CMT Freesjes

JvsZierikzee

Nieuw lid
19 dec 2024
5
0
Zierikzee
Misschien een domme vraag..
Maar heb geen mensen in mijn omgeving om dit soort vragen te stellen, is dit freesje geschikt voor bijv een bowtie? Waarom zou dit wel of niet beter zijn als een normaal upcut freesje? Binnenkort moet ik de achter kant van wandplanken in freezen, om de blinde plank dragers te laten passen. Is onderstaande dan een goeie optie?

Alvast bedankt voor jullie info ik zou niet weten waar ik anders hulp kan krijgen.

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.373
698
Moordrecht
Dit is een soort compressiefrees en ik zou niet weten waarom niet.. Hij zal er niet heel hard doorheen gaan, dan is een rechte frees beter. Dit is er 1 die je scherp wil houden.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.322
3.134
Heb je een cnc machine? Maak je productie? Anders is dit een erg dure freesbit voor een eenmalig projectje. Die groefjes die je wil gaan maken lukken prima met een ecotools freesbitje van een euro of 5.

JvsZierikzee

Nieuw lid
19 dec 2024
5
0
Zierikzee
Bedankt voor je reactie Chevy66. Ja dat klopt, heb je een goed punt, ik maak echter meer dingen en verwacht hem in de toekomst vaker te gebruiken, heb een makita freesje met rechte snijkanten, hakt en hapt overal in, lastig voor precieze klusjes..

Maar goed punt inderdaad!

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.322
3.134
Ik ben bang dat het niet aan je freesbitje en machine ligt, maar aan je werkwijze. Happen krijg je meestal als je probeert meelopend te frezen. Als je tegenlopend freest is er weinig kans op happen. Ik kan me ook voorstellen, dat je te veel materiaal in een gang probeert weg te frezen. Als het mogelijk is, laat dan door middel van bijvoorbeeld foto's zien wat je wil gaan maken en wat je voor gereedschap tot je beschikking hebt. Er is op dit forum een zee van kennis en ervaring beschikbaar om je dan door je project heen te loodsen.

• Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.373
698
Moordrecht
Ik dacht idd hetzelfde, het zou niet mogen kunnen, dat happen. Dan is het idd of ongelooflijk bot freesbit, of verkeerde techniek. De meeste freesbits die ik heb zijn ook van Ecotools of Ali. Wil ik wat meer maatvast of speciale bits, dan ook van CMT..

• Leuk
Waarderingen: rinus

JvsZierikzee

Nieuw lid
19 dec 2024
5
0
Zierikzee
Goeie tips allemaal! Ik wil jullie erg bedanken.
Dit zal het zoiezo zijn, ik heb mijn frees nog maar 2 maanden. Ik gebruik hem met plezier maar moet nog veel leren, het heeft veel mogelijkheden gegeven alleen dus ook veel om te leren.

Mocht ik met het project nog wat tegen komen zal ik zeker hier plaatsen, dit was erg behulpzaam en ik snap nu ook beter hoe ik mijn frees moet gebruiken. Als ik de plank dragers binnen heb kan ik wel even plaatsen wat het idee is met foto’s , de zijkant van een 30mm dikke plank uitfrezen zie ik ook nog als een uitdaging momenteel.

Bedankt Jaap, ik zal eens kijken op de Ecotools website, heb hier al eerder afvlak freesbitjes voor snijplanken gekocht.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.322
3.134
Als je een sleuf in de zijkant van je plank wil maken, is het verstandig om er aan beide kanten een balkje tegen aan te klemmen. Op die manier krijg je een groter vlak om je freesmachine op af te steunen. Dan is het veel makkelijker om je freesmachine recht op te houden.

