CKD uitholsysteem

olivier_a

Actieve deelnemer
20 jun 2017
168
62
Brussel
Voor het uithollen van lange vazen werk ik momenteel freehand met de Simon Hope Heavy Duty beitel met carbide 6mm tip. Daarmee geraak ik zo'n 50cm diep, de laatse 20cm is echter een gevecht met het hout omdat de overhang gewoon te groot is. Doordat de snijkop zo klein is heb ik echter geen last van happers zo diep, maar het gaat veel te traag.
Dus ik overweeg enerzijds de Woodcut Pro Forme met extra handvat en een systeem die de beitel stabiel kan houden.
Ik kwam zo het CKD Hollowing system tegen. Heeft iemand daar ervaring mee? Het is relatief nieuw lijkt me.

Of andere suggesties?

Ik heb al een steady rest ter ondersteuning van het werkstuk en een tool gate.

Andere systemen gebruiken soms ook een laser, dat is niet echt een vereiste voor mij.

Ik heb een Stratos XL met bedverlenging.

Links:

 
Laatst bewerkt:

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Voor het uithollen van lange vazen werk ik momenteel freehand met de Simon Hope Heavy Duty beitel met carbide 6mm tip. Daarmee geraak ik zo'n 50cm diep, de laatse 20cm is echter een gevecht met het hout omdat de overhang gewoon te groot is. Doordat de snijkop zo klein is heb ik echter geen last van happers zo diep, maar het gaat veel te traag.
Dus ik overweeg enerzijds de Woodcut Pro Forme met extra handvat en een systeem die de beitel stabiel kan houden.
Ik kwam zo het CKD Hollowing system tegen. Heeft iemand daar ervaring mee? Het is relatief nieuw lijkt me.

Of andere suggesties?

Ik heb al een steady rest ter ondersteuning van het werkstuk en een tool gate.

Andere systemen gebruiken soms ook een laser, dat is niet echt een vereiste voor mij.

Ik heb een Stratos XL met bedverlenging.

Links:


Het cdk zorgt ervoor dat je tenminste twee steunpunten hebt en het lijkt echt goed werken. Om trillingen met die uithol diepte tegen te gaan moet je grofweg een zware uitholstang gebruiken in combinatie met een toolrest die je dieper in de vaas kunt steken. Bijv 30cn. Woodcut Proforme is prima geschikt daarvoor en combineert goed met cdk.
 
  • Leuk
Waarderingen: John1969 en EdP

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
Dus 28 cm die dat is heel wat anders als die 50 cm die ik vandaag hoorde bij de demonstratie van het ckd uitholsysteem.
Zelf heb ik ook het systeem van Simon Hope. Ik ben nog niet verder dan een 25 cm gekomen. Wil je dieper is, dat niet zