Cliffhanger

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
862
199
Twello
Ik ben al enige tijd bezig om van allerlei restjes Eikenhout (kast, bed, nieuw, kist) wat anders te maken (foto's volgen) , vandaar die gaatjes in het deurtje hieronder.
Als je twee keer gemeten hebt, meet dan nog maar een keer, zou hier op moeten gaan.
De tussenstijlen onder en boven zijn twee keer te kort afgezaagd. De eerste keer kon ik ze weggooien want daar kwam ik voor het lijmen achter.
De laatste keer letterlijk een paar mm. Dus maar weer een strookje er aan geplakt, want toen zat het al in elkaar. Ook de hoogte is een halve cm te kort aan de onderkant, maar gelukkig is de totale hoogte voldoende om die 5 mm onderaan te winnen.
Dus als het klaar is, is de stijl aan de rechterkant breder dan de linker en is boven (tussen) stijl breder dan de onderste.

woodw1.jpg
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
862
199
Twello
de volgende foto.
Het stuk gereedschap heb ik heel veel gebruikt en het functioneert perfect.
Het is nog niet af dus zal het ook nog verschillende keren gebruiken.
Bij de laatste keer beitelslijpen liet ik bij het weer in elkaar zetten de beitel op de (beton)vloer vallen. Nog een poging gedaan om de val te breken met de klomp maar er was toch een heel klein hoekje af. Kostte me weer 10 min om dat te verhelpen. Gelukkig slijpt een 3 mm beitel snel.
Weer een reden voor een mancave met houten vloer.
ww2.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
395
184
56
Luzy Saint Martin
Prutser 😉 😜
Verander de topic titel maar in “vandaag nog iets verprutst bij het houtbewerken?”

Ik haak graag aan want ik herken dit soort foutjes wel.
Mijn valkuil is dat ik vaak cijfers omdraai. Dan meet iets op; 96,4. Loop naar de zaag en stel de afkortgeleider in op 94,6 🤬
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
862
199
Twello
'Meten is weten' en ruim van de lijn (aan de goede kant) afblijven met de zaag. Gelukkig is het geen constructiebouw, maar passend is, bij klein werk, wel zo netjes.
Zaag, hieronder, is een troffelzaagje van de rommelmarkt voor 15 cent. Na slijpen zaagt ie voortreffelijk en dat kleine winkelhaakje is een stuk handzamer dan een grote bij kleine laadjes en het werkblad waar het op ligt heeft in de afgelopen 20 jaar aardig wat te voorduren gehad.
20240620_123452.jpg
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
404
174
Noardeast-Fryslân
Heel herkenbaar.
Bij mij gaat het bij spiegelen regelmaat verkeerd. Is het eindresultaat qua maten wel goed maar moet het eigenlijk net andersom zitten.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
862
199
Twello
20240620_182546.jpg
Op 1 na zijn alle laadjes af, maar nog niet klaar. Ze moeten nog geschaafd en geschuurd worden en mogelijk moet ik nog met de grondschaaf aan het werk. En dan vergeet ik dat er ook nog knoppen aan moeten, anders krijg ik ze er niet uit.
 
  • Leuk
Waarderingen: H@ns

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
862
199
Twello
20240620_182509.jpg

Het begint erop te lijken. De kast moet moet nog in elkaar gelijmd worden en van binnen is het nog kaal om het zo te zeggen.
 
  • Leuk
Waarderingen: mink

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
862
199
Twello
20240702_192125.jpg
Deksel doorgezaagd en dat is goed gelukt.
20240702_192157.jpg
Alie slotje in de deur gemaakt.
20240702_192206.jpg
Tsja wat is de helft? Ja, niet een cm uit het lood. Dus het pinnetje is wel handig om de laadtjes er uit te halen vóór de knoppen er aan zitten én om het gat te dichten.
Waarom zat het gat er in?
Nou, de superlijm van de regels was net nog niet droog en probeer na droging het laadje er maar eens uit te krijgen. Had bijna de achterwand er uit gedrukt. Dus een schroef aan de voorkant er in, want dat moet wat kracht aan kunnen en inderdaad, die schroef erin deed het werk, maar de bedoeling was een gat in het midden.
Nu de schanieren er nog in en klemmen om het deksel dicht te houden. Formeel moet er een koffer handgreep op en stalen hoeken maar ik denk dat ie niet op transport gaat dus dat laten we dan maar even.
20240702_192237.jpg
En dan nog een keer één van de ideeën van deze wording:
toolchest.JPG

Oja en die tafel er onder, is massief Teak en hadden de buren aan de straat gezet (gratis). Beetje schuren en olie maken er weer een sprekend geheel van.
 
  • Leuk
Waarderingen: AKarel en Marijn

hdv

Post veel
24 nov 2019
958
511
Noord-Veluwe
Mooi geworden!

Kleine tip die ik van een ouwe rot heb overgenomen als je geen gaatje in het frontje van je laatje wilt hebben: plak een vlaggetje van PVC-tape aan de binnenzijde van je laatje en maak het lang genoeg om eruit te laten hangen. Goede kwaliteit hotglue is sterk genoeg om je laatje open te kunnen trekken aan het vlaggetje en verwijder je later eenvoudig. PVC-tape is sterker dan gewone tape, dus dat werkt hiervoor beter.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Vurenhout

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
395
184
56
Luzy Saint Martin
Fraai hoor!! Moet zeggen dat ik bij de openingspost met foto’s wat sceptisch was maar dit is echt een stukje vakwerk zoals je dat graag wilt zien. Complimenten 👍🏻
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.