Constructie sterkte 2x18mm multiplex

DaanK

Nieuw lid
15 jun 2021
15
6
Nederweert
hallo,

hierbij mijn eerste topic op het woodworking forum, na veel geraadpleegd te hebben.
Ik ben bezig met een Ikea Metod keuken in onze bijkeuken, een deel staat al en nu moet het gedeelte waarbij er een plateau moet komen voor wasmachine en droger op werkblad hoogte.

Ik heb het nu aardig uitgedacht, maar wil even verifiëren of dit wat betreft constructie zal gaan werken. het is toch een heel gewicht wat er op komt uiteindelijk.

Links van de apparaten op het plateau is een hoge kast en rechts een wand. Mijn idee is om de rechter corpus van de hoge kast te vervangen met 18mm berken multiplex. Hier tegenaan verlijm ik nogmaals een 18mm berken multiplex plaat tegenaan op hoogte van het plateau. In deze plaat heb ik ruimte vrij gemaakt voor 44x68 vuren balken. (dit zie je links op de tekening - de profiel tekening).
De balken 'hangen' dus in de korte plaat van 18mm, verlijmd plus geschroefd door de hoge kast corpus.

De overspanning van de vuren 44x68 balken zal +/- 120cm zijn, in het midden ondersteund met 2x 18mm tegen elkaar verlijmd berken multiplex (tot aan de vloer). Rechts van de balken ook 2x 18mm tegen elkaar verlijmd, waarbij 1 plaat is uitgehaald ook voor de balken in te laten rusten - verlijmd in sparingen en geschroefd in tweede 18mm multiplex.

Het frame is aan de achterkant verstevigd met 35x70 latten om schranken te voorkomen en voor wandbevestiging.

Op de vuren balken schroef ik een plaat van 18mm voor de volledige oppervalkte, hier komen de wasmachine en droger op te staan, eventueel komt hier nog een Ikea werkblad op voor de algehele uitstraling.

Ik heb via dit forum al meerdere constructies hiervoor voorbij zien komen en zelfs met 1 bouwer van een dergelijke constructie al contact gehad en de nodige tips gekregen (y).

Het gaat mij nu even om de constructie sterkte van verlijmd (en geschroefd) 2x 18mm berken multiplex op elkaar, versus bijvoorbeeld 40mm multiplex.
Met 2x 18mm kom ik veel beter uit met de standaard Ikea lade fronten en deurfronten zodat het lijnenspel van de Ikea keuken gerespecteerd blijft.

Ik hoor graag jullie mening hierover. Tevens ook of Berken multiplex 'the way to go' is, ik heb gelezen dat dit in constructies voor binnen de sterkste multiplex is.
 

Bijlagen

  • Drawing.jpeg
    Drawing.jpeg
    74,2 KB · Weergaven: 166

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.058
2.584
Ik zou die balken weglaten. Je machines staan zo goed als op de ondersteuning met hun pootjes. Dus je hebt geen last van doorbuigen. Normaal staan die machines ook op houten vloeren. Dan heb je ook 18mm underlayment op een balkafstand van minimaal 60 cm. En die machines staan vaak veel onvoordeliger ten opzichte van de ondersteuning.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Mee eens met wat @chevy66 oppert. De achterkant zou ik voorzien van een plaat zodat je een stijve constructie krijgt. Weliswaar is een wasmachine min of meer gebalanceerd, maar bij centrifugeren gaat die toch nog aardig heen en weer. Misschien links ruimte laten zodat het half vrij staat, zodat de kast niet gezellig meedoet bij het centrifugeren.
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Klopt helemaal wat Chevy66 zegt.

De "middenpoot (2x 18mm)" kan gewoon 1x 18mm zijn. Geen enkel probleem.
Ook kan het geen kwaad om de wasmachine op rubbers te zetten.
Tegen het schranken zou ik idd ook een plaat doen, eventueel met wat uitsparingen eruit voor de aansluitingen.
 

Musicus

Post veel
4 sep 2019
1.160
866
Ulvenhout
En zorg dat de wasmachine waterpas staat na montage. Dat scheelt enorm in het 'wandelen' tijdens het centrifugeren.
 

DaanK

Nieuw lid
15 jun 2021
15
6
Nederweert
Bedankt voor de reacties 👍🏻
Fijn te horen dat dit wel zou kunnen.

Nog tips aangaande de te gebruiken lijm, of zal gewone houtlijm voldoen om de staande delen aan elkaar te verlijmen?

In het midden zal ik toch een dubbel staanelement moeten maken vanwege de lade fronten die erover vallen, dan is 1x 18mm te smal.

En wat betreft berken multiplex, is dat de goede keuze?

Wordt tijd om de bestelling te gaan plaatsen denk ik zo… :cool::cool:
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Berken multiplex is prima spul daarvoor, maar de laatste tijd flink aan de prijs.
Door niet de beste kwaliteit te kiezen kan je wat geld besparen. Die kwaliteit slaat niet op de verlijming, maar hoe het dekfineer is uitgevoerd.
Hier een linkje naar de uitleg van de kwaliteit aanduidingen. Je kan ook naar een bouwmarkt gaan zoals de gamma, die hebben over het algemeen een lage kwaliteit, maar je kan de platen wel zelf uitzoeken.
En gewone houtlijm voldoet prima.

 

DaanK

Nieuw lid
15 jun 2021
15
6
Nederweert
Ok, bedankt.
Als ik het zo hoor wat betreft constructie sterkte, is het wel nodig om de corpus van de hoge Ikea kast te vervangen met 18mm multiplex?
Of zou ik het frame voor het wasmachine en droger plateau ook kunnen bevestigen op de spaanplaat (Ikea corpus)?
Zowel de hoge kast als het multiplex frame worden ook aan de wand bevestigd.
 
  • Leuk
Waarderingen: DaandeW

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Tussen je multiplex en je ikea-materiaal moet je laklijm gebruiken van bijvoorbeeld Wurth of Frencken. In ieder geval geen gewone houtlijm. Of gewoon een geschikte kit.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

jorisvh

Post veel
is het wel nodig om de corpus van de hoge Ikea kast te vervangen met 18mm multiplex?
Of zou ik het frame voor het wasmachine en droger plateau ook kunnen bevestigen op de spaanplaat (Ikea corpus)?
Zowel de hoge kast als het multiplex frame worden ook aan de wand bevestigd.
Als je dat niet om esthetische redenen doet, volstrekt onnodig. Die plaat wordt helemaal niet belast als de mpx kast stevig genoeg is zodat ze niet vervormt. Zou de melamineplaat ook niet tegen de mpx lijmen, enkel schroeven, liever van ikea naar mpx ipv andersom.

Volledig eens met alle suggesties hierboven om het een heel stuk lichter uit te voeren: geen grenen balken, alles enkelwandig, wel een 18mm achterwand star verbinden tegen schranken / afschuiving.

Als je Ikea lades gebruikt ligt de breedte vast. De middenstijl moet dan ook dubbel om in totaal de volle 2x 60cm te krijgen die je wellicht nodig hebt voor de machines.

TIP: Als je die nog niet hebt: koop met het geld dat je zonet ”gespaard” hebt een budget lamellenfrees waarmee je deze kast gemakkelijk perfect in mekaar steekt. Hier op het forum wordt de Ferm goed bevonden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Boktor026

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.108
239
Goeree-Overflakkee
Je hebt het over sterkte. Dat is hier totaal niet van belang. Je kan zelf immers op 1 keukenkastje van 18mm spaanplaat gaan staan. Bij (met name) de wasmachine gaat het om een dynamische beweging. En bovendien om geluid. Je bent een enorme klankkast aan het maken. Een beetje rubber onder de pootjes zal dat niet verhinderen en kan het zelfs verergeren.

Je hebt massa nodig om dit op te lossen. Een zo zwaar mogelijk blad, liefst een betonplaat. De onderconstructie moet heel stijf zijn (=sterk+stabiel). Doe je dat niet, ga je spijt krijgen.

Waarom zet je niet gewoon de wasmachine op de vloer? Het is ook niet erg ergonomisch om een wasmachine zo hoog te zetten. De droger kan er wel bovenop.
 

DaanK

Nieuw lid
15 jun 2021
15
6
Nederweert
Heey,

ja de stijfheid hoop ik te bereiken door de achterwand en bovenblad. De lamellenfrees zal ik meenemen voor de hoekverbindingen sterk te maken.

De hoogte is zodat de vrouw niet hoeft de bukken en de was op werkhoogte kan wisselen etc.

Wat betreft klankkast effect, daar heb ik inderdaad over gelezen.
Ik ben van plan om tussen wand en achterwand frame vilt te doen en onder het plateau komen 4 lades welke gevuld zullen zijn met was.
Dit was ook een vraag die ik gesteld heb aan een medeforum gebruiker die een soortgelijke opstelling had - hij gaf aan dat het klankkasteffect bij hem niet optrad.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Klopt wat bijtel zegt, in mijn vorig huis een podium gemaakt voor de wasmachine en droger. Het was een stevige constructie, maar de vloer van het podium ging bij het centrifugeren meetrillen, ondanks dat de wasmachine waterpas en stevig stond. Dit opgelost door op de vloer van het podium betontegels te leggen van 30 x 30 cm, de extra dikke uitvoering, onder de tegels nog een laag van bitumen gelegd, deze niet vastgebrand. Daarna was het opgelost
Je moet het podium vrij houden van de wand en kasten, want bij het centrifugeren gaat alles dan meetrillen .
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Scott Brown (YouTube) heeft net een kastje gemaakt voor een wasmachine en droger in een keukentje. Vond het wel interessant!

Hier het deel waar hij in het begin de constructie maakt waar de machines op komen.
 

DaanK

Nieuw lid
15 jun 2021
15
6
Nederweert
Scott Brown (YouTube) heeft net een kastje gemaakt voor een wasmachine en droger in een keukentje. Vond het wel interessant!

Hier het deel waar hij in het begin de constructie maakt waar de machines op komen.
hey, dit filmpje stuurde een medeforum gebruiker me inderdaad al door. Daar had ik een heel groot gedeelte van mijn plan op gebaseerd. Vandaar ook de vuren balken bovenin, onder het blad en dubbel verlijmde multiplex van 2x 18mm :)

Het niet vastzetten van het frame aan wand druist wel in tegen mijn gevoel...
 
  • Leuk
Waarderingen: dirkvanbergen

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Bij mij ook, frame keurig aan de wand geschroefd, wasmachine stond als een huis, de fijne trillingen van het centrifugeren zorgden ervoor dat het naastgelegen deurkozijn los kwam te zitten. Dus maar gauw losgeschroefd en aan de betonvloer vastgezet. Daarom moet het frame ook star zijn.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.978
806
Omgeving Leiden
Waarom zet je niet gewoon de wasmachine op de vloer? Het is ook niet erg ergonomisch om een wasmachine zo hoog te zetten. De droger kan er wel bovenop.
Dat geldt denk ik wel voor een bovenlader, maar voor de gewone wasmachines - voorladers- is het juist zeer ergonomisch: de deur op werkhoogte vergemakkelijkt het wisselen van de was aanzienlijk. Probeer maar eens, ha,ha.
Ok, het zal een hele toer zijn om de machine op het plateau te krijgen, maar dat is wat anders.
 

DaanK

Nieuw lid
15 jun 2021
15
6
Nederweert
Bij mij ook, frame keurig aan de wand geschroefd, wasmachine stond als een huis, de fijne trillingen van het centrifugeren zorgden ervoor dat het naastgelegen deurkozijn los kwam te zitten. Dus maar gauw losgeschroefd en aan de betonvloer vastgezet. Daarom moet het frame ook star zijn.
Ok, dat moeten we inderdaad niet hebben. Nu zit ik wel in een hoek van twee wanden.

Bevestigen op de vloer is bij mij geen optie ivm tegelvloer en vloerverwarming.
Was uiteindelijk de verzwaring met de stoeptegels niet voldoende?
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.535
254
Bevestigen aan de vloer kan ook met een goede (flexibele, niet uithardende) kit. Dan hoef je niet te boren.
 

the duke

Actieve deelnemer
11 jan 2020
144
34
Groningen, stad
Had ze eerst vastgezet aan de muur, dan ging te gek, toen aan de vloer, en uiteindelijk nog het plateau verzwaars met tegels. Nu geen probleem meer.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.