Compacte vandikteschuurmachine: Jet JWDS-1020-M?

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Ik zit al een tijd te denken om een vandikteschuurmachine aan te schaffen. Had gekeken naar de Jet 1632, of liever de Laguna 16|32 Supermax.
Maar de beperkte ruimte in de werkplaats laat dat eigenlijk niet toe. Ik kan 'm gewoon niet kwijt...

Nu zag ik dit weekend toevallig dat Jet ook een kleine variant heeft, de JWDS-1020-M. Deze kan helaas niet zo breed schuren (max 254/508mm, tov 406/812mm bij de Jet of Laguna). Maar met een beetje passen en meten denk ik dat ik voor deze machine wel een plekje vrij kan maken op een creatieve manier.

Bij VDH is die nu niet op voorraad, maar na informeren hebben ze 'm wel in de showroom staan en is'tie over een week of 3 weer leverbaar.

Dan nu de grote vraag: heeft iemand ervaringen met dit model van Jet?
En zijn er, naast VDH, nog andere leveranciers in NL (of BE in de regio Antwerpen) die deze machine zouden verkopen? (heb namelijk niet altijd positieve ervaringen met vdh, al was het telefoongesprek vandaag verrassend open)
 

L.N.

Post veel
11 jul 2014
2.139
973
De Jet is 510 x 410 en de Laguna is 860 x 560 mm. Maakt die 35 cm echt het verschil tussen wel en niet passen?

VDH is toch van het Belgische Vynckier, dus daar kun je ook kijken. Maar die zitten in Moeskroen, dus niet echt regio Antwerpen.
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
De Jet is 510 x 410 en de Laguna is 860 x 560 mm. Maakt die 35 cm echt het verschil tussen wel en niet passen?
Normaal niet, maar wel als de enige ruimte in de schuur waar die zou passen 80 x 52 cm groot is :D
En dan moet ik al creatief zijn met opbergen, op de manier zoals 3dmazter met zijn vandiktebank heeft gedaan, want de ruimte is 80 hoog, 52 diep en een cm of 40 breed als ik e.e.a. verbouw...
Dus de machine moet ook compact (dus licht) genoeg zijn om bij gebruik op te tillen en op de zaagtafel te zetten.
Ik moet het doen met een klusruimte van 2,5 x 4 meter. Daarnaast is de fietsenschuur waar ik ook al e.e.a. aan opslag + mijn stofafzuiger heb staan, maar daar is ook echt geen plek meer. En ik heb ook de computerkamer in huis al in beslag genomen; daar ligt tegenwoordig mijn houtvoorraad 😎 Met dank aan het thuiswerken, want daardoor hebben we het buro naar de woonkamer verhuisd en was er 'dus' plek om hout op te slaan.
Maar als ik nog meer ruimte ergens ga innemen krijg ik echt ruzie thuis, dus de enige mogelijkheid is dat ene hoekje onder de werkbank...

VDH is toch van het Belgische Vynckier, dus daar kun je ook kijken. Maar die zitten in Moeskroen, dus niet echt regio Antwerpen.

Klopt inderdaad dacht ik, maar dat is voor mij 200+ km. Dan kan ik beter toch naar Utrecht rijden...
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Even een update.
Het blijkt dat Jet een nieuw model aan het introduceren is. Was eerst de 1020 Plus, de JWDS-1020-M is de opvolger.
In Amerika volop verkrijgbaar (sinds 2019/2020), in Europa bijna overal niet op voorraad.
Bij VDH hadden ze dus ook nog het oude model in de showroom staan, ze wisten niet eens dat er op hun website een ander (nieuwer) model stond... Telefonisch was mij gezegd levertijd 3 weken, nu is dat ineens op zijn vroegst begin 2022.

En de afmetingen op de site van VDH (510 x 410 x 455) kloppen ook niet, als ik info van andere (buitenlandse leveranciers) moet geloven. Dat moet zijn 682 x 455 x 455 mm, wat ook meer overeenkomt met de verhoudingen op de foto's.

