constructie eettafel met keramische blad

areslagae

Nieuw lid
29 dec 2021
3
0
België, Oost-Vlaanderen
Beste forum,

Ik bekijk of het haalbaar is om op een eenvoudige manier een tafel met een "keramisch" tafelblad (Dekton, Silestone, Neolith, ...) zelf samen te stellen.

Dergelijke tafelbladen op maat zijn vrij eenvoudig beschikbaar (wel prijzig) dus het probleem herleidt zich tot het onderstel.

De commercieel beschikbare tafels maken meestal gebruik van een metalen onderstel. Sommige maken (tot mijn verbazing) gebruik van een eenvoudige multiplex plaat van 25 mm dik, niet bijkomend verstevigd met metalen profielen en/of tafelspanners (zie onder voor voorbeeld, tafel in kwestie is 220 cm).

Mijn vragen:

1/ Is een dergelijke constructie op basis van een multiplex plaat van 25 mm voldoende stevig? Ik weet dat er alternatieven zijn (torsievrije box, infrezen van metalen profielen, ...) maar hiervoor heb ik niet de nodige ervaring en tijd.

2/ Waar zou ik terecht kunnen voor metalen onderstellen (eventueel op maat)?

Bedankt alvast,

IMG_20211229_144530289.jpgBeste
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
vooreerst . . . welkom als nieuw lid op dit forum
om praktische redenen is het altijd handig om minstens je regio in je profiel te zetten
soms willen/kunnen collega's jou een handje helpen, maar er zijn nog altijd afstanden

op een eenvoudige manier een tafel met een "keramisch" tafelblad (Dekton
dekton is inderdaad prijzig
je vermeldt de dikte niet
wanneer je die bij een steenkapper bestelt, dan weet die meestal te vertellen wat de maximale overspanning ivm breken is
Is een dergelijke constructie op basis van een multiplex plaat van 25 mm voldoende stevig?
hangt van de opbouw + stevigheid/dikte van het blad + de multiplex af
Waar zou ik terecht kunnen voor metalen onderstellen (eventueel op maat)?
ijzermannen te over in vl
alleen . . . als de collega's jouw regio niet kennen, dan kan het gebeuren dat ze een smid uit maaseik aanraden, terwijl jij bachten de kuppe woont
 

areslagae

Nieuw lid
29 dec 2021
3
0
België, Oost-Vlaanderen
Ik ben van regio Oost-Vlaanderen in Belgie.

Ik dacht aan een dikte van 8 of 12 mm.

Bij de tafel op de foto ligt het keramisch blad los op de multiplex (het is er niet op gelijmd). Wat betreft vraag 1/ ben ik vooral verwonderd dat je blijkbaar een tafel kan maken van 220 cm lang die niet doorbuigt uit 25 mm onverstevigd multiplex? Een multiplex plaat in de bouwmarkt van 18 mm buigt toch door als ik die ophef. Of wordt hier misschien een specifieke houtsoort gebruikt (berken)?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik dacht aan een dikte van 8 of 12 mm.
voor een werkblad is 12 mm het minimum
20 mm is comfortabeler
alles hangt van de overspanning + ondersteuning af

Wat betreft vraag 1/ ben ik vooral verwonderd dat je blijkbaar een tafel kan maken van 220 cm lang die niet doorbuigt uit 25 mm onverstevigd multiplex? Een multiplex plaat in de bouwmarkt van 18 mm buigt toch door als ik die ophef. Of wordt hier misschien een specifieke houtsoort gebruikt (berken)?
tel het aantal lagen in de mpx
bij 18 mm berken zijn dat er 13
een plaat van +/- 244 x 122 cm x 18 mm buigt uiteraard door
wordt je tafel zo groot ?
Ik ben van regio Oost-Vlaanderen in Belgie.
zie ik nu in je profiel staan
je kan je licht bij de metaalboom in atom opsteken
is een kerel die creatief hout met metaal combineert
heb al met hem een klapke gedaan
die doet da goed
of ff goegelen & je vind een nest zuivere ijzermannen
metalen onderstellen vind je ook op het internet
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Ik schat dat de poten zeker niet meer dan 200 cm uit elkaar gaan staan. De vraag is dus eigenlijk of ik met een mutiplex van 25 mm 200 cm kan overbruggen zonder doorbuigen.
volgens mij wel
pak dan wel een berken + lijm het blad - van bij voorkeur 20 mm - er op
zelf zou ik lijm of tec7 gebruiken die 300 % rekt
als de onderkant van de tafel onder ooghoogte blijft, dan zou ik in het midden er een haakse versteviging onder zetten
gewoon die mpx 250 mm dubbel gelijmd + 100 mm hoog
let wel . . . op dit forum geven we vanuit onze ervaring + inzicht raad, maar hoe je dit maakt is jouw keuze (+ verantwoordelijkheid)
zelf heb ik dit nog nooit gemaakt
 

jorisvh

Post veel
Hoe ga je de poten aan het blad bevestigen?
De constructie op de foto lijkt me niet erg sterk. Poten onder een hoek geven momentbelastingen In de verbinding en daardoor ook meer doorbuiging van het blad. Het relatief kleine contactoppervlak tussen de kopse kant van de poot en de mpx plaat laat niet veel meer dan een schroef en wat lijm toe.
Als je er geen klassieke tafel met zichtbare regels van wil maken zou je diagonale regels kunnen toevoegen. die zullen mee de momenten in de verbinding met de poot opvangen (pen en gat of domino gebruiken) en maken het blad ook stijver voor doorbuiging. Je moet ze waar ze kruisen dan wel halfhouts verbinden wat niet ideaal is maar beter dan niks.

Als je 2 platen los op elkaar legt wordt het geheel 2x stijver en de doorbuiging dus 2x kleiner. Als je er in slaagt de 2 platen te verbinden zodat ze niet tov elkaar kunnen schuiven, dan wordt het geheel 8x (2^3) stijver en de doorbuiging dus 8x minder.
Hier is het wat ingewikkelder omdat beide platen verschillende eigenschappen hebben maar het is duidelijk dat goed verbinden een gigantisch effect heeft.
Gebruik dus een zo dun mogelijke laag van een lijm die volledig uithardt en niet elastisch blijft. Welke dat moet zijn om zowel op composiet als hout te hechten, daar heb ik zelf geen verstand van.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.058
392
Bij de takel op de foto doet de plaat keramiek waarschijnlijk al het werk en houd het multiplex alleen de poten bij elkaar.

wat is er 2200 aan dei tafel op de foto.
de ofstand tussen de poten is in de lengte niet twee keer zo groot al in de breedte ik denk dat de poten krap 1600 uit elkaar staan
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.