook weer een interessant werkje worden!
 

Bijlagen

  • IMG_4304.JPG
    IMG_4304.JPG
    114,1 KB · Weergaven: 77
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden en DitchDeurne

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Wat ga je uiteindelijk gebruiken ? De Rockler set ? Ik vraag het omdat ik ook met 't idee speel om iets met een tambour te maken.
Ik heb de bits van rockler idd al liggen. op de triton heb ik een half inch spantang dus geen probleem. Alleen kostbaar om te importeren. Frasier maakt ook hele mooie bitjes, daar heb ik een offerte opgevraagd voor custom bits zoals die van rockler maar dat zou nog veel duurder worden dan rockler importeren.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Ik heb dit project al een tijdje gepauzeerd omdat ik andere dingen aan het maken ben maar ga binnenkort weer verder met het bovendeel. Ik wil de lades met handgemaakte zwalustaarten gaan bouwen dus ben even aan het oefenen geslagen.. wat een werk!

Onder leiding van Youtube (Matt Estlea) is het eigenlijk wel aardig gelukt... Kostte me wel een dik uur om 1 verbinding te maken.. 4 lades, 4 verbindingen per lade.. oef. Hopelijk gaat het straks een stuk sneller.

Denk dat ik ook nog een half blinde dovetail ga proberen van de week....
 

Bijlagen

  • IMG_5075.JPG
    IMG_5075.JPG
    89,6 KB · Weergaven: 25
  • IMG_5105.JPG
    IMG_5105.JPG
    149,7 KB · Weergaven: 24
  • IMG_5104.JPG
    IMG_5104.JPG
    159,3 KB · Weergaven: 24

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.