Zou een machine als dit op/in een stevige lade kunnen staan? Of gaat dat teveel trillen?
Ik heb in het opbergrek boven de vandiktebank ook een plekje waar ik een lade kan maken om de machine in te plaatsen, maar dan moet ik 'm of iedere keer daar vanaf tillen (33 kg), of met een lade 30 cm kunnen uittrekken zodat het hout er doorheen kan. Dan zou ik een lade moeten maken die ik kan blokkeren op die 30 cm, zou dat werken met zo'n machine? (= vraagje aan de gebruikers van een vandikteschuurmachine, welk model dan ook)
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Nadat de JET 1020M nog steeds uitverkocht is, en deze pas op zijn vroegst april/mei leverbaar zou zijn volgens VDH, ben ik toch nog eens goed naar de ruimte in mijn werkplaats en de naastgelegen fietsenschuur gaan kijken.
Door wat zaken op te schuiven, en creatief in te delen, heb ik in de fietsenschuur net genoeg ruimte kunnen maken om een groter vandikteschuurmachine kwijt te kunnen.
Ik ben dus vanmiddag bij Baptist geweest en heb daar de Laguna Supermax 16|32 meegenomen :cool:
Hij komt niet op het bijgeleverde onderstel te staan, maar ik heb een ijzeren kokerprofiel eronder gezet aan beide kanten met daar zwenkwielen onder. Zo blijft hij compact (laag) waardoor hij onder de opslagstelling kan staan, en door de zwenkwielen rol ik 'm zo naar mijn werkplaats.

Ik heb nu dus een machine met meer bereik, die hier ook al positieve reviews heeft gekregen, en die me minder heeft gekost dan wat ik voor de kleinere Jet zou betalen.

IMG_1857.jpg

IMG_1858.jpg

IMG_1860.jpg
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Het is geen vervanging van, maar een nabewerking na de vandiktebank. Dus schuren op een manier dat een vandiktebank schaaft, om het helemaal glad af te werken.
Laatst een paar barkrukken gemaakt, alle poten en dwarslatten met de hand staan schuren nadat ze uit de vandiktebank waren gekomen. Paar uur mee bezig geweest, zou met deze machine in een kwartiertje gedaan zijn.
En ideaal voor het vlakken/schuren van kopshouten snijplanken.
 

dirkvanbergen

Actieve deelnemer
26 jan 2021
209
99
Mooi hoor! Laat je even weten wat je er van vindt? Ik wil er ook heeeeeel graag eentje, voor inderdaad snijplankjes en schaakborden.
 

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
334
256
Erg mooi, veel plezier ermee! Gevaarlijke winkel dat Baptist.. :)

Ik lees graag wat je ervaringen zijn hiermee, deze staat ook nog op mijn wensenlijstje!
 

FredR

Actieve deelnemer
30 mei 2016
371
106
60
Sint Odilienberg
Het is geen vervanging van, maar een nabewerking na de vandiktebank. Dus schuren op een manier dat een vandiktebank schaaft, om het helemaal glad af te werken.
Laatst een paar barkrukken gemaakt, alle poten en dwarslatten met de hand staan schuren nadat ze uit de vandiktebank waren gekomen. Paar uur mee bezig geweest, zou met deze machine in een kwartiertje gedaan zijn.
En ideaal voor het vlakken/schuren van kopshouten snijplanken.
Vergeet dat kwartiertje maar. Je krijgt wel een super glad resultaat maar je kunt maar beperkt afnemen dus je moet die plank of snijplank er wel een keer of 30 door heen halen om het mooi te krijgen.
Das mijn bevinding, hoop dat het bij jou sneller gaat. (ik heb ook niet zo'n dure machine)

Fred
 

HarmonyInHout

Actieve deelnemer
22 jan 2017
191
217
Vergeet dat kwartiertje maar. Je krijgt wel een super glad resultaat maar je kunt maar beperkt afnemen dus je moet die plank of snijplank er wel een keer of 30 door heen halen om het mooi te krijgen.
Das mijn bevinding, hoop dat het bij jou sneller gaat. (ik heb ook niet zo'n dure machine)

Fred
Ik heb dezelfde ervaring met de JET 16-32: prima apparaat maar waar een vandiktebank enkele millimeters in een keer kan afnemen is het met dit soort machines beperkt tot enkele tienden van millimeters. Geen punt want het eindresultaat is prachtig maar kost wel wat tijd. En goed om het schuurpapier regelmatig met een stick te ontdoen van teveel zaagsel, dat helpt om langer door te kunnen schuren met hetzelfde schuurpapier.
gr Harry
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Het gaat mij om de gang NA de vandiktebank, ik hoef er dus geen milimeters mee af te nemen. Puur gladder schuren.
Dus ipv met de Rotex of handschuurblok aan de gang te moeten (en bij dat laatste stofhappen).
Alleen heb ik vandaag te lang andere dingen gedaan (voor de tv gezeten + de eetkamertafel die ik aan het maken ben afwerken) om veel aan de afstelling te doen. Eerste schuurresultaten komen dus nog...
 
  • Leuk
Waarderingen: FredR

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.119
518
Moordrecht
Daarnaast zijn ze veel beter met houtsoorten met een warrig draad, of kwetsbare diktes. een dun stuk burl over een vlakbank halen gaat veel sneller fout dan met een drumsander. De luxere modellen hebben 2 rollen, 1 grof en 1 fijn. daar kan je dan ook meer mee afnemen, maar nog steeds max 0,5mm...
 

Arend b

Actieve deelnemer
7 sep 2020
624
192
Staphorst
Het is ook maar net wat voor golfslag de vandiktebank maakt ,
Zo van de sirkelzaag mag ik er wel 4a5 keer onderdoor met mijn eigenbouw,
Zorg wel voor een goede afzuiging want er komt wel stof van af
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.767
983
Omgeving Eindhoven
Vandaag eindelijk tijd gehad om 'm echt uit te testen.
Dit omdat nu pas de onderdelen binnenkwamen om de stofafzuiging aan te sluiten.
Ik heb in de schuur een systeem met slangen met metalen tules en een snelspansluiter.
Dit systeem:
IMG_0593.JPG

Ik gebruik een slang van 100mm, en dus is de slangtule ook 100mm, precies even groot als de aansluiting op de machine. Ik kon ;m er dus niet zo aan vastmaken en moest dus een koppelstuk hebben.
Met een flexibele rubber koppeling (eigenlijk bedoeld voor riolering/vijverbouw) heb ik deze tule aan de machine vastgemaakt.
IMG_1866.jpg

Toen kon ik 'm eindelijk echt uittesten.
Standaard is er een schuurband korrel 80 meegeleverd. Die is er door de klemmen aan de zijkant heel makkelijk vanaf te halen en weer te bevestigen. Wisselen van de schuurband is dus echt in een minuutje gebeurd.
Het installeren en afstellen was ook makkelijk. Ik heb dan wel niet het onderstel gebruikt, ik weet dus niet hoe makkelijk dat op te bouwen was en hoe stevig dat staat. De doos waar dat in zat, was wel flink zwaar dus ik veronderstel dat dat wel stabiel genoeg zou zijn. Maar door de niet-beschikbare ruimte heb ik 'm dus laag bij de grond gezet.
Afstellen was ook totaal niet nodig. De spanning van de geleiderol was goed en de schuurrol stond goed parallel aan de doorvoertafel.
Het schuren zelf gaat ook goed. De digitale hoogtemeter is makkelijk op 0 te zetten en is m.i. nauwkeurig genoeg. Je kunt inderdaad niet veel afnemen, maar daar heb ik deze machine ook niet voor. 0,3mm op 20cm breed eiken gaat zonder problemen. Dan grijpt wel de sensor die de motorbelasting regelt in, en gaat de doorvoersnelheid omlaag (om te voorkomen dat het werkstuk gaat slippen en er brandsporen ontstaan). Dat werkt dus ook goed. En met de snelhendel wissel je ook heel snel van hoogte, om daarna met het draaiwiel de fijnafstelling te doen. Op de tiende mm nauwkeurig te verstellen, geen probleem.
En met de afzuiging aan is er echt totaal geen stof te bekennen.

Ik heb er nu nog de meegeleverde korrel 80 op zitten. Die neemt op zich vrij veel af, maar deze geeft een vrij grof resultaat. Ik zal meer de fijnere korrels gaan gebruiken. Ik heb er een rol korrel 100 en 150 bijgekocht, waarschijnlijk zal ik wisselen tussen die 2, en meestal P150 gebruiken als finish (waarvoor ik deze machine ook heb). Fijner zal ik niet gaan denk ik, dat doe ik normaal met de Rotex ook al niet, hooguit nog een keer met 220 op de vlakschuurmachine of met de hand naschuren.

Kortom, zeer tevreden tot nu toe.
 

MartijnEHV

Actieve deelnemer
22 jan 2018
353
183
Eindhoven
Bedankt voor het uitgebreide verslag! Uit de hand machinaal schuren is aan de ene kant therapeutisch, aan de andere kant wel een terugkerende tijdvreter. Na het lezen van deze review zo een machine toch maar aan mijn dromen lijstje toegevoegd 😁
 
  • Leuk
Waarderingen: klusrob

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.