Compressor en verven

mvdZwan

Nieuw lid
14 jul 2023
10
0
3232rb
Beste woodworkers,

Ik ben aan het kijken voor een compressor.
Nu ga ik hem hobby matig gebruiken maar wil hem dan het liefst wel voor zoveel mogelijk klusjes kunnen gebruiken.
Dus niet alleen met een tacker maar ook afspuiten/oppompen enz.
Nu zie ik dat je ook verf kan spuiten.

Kan je met een kleine compressor ook spuitwerk doen?
bv de Senco AC4504.
Ik begrijp goed dat je met een tank van 4 liter snel je tank leeg spuit en dat je compressor die weer moet vullen.
Maar kan je dan door spuiten of moet je wachten tot ie vol is.
Of kan je even een paar sec spuiten en dan weer wachten en weer verder?
Ik begrijp goed dat een grotere tank beter is om continu te spuiten maar dat is niet zo nodig ik kan best even wachten en in kleine stapjes spuiten.
Het gaat om het eind resultaat.

Alle tips rondom dit onderwerp zijn welkom.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.066
3.852
Gaanderen
Voor spuiten heb je minimaal een compressor nodig van 50 liter en dat is al heel klein. Natuurlijk kan je een kistje van 15 cm groot ook met een kleintje spuiten. Het is allemaal uit te rekenen. Bij een spuit moet staan hoeveel lucht deze verbruikt. Bij een compressor staat de opbrengst. Bij de goedkopere compressoren en spuiten moet je ook nog rekening houden met lekkage. De gewone compressoren hebben een maximale inschakelduur van 40-60%. Dat betekent dat de compressor maar de helft van de tijd aan mag staan.

• Leuk
Waarderingen: jaap

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.755
3.953
Je kan met die compressor prima spuiten. Met een airbrush spuitpistooltje. Om met een echt spuitpistool lekker te kunnen werken, heb je een 500 liter opbrengst compressor met een vriesdroger nodig. Tank 300 liter of groter. Een spuitpistool gebruikt ruwweg 250-300 liter per minuut.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

mvdZwan

Nieuw lid
14 jul 2023
10
0
3232rb
Juist dan wordt dat hem niet. Dan hoef ik ook niet te kijken naar een accessoire set waar een verfspuit in zit.

Qua liter inhoud lijkt het me hoe groter hoe langer je kan schoonspuiten of met een tacker werken voor je compressor weer aanspringt. Ze gaan meestal tot max 8 a 9 bar en dat lijkt genoeg voor de meeste tackers toch?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.066
3.852
Gaanderen
Je kunt de druk van de ketel instellen. Meestal 8 bar. De uitgaande druk moet je ook instellen. Voor een tacker vaak max 6 bar. Er zijn ook buismodellen compressoren 3 of 5 liter kan je prima mee tackeren. Is ook makkelijk mee te nemen.

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
9.901
2.844
Klein-Brabant, Vlaanderen
bradjes schiet ik moeiteloos met een compressor van 6 lt
dat belet niet dat die af&toe naar adem moet happen
om nagels van 90 mm te knallen, zit die dikwijls onder de grens
grootte van de inhoud ? vergelijk het met de relatieve grootte van de longen bij wie onder water duikt
hoe groter, hoe meer reserve je hebt
voor een compressor die binnen gebruikt wordt, zou een stille je keuze moeten zijn
mijn vorige danste de kamer rond, en verplichtte mij om oordoppen in te steken
mijn huidige en stille, speelt slechts kamermuziek

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.755
3.953
Zo'n klein compressortje werkt prima met een afwerk tackertje. Of om even snel je zaag schoon te blazen. Makkelijk mee nemen, neemt weinig plek in in je werkplaats. Ik heb ook zo'n kleintje met een 6 liter tankje. In de werkplaats heb ik een 1,5 pk ding staan met een 25 liter keteltje.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
10.755
3.953
Mijn luidruchtige met 50 liter tank was 800. Maar die blijft op de grond. Een stille compressor kopen om luidruchtig werk te doen, waar je toch al gehoorbescherming bij moet dragen, lijkt me niet bijster veel toevoegen.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
13.066
3.852
Gaanderen
Wilco dat schreef ik ook in een van mijn vorige posts. De vraag is altijd wat versta je onder spuiten?
Ik heb een graco 395 en als alles in een normaal woonhuis is afgeplakt spuit ik de muren in plafonds in 1.5 a 2 uur. 30 tot 40 liter. Ook het hout werk is vrij snel gedaan. De afweging is dan hoeveel tijd kost het afplakken en schoonmaken tegen de tijd die ik bezig ben met een kwast. Ik ga geen klein ding spuiten met 15 mtr slang.
Wil je wat kleins spuiten kijk dan ook eens bij hlpv of xlpv. Die goedkope dingen schieten niet op. Reken toch snel op een vanaf prijs 400-500. Gehoorbescherming bij een compressor nodig? Dat hangt er vanaf. Ik heb vroeger Whispair verkocht 40-50 db afhankelijk van het model. Niet goedkoop. Zelf heb ik nu een fluister stille 30 l compressor van HBM ergens begin 60db . Gehoor bescherming is altijd beter. 500 liter is heel fijn om mee te kunnen werken kan je veel gereedschap op gebruiken. Het energieverbruik is er ook naar.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.