Clamex s gebruiken met ander merk lamellenfrees

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Binnenkort wil ik een aantal demontabele projecten gaan maken uit voornamelijk plaatmateriaal. Als ik op internet rond kijk, dan lijken de clamex s verbinders een goede optie voor de hobbyist om enigszins vlot te werken, mogelijk zonder enorme investering vooraf. Echter vind ik die apparaten van lamello toch redelijk aan de prijs. Daarom ben ik aan het kijken of ik een ander merk lamellenfrees kan gebruiken. Het lijkt er op dat ik een groef van 8 mm hoog moet frezen om de clamex s verbinders kwijt te kunnen. Echter komen de lamellenfrezen allemaal standaard met een 4 mm lamellenzaag. Weet iemand toevallig of er voor een goedkoper merk (bijvoorbeeld, makita, triton, etc) ook 8 mm dikke lamellenzagen te koop zijn zodat die ook met de clamex s kunnen werken? Ik sta ook open voor andere verbindings suggiesties. Ik zoek naar iets wat redelijk vlot werkt, maar geen enorm hoge aanschafkosten heeft. De verbinders zelf mogen best iets kosten.

P.S. ik lees ook dat je twee groeven van 4 mm boven elkaar kunt frezen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik kan me indenken dat die afstelling vrij nauw luistert en het vrij omslachtig werkt...

Met vriendelijke groet,
Martijn
 

rinus

Post veel
13 nov 2011
765
159
Heerde
marinusvannorel.nl
Ik heb het 8 mm lamello freesblad in mijn mafell frees gemonteerd. Moest wel de opening vergroten, maar dat is aluminium. De diepte moest ik daarna finetunen, want dat steekt best wel nauw.

Al met al werkt het, maar het is niet "eventjes doen"

2 x 4mm boven elkaar frezen vond ik geen geen succes, maar ik wijt dat vooral aan mijn ongeduld.
 
Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.901
2.703
Gaanderen
De meeste leveranciers van cirkelzaagbladen hebben ook de "lamello"bladen liggen. Hier een linkje naar de catalogus van rvs frezen even kijken bij groeffrezen RVS Tools: Zagen
Kan je het niet doen met een bovenfrees? Met een schijffrees erin?
 

jmartens

Actieve deelnemer
28 dec 2014
151
47
P.S. ik lees ook dat je twee groeven van 4 mm boven elkaar kunt frezen. Heeft iemand daar ervaring mee? Ik kan me indenken dat die afstelling vrij nauw luistert en het vrij omslachtig werkt...
Dat zou denk ik nog wel gaan als je een referentievlak hebt waarop de frees kan steunen.

Om de hoogte dan netjes twee keer 4mm te maken kan je dan eenvoudig een 4mm dik stuk materiaal tussen frees en referentievlak leggen. Als afstandshouder kan je dan bijvoorbeeld MDF, triplex of indien je een vandikte bank hebt eender welk hout gebruiken.
 

blommetje92

Actieve deelnemer
30 dec 2018
91
18
Leuven
Ik was er inderdaad al bang voor dat een 8 mm dikke lamellenzaag niet ging passen. Met de bovenfrees zou inderdaad kunnen, maar ik vind het wel een fijne gedachte als de scherpe draaiende delen gewoon netjes in de machine verdwijnen.

Een vulstuk van 4 mm dik is inderdaad wel een goed idee. Dat zou zomaar eens redelijk handig kunnen werken. Ik wil en weeg nog even verder. Misschien dat ik toch voor de minifix spulletjes ga. Iets meer omslachtig en minder mooi, maar misschien wel goed genoeg
 

wimpie

Actieve deelnemer
29 sep 2015
297
115
heb makita lamellenfrees en gebruik af en toe de clamex S. Met een 4mm vulstuk werkt dit perfect. Is beetje tijdverlies maar eindresultaat is wel pak mooier dan minifix of andere verbindingen

groeten
Wim
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.