Constructie 5x10 vuren verlengen?

PeterPanMan

Nieuw lid
4 mrt 2021
4
0
Hallo Allemaal,

Binnekort moet ik een paar balken tussen gordingen zien te krijgen. Nu zit er dakisolatie aan de binnenkant dus de balken moeten in de dakisolatie vallen anders is er niet voldoende gording om de balk op te laten rusten. Iemand een goede tip om:
-Hoe krijg ik die balken ertussen
-Stel is zaag deze doormidden en koppel deze aan elkaar als het er tussen zit, welke verbinding zou dan het beste zijn? scarf, half laps, gewoon naast elkaar overlappen en met dikke bouten aan elkaar maken?
-Wat is dan de beste plek om de balk verbinding te maken? midden, zo dicht mogelijk bij de gording?

Wie heeft een idee?

Groetjes,
Peter
 

Bijlagen

  • sc.png
    sc.png
    624 KB · Weergaven: 29
  • sc1.png
    sc1.png
    749,9 KB · Weergaven: 23

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Binnekort moet ik een paar balken tussen gordingen zien te krijgen
wat is jouw doel met die balken ?
wil je een extra verdieping ?
is het om hout boven je hoofd op te slaan ?

dit zou ik niet doen
krachten die op die balken komen, werken naar het midden toe als een hefboom
dus daar zal je een knik krijgen

1614857974806.png

tegenvoorstel
maak de balken kleiner dan op de tekening, maar zo groot mogelijk zodat ze nog op de gordingen rusten
in een ideale situatie zet je die er eerst schuin tussen & draai je die nadien op hun plaats
lukt dat niet (isolatie ?), maak ze net zo lang dat ze tussen de bovenste punt van de gordingen gaan
zet nadien op de 2 koppen zowel links als rechts een stuk lat van dezelfde hoogte
daardoor kan je spelingen opvangen
hoe langer de lat, hoe beter de draagkracht

1614858046200.png
 
  • Leuk
Waarderingen: AvdLinden

PeterPanMan

Nieuw lid
4 mrt 2021
4
0
Hallo ZotVanHout,
Bedankt voor je reactie. Het moet een klein vlierinkje worden voor kerstspulletjes en wintersport dingen. Het wordt geen honderden kilo's. Schuin er tussen en draaien had ik geprobeerd maar dan moet ik nog meer isolatie weghalen. Ik kan ze wel op maat maken maar dan rust er maar 5cm op de gording (balk komt dan gewoon tegen de isolatie aan). Wat bedoel je precies met je laatste oplossing? een lat links en rechts? kan je misschien een schetjes maken? zou heel fijn zijn...
Bedankt,
Gr,
Peter

of bedoel je zoiets?

sc2.png
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
kan je misschien een schetjes maken?
maak de balk 1 cm kleiner dan maximaal om die er zonder draaien op te leggen
daarna verleng je die gewoon
ik had voorgesteld om beide uiteinden te verlengen, maar dat heeft geen zin, want dubbel werk
dit is een bovenzicht
beige is balk
blauw zijn de verlengingen die je op de balk schroeft + op de gordingen rusten
hoe langer je die verlengingen neemt, hoe steviger de opbouw

1614884979885.png
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Waarom schroef je niet gewoon een vertikaal/rechtop staande balk met klossen op de binnenzijde van de gordingen? Dan kun je daar de balken haaks tussen monteren zonder problemen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Kan je dat toelichten aub met een tekeningetje?
Even geen tijd voor, maar is vrij simpel. Je maakt een balk die 90 graden gerdraait staat op je vloerbalken tegen de gordingen aan. Een randbalk zogezegd. Die bevestig je met klossen aan de gording zodat hij rechtop/vertikaal staat, net als de beoogde vloerbalken. Dan kun je de balken daar gewoon tussen schroeven, eventueel met balkdragers als je wat hoogte kunt missen.
 

Emilio

Post veel
1 nov 2012
2.447
395
Dordrecht
Zo! Klaar voor vandaag. Bij deze nog even een schetsje dan...
 

Bijlagen

  • 20210305_210727.jpg
    20210305_210727.jpg
    133,2 KB · Weergaven: 11

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.