Dag mede-houtbewerkers,
Sinds een jaartje ben ik met veel plezier aan het meubelmaken geslagen en sindsdien ook het forum aan het volgen en ik moet zeggen dat de tips me tot nu toe erg geholpen hebben. En ik heb nu een klusje waar ik jullie expertise zeker bij kan gebruiken.
Voor kennissen moet ik een eiken tuintafel maken van ongeveer 4 meter lang bij 1,25 meter breed. Ze hebben geen ruimtegebrek
. Het moet een robuuste tafel worden met een dito look en constructie. Qua constructie wil ik het eigenlijk vrij traditioneel houden: 4 eiken poten (15 x 15 cm), met regels (42mm dik en 10cm breed) ertussen. De regels en poten wil ik verbinden met een pen/gat verbinding, eventueel met een extra deuvel door de pen/gat verbinding. Omdat het zo'n lange tafel betreft wil ik over de breedte om de 70cm een extra dwarsregel plaatsen. Dit voorkomt tevens het doorbuigen van de bladplanken, bestaande uit onbekantrecht eiken, 4m lang, 20cm breed, 42mm dik) welke ik met bladwervels wil vastmaken om de werking van het hout op te vangen.
Nu de vraag: denken jullie dat deze (vrij traditionele) constructie stabiel/sterk genoeg is voor deze lange tafel? Zeker bij zo'n robuuste tafel mag de constructie natuurlijk niet gammel zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik het jammer om halverwege de tafel een extra stel poten te maken. Dat zit altijd in de weg en gaan ze ongetwijfeld hun knieën aan stoten. En eiken veert niet mee :shock:
Alvast bedankt voor jullie hulp en tips!
Groeten Sion
Oh ja: als je nog andere tips hebt hoor ik die natuurlijk ook graag.
Sinds een jaartje ben ik met veel plezier aan het meubelmaken geslagen en sindsdien ook het forum aan het volgen en ik moet zeggen dat de tips me tot nu toe erg geholpen hebben. En ik heb nu een klusje waar ik jullie expertise zeker bij kan gebruiken.
Voor kennissen moet ik een eiken tuintafel maken van ongeveer 4 meter lang bij 1,25 meter breed. Ze hebben geen ruimtegebrek
Nu de vraag: denken jullie dat deze (vrij traditionele) constructie stabiel/sterk genoeg is voor deze lange tafel? Zeker bij zo'n robuuste tafel mag de constructie natuurlijk niet gammel zijn. Maar eerlijk gezegd vind ik het jammer om halverwege de tafel een extra stel poten te maken. Dat zit altijd in de weg en gaan ze ongetwijfeld hun knieën aan stoten. En eiken veert niet mee :shock:
Alvast bedankt voor jullie hulp en tips!
Groeten Sion
Oh ja: als je nog andere tips hebt hoor ik die natuurlijk ook graag.