Compressor koppeling vervangen

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Goedemiddag,

Ik ben totaal onbekend met compressor koppeling etc. Maar nu merkte ik dat mijn luchtslanghaspel lucht lekt bij de aansluiting op het luchtgereedschap.
Hierover heb ik contact opgenomen met hbm waar ik de luchtslanghaspel vandaan heb en die hebben mij aangeraden deze koppeling te bestellen, dus dat heb ik gedaan (bovenste op foto). Alleen hoe vervang ik dit? Ik heb geprobeerd om op de 2 punten waar blauwe streepjes staan, de delen van elkaar af te draaien maar dat gaat met geen mogelijkheid.
WhatsApp Image 2021-04-09 at 12.57.15.jpeg
Wat doe ik fout? Met hbm kom ik er niet echt uit

Ondertussen had ik een slanghaspeltje bij de lidl besteld maar die bleek meteen al lucht te lekken in de haspel zelf dus dat schoot ook niks op.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
ik merk dat je in de noordelijke nederlanden woont, dus kan ik niet over de soorten luchtkoppelingen oordelen
in ieder geval, in vlaanderen kom je 2 types tegen: euro + orion
de aansluitingen hebben een verschillende diameter
het is mogelijk dat jouw gereedschap en slang een andere diameter hebben
(ik denk zelfs dat je die in praktijk niet zou kunnen koppelen - misschien wel in mekaar zetten, maar vermits ik weet dat er <> koppelingen zijn, heb ik dat nooit geprobeerd)
dus controleer eerst de diameters

in de vakhandel zijn luchtslangen redelijk duur
in de dhz voor jan&alleman heb je er eentje voor 10 euro
doe desnoods je gereedschap mee, toon het aan de ingang & vraag of je het uit mag passen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
7.920
2.537
Hij moet inderdaad uit elkaar op de plek die je aangeeft. In de fabriek hebben ze een afdichtmiddel op de schroefdraad aangebracht. Dit is nu hard en bemoeilijkt het losdraaien. Je moet het zilverkleurige gedeelte verwarmen tot 200 graden. Dan valt het afdichtmiddel uit elkaar en kan je de delen uit elkaar draaien. De nieuwe koppeling kan je met gewoon wit teflon tape monteren.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Bedankt
Ik heb het net geprobeerd met een creme brulee brander :LOL: helaas krijg ik hem nog niet van elkaar af, het messing achtige was ook al aardig beschadigd van eerdere pogingen dus krijg er ook niet echt goed vat meer op. Volgens mij ook een stukje slang gesmolten :ROFLMAO:

Kan ik de slang ook afknippen en bv onderstaande erin doen en vastmaken met een slangenklem? De binnendiameter van de slang is 6,5mm
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.755
979
Omgeving Eindhoven
Zoiets kan heel goed, let wel even op de juiste diameter. 6 mm in een slang van binnendiameter 6,5 zal te klein zijn denk ik.
En als de tule iets te groot is, als je de slang iets verwarmt (heteluchtpistool, of even met het uiteinde in warm water) is die soepeler en glijdt die er zo overheen.
 

Tympy

Actieve deelnemer
16 mei 2017
384
113
Midden Nederland
Beetje late terugkoppeling maar werkt inderdaad perfect met een slangenklemmetje. Ook fijne en snelle service

Thnx voor het meedenken
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.