• Leuk
Waarderingen: rinus

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.033
542
Noord-Veluwe
Compressiebits zijn gemaakt om zowel aan de bovenzijde als de onderzijde een schone snede te maken. Vandaar ook het "compressie" in de naam. De vezels worden aan beide zijden als het ware naar het midden toegedrukt. Vaak hebben deze bits aan de onderzijde wel een snijdend profiel, maar dat is niet waar ze op gemaakt zijn. Afhankelijk van de kwaliteit van het bit is de kans groot dat je met een gewone groeffrees met snijdende onderzijde een veel beter resultaat zult boeken. En dat ook nog eens voor een veel lagere prijs.

Compressiebits zijn geweldig, maar vooral voor zuivere zijkanten, waarbij je zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde geen last van uit het hout getrokken vezels (noem het splinters) wilt hebben. Zelf merk ik dat ik ze vooral fijn vind bij multiplex. De zichtlaag daarvan is vaak heel dun en erg geneigd tot splinteren. Dan helpt een dergelijke bit erg goed.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.340
1.972
Terkaple
www.woodworking.nl
Goeie tips allemaal! Ik wil jullie erg bedanken.
Dit zal het zoiezo zijn, ik heb mijn frees nog maar 2 maanden. Ik gebruik hem met plezier maar moet nog veel leren, het heeft veel mogelijkheden gegeven alleen dus ook veel om te leren.

Mocht ik met het project nog wat tegen komen zal ik zeker hier plaatsen, dit was erg behulpzaam en ik snap nu ook beter hoe ik mijn frees moet gebruiken. Als ik de plank dragers binnen heb kan ik wel even plaatsen wat het idee is met foto’s , de zijkant van een 30mm dikke plank uitfrezen zie ik ook nog als een uitdaging momenteel.

Bedankt Jaap, ik zal eens kijken op de Ecotools website, heb hier al eerder afvlak freesbitjes voor snijplanken gekocht.
Met de spiraalfreesjes van Spetool die ik via Amazon koop het ik ook goede ervaring. Kijk ook eens naar de up en down cut frezen. Een compressie frees gebruik je langs de randen van je werkstuk om splintering aan beide zijden te voorkomen. Een up cut frees is het meest gebruikt, deze trekt de spanen uit de groef naar boven, naar de freesmotor toe. Dit geeft het schoonste bodem oppervlak. Een downcut frees duwt de spanen naar beneden, waar eigenlijk niet zoveel ruimte is. Het voordeel is dat bij deze frees de randen van de groef niet omhoog splinteren, maar naar beneden geduwd worden. Dit is handig als je de groef gebruikt voor b.v. inlegwerk en je zo zuiver mogelijk werk wilt maken.

jaap

Laatst bewerkt:

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.885
1.070
Omgeving Eindhoven
Zelf ben ik wel erg fan van spiraalfrezen. Geven een veel mooiere afwerking dan de traditionele rechte frezen.
Maar als je (zoals jij nu) een groef wilt frezen, en niet door-en-door (dus 2 mooie kanten) dan is een compressiefrees (pos/neg) niet nodig en zou ik gewoon een normale positieve spiraalfrees gebruiken.

Voor niet-regelmatig gebruik zijn (zoals al gezegd) de Ecotools-frezen meer dan goed genoeg. En zeker hun spiraalfrezen (genoemd door Jaap in #8) zijn heel goed voor die prijs, maar ik heb ook een hele berg normale freesjes in alle vormen van hen liggen, en die doen het ook gewoon goed.

Mocht je toch een CMT-freesje willen gaan kopen, bestel deze dan niet hier in NL maar in Italie bij Mobiltecnica. Daar is CMT stukken goedkoper dan hier. (scheelt voor deze frees alleen al een tientje tov de aanbiedingsprijs bij de door jou gelinkte shop)
Ze leveren ook binnen een paar dagen en de verzendkosten vallen ook mee.
De site is wat lastiger zoeken; meestal kijk ik ergens ander welke frees ik nodig heb en zoek ik daar dan het typenummer om snel bij de juiste uit te komen.

