Hallo,
Ik heb vorige maand enkele coniferen van +/- 10 meter omgedaan in mijn tuin.
Ik zou graag die stammen hergebruiken om een schommelconstructie te maken om dan bijvoorbeeld een hangmat en schommelstoelen in op te hangen.
De 4 steunstammen zijn 3m20 en de dwarsbalk is 5m.
2 steunstammen zijn +/- 18cm dik, 2 andere zijn +/- 14cm dik en mijn dwarsbalk gaat van 14cm naar 10cm.
De bedoeling is dan om de 2 dikste steunstammen samen te zetten en de 2 dunste samen en dan de dwarsbalk met de dikke kant op de dikke steunstammen te liggen.
Nu heb ik vorig week alle stammen ontschorst en liggen nu in de garage om te drogen.
Ik heb echter nog wat vragen gezien ik weinig tot geen ervaring heb met hout.
- Hoe lang moet het hout drogen (in een onverwarmde, inpandige garage) voor ik het kan gebruiken?
- Moet ik dit nu al behandelen met bepaald product?
- Met wat kan ik best het onderste deel van de steunstammen behandelen (het deel dat in de grond komt: +/- 35cm)
- Is +/- 35cm ondergronds voldoende trouwens?
- Met wat behandel ik de bovengrondse delen best?
Hier een Sketchup tekening van mijn plan:
Hopelijk is het wat duidelijk geformuleerd!
Alle suggesties zijn welkom!
Groetjes
Ik heb vorige maand enkele coniferen van +/- 10 meter omgedaan in mijn tuin.
Ik zou graag die stammen hergebruiken om een schommelconstructie te maken om dan bijvoorbeeld een hangmat en schommelstoelen in op te hangen.
De 4 steunstammen zijn 3m20 en de dwarsbalk is 5m.
2 steunstammen zijn +/- 18cm dik, 2 andere zijn +/- 14cm dik en mijn dwarsbalk gaat van 14cm naar 10cm.
De bedoeling is dan om de 2 dikste steunstammen samen te zetten en de 2 dunste samen en dan de dwarsbalk met de dikke kant op de dikke steunstammen te liggen.
Nu heb ik vorig week alle stammen ontschorst en liggen nu in de garage om te drogen.
Ik heb echter nog wat vragen gezien ik weinig tot geen ervaring heb met hout.
- Hoe lang moet het hout drogen (in een onverwarmde, inpandige garage) voor ik het kan gebruiken?
- Moet ik dit nu al behandelen met bepaald product?
- Met wat kan ik best het onderste deel van de steunstammen behandelen (het deel dat in de grond komt: +/- 35cm)
- Is +/- 35cm ondergronds voldoende trouwens?
- Met wat behandel ik de bovengrondse delen best?
Hier een Sketchup tekening van mijn plan:
Hopelijk is het wat duidelijk geformuleerd!
Alle suggesties zijn welkom!
Groetjes