Constructie overkapping haalbaarheid

karsb23

Nieuw lid
23 mei 2022
2
0
Tholen
Beste forumleden, zojuist heb ik een account aangemaakt daar ik een vraag heb met betrekking tot onderstaande schets. Ik ben benieuwd naar de haalbaarheid van de constructie welke ik deze zomer wil gaan plaatsen. Na legio posts gelezen te hebben met tegenstrijdige berichten over welke overstrekking mogelijk is bij welke balkdikte, kan ik helaas niet opmaken of in mijn specifieke geval de constructie stevig genoeg. Ik hoop dat er iemand is die mij hiermee op weg kan helpen. Bij de lokale houthandel hebben ze helaas geen tijd en/of durven zich hier niet aan te branden om hier in mee te denken.

Onderstaand opzetje heb ik opgesteld. De schuur valt iets in de overkapping waardoor het zitgedeelte een ruimere look krijgt, tevens heb ik daarmee de mogelijkheid om over de hele voorkant een glazen schuifwand te plaatsen.
Hiermee krijg ik aan de voorzijde een ringbalk met een overspanning van 5,2 meter (tussen de staanders). Deze wordt wel halverwege gedeeltelijk ondersteund door de rechter ringbalk van het schuurtje. Mijn zorg is dat de ringbalk aan de voorzijde teveel zal doorhangen wat de werking van de glazen schuifwanden kan belemmeren.

Voor de ringbalken heb ik nu gekozen voor een 200x150mm douglas houten balk en de staanders worden hiermee 150x150mm douglas houten palen welke ik plaatsen op betonpoeren met een betontegel als fundatie en gegoten in snelbeton.
De dakbedekking zal bestaan uit dakbalken/gordingen van 3500x170x70mm welke op 600mm van elkaar worden gelegd. Hierop komen vellingdelen en EPDM-dakbedekking.
Eventueel wil ik aan de achterzijde van de overkapping nog zonnepanelen leggen dus overdimensionering zou geen overbodige luxe zijn in deze.
Capture.PNG
 

Loth

Nieuw lid
6 jun 2022
3
0
Tilburg
Hallo,

Ook ik ben nieuw en zeker geen expert, maar volgens mij moet je dat niet willen. 5,2m is erg fors om te willen overspannen zonder extra staander.

Ik ben zelf met iets soortgelijks bezig. Bij mij worden de staanders en balken 150x150mm (met tussenliggende balken van 63x150mm, hoh < 40cm). Ik wil uiteindelijk ook een sedumdak plaatsen en mijn maximale overspanning is 2,57m. Dat werd bij de houthandel al als net voldoende gezien.

Ik zou jouw plan in ieder geval niet aandurven.

Succes en groetjes,

Wilco
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Mooie Escher tekening. De overspanning is inderdaad heel erg fors en ga je met de gekozen balkdikte van de ringbalk al niet halen. Zeker al er ook nog een glazen schuifwand in moet.
 
Laatst bewerkt:

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
53
24
Zuid Holland
Denk dat je al snel een balk nodig hebt van 100 breed en 300 hoog, en dan is het nog de vraag of de doorbuiging niet te veel wordt voor je glazen wand. Ik heb nog nooit met zo'n glazen wand gewerkt maar gevoelsmatig zou ik niet willen dat doorbuiging van de constructie op het glas wordt doorgewerkt, misschien kun je een constructie bedenken dat het glas in het horizontale vlak word opgesloten maar in het verticale vlak ruimte heeft om doorbuiding en werking van de constructie op te vangen. In een standaard schuifpui heeft de schuifdeur ook altijd speling in het verticale vlak tussen bovenkant deur en het kozijn.

Waarom niet je balken laag uitrekenen op het stuk tussen je schuurtje en de rechterkant zoals hieronder geschets? (Ik weet alleen even niet hoe het met dat geel omcirkelde stuk gaat uitpakken.)

1654508118688.png

Voor deze situatie kun je met de balkenschuif werken en ik weet vrijwel zeker dat je balk hoogte een stuk kleiner kan pakken dan wat je voor een ringbalk nodig zou hebben. Een ringbalk zoals in je schets draagt namelijk de helft van je totale dak, en een balk zoals in groen geschets pakt maar een stukje daarvan.
 

karsb23

Nieuw lid
23 mei 2022
2
0
Tholen
Hartelijk dank allen voor de nuttige informatie.

Van 't weekend ben ik bij een glaswand leverancier geweest om te kijken naar de toleranties die we hebben met eventuele doorbuigingen van de balk. Maximale tolerantie is 3cm wat de ringbalk dus kan doorhangen welke wordt opgevangen door het profiel tussen de balk en het glas.

Inderdaad op aangeven van jullie opmerkingen omtrent de forse overspanning toch besloten om de schuur gelijk te houden met de voorkant van de overkapping. Hierdoor ga ik terug naar een overspanning van 405cm waar ik een stuk veiliger ben in het toepassen van een ringbalk van 200x150. Ik wil het risico niet lopen dat op termijn de glazen wanden klem komen te zitten onder een doorgebogen ringbalk, met alle gevolgen van dien.

Ook de tip om wellicht de dakbalken een kwartslag te draaien klinkt ook erg logisch om de druk op de lange ringbalk te verminderen. Volgens de balkenschuif kom ik dan met de dakbalken van 170x70mm goed uit. Met wat dummy-dakbalken aan de voorzijde zal het qua zicht weinig uitmaken. Ik ga dit verder uitwerken in het ontwerp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.