Je schrijft dat het freesje dat je nu hebt snel hapt en hakt. Hoeveel materiaal neem je in 1x weg (zowel in de diepte als in de breedte)? EN welke kant beweeg je op als je de frees verschuift (dus tegen- of meelopend)?
Want ik vermoed misschien ook wel dat je teveel ineens afneemt of de verkeerde kant op beweegt. Laat inderdaad wat foto's zien.
Oefen ook eerst op afvalhout (al is het maar een spijkervrij gemaakt palletbalkje) en niet ineens op je nieuwe planken...

Nog een opmerking. Als ik het zo lees heb je nog niet veel ervaring met de bovenfrees. Het is een superfijn apparaat, maar bij de meeste bewerkingen is het wel handig om te weten wat je doet.
Nu is het mooie van dit forum dat we elkaar niet alleen online helpen, maar ook vaak fysiek.
Mocht je een keer willen dat er iemand met je meekijkt of je techniek goed is, dan kan je dat hier altijd vragen.
(Zierikzee is een beetje ver vanaf Eindhoven, dus je zult niet zo snel bij mij komen kijken, maar er zijn hier vast ook wel mensen uit jouw regio actief die je een keer op weg willen helpen als je daar behoefte aan zou hebben)

Laatst bewerkt:

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.150
437
Compressiebits zijn gemaakt om zowel aan de bovenzijde als de onderzijde een schone snede te maken. Vandaar ook het "compressie" in de naam. De vezels worden aan beide zijden als het ware naar het midden toegedrukt. Vaak hebben deze bits aan de onderzijde wel een snijdend profiel, maar dat is niet waar ze op gemaakt zijn. Afhankelijk van de kwaliteit van het bit is de kans groot dat je met een gewone groeffrees met snijdende onderzijde een veel beter resultaat zult boeken. En dat ook nog eens voor een veel lagere prijs.

Compressiebits zijn geweldig, maar vooral voor zuivere zijkanten, waarbij je zowel aan de bovenzijde als aan de onderzijde geen last van uit het hout getrokken vezels (noem het splinters) wilt hebben. Zelf merk ik dat ik ze vooral fijn vind bij multiplex. De zichtlaag daarvan is vaak heel dun en erg geneigd tot splinteren. Dan helpt een dergelijke bit erg goed.
Dit dus. Deze freesjes gebruik je om de zijkant van mulitplex of dubbele fineer netjes op maat te frezen. Maar dan moet de andere kant dus vrij zijn, zodat de spaanders weg kunnen. Als je een groef wilt frezen, moet je een up-cut hebben (één die de spaanders naar boven afvoert).

Maar als je domweg in meer gangen freest (steeds een beetje dieper), dan lukt het met een gewone groeffrees ook wel.

hdv

Post veel
24 nov 2019
1.033
542
Noord-Veluwe
Over positief versus negatief, ofwel upcut versus downcut, spiralen: de keuze daarvoor hangt erg sterk af van waarmee je gaat frezen. De keuze voor de een of de ander is meestal omgekeerd bij bovenfrezen in vergelijking met freestafels. Jaap geeft wat dat betreft de beste en makkelijkst te onthouden hint. Een upcut spiraal trekt het hout naar de freesmotor toe. Een downcut duwt het van de freesmotor af. Ik zeg meestal, want het maakt uit of het een blinde groef is of een volledige snede.

JvsZierikzee

Nieuw lid
19 dec 2024
5
0
Zierikzee
Wat een info! Heel erg bedankt allemaal.

Ik heb een frees bij ECO Tools besteld en zal daarmee eens gaan oefenen voordat ik me mooie planken ga doen. Het is mij wel duidelijk wat ik kan verwachten van verschillende soorten freesjes.

Wat betreft de IT site, dit is ook top want het is stervens duur dat CMT spul. Ik hoop dan ook dat de ECO tools versie het ook goed doen.

Mocht ik met de planken aan de slag gaan zal ik nog foto’s sturen mocht ik vragen hebben of van het eind resultaat.

Nogmaals allemaal heel erg bedankt dit is erg behulpzaam en schiet ik veel mee op!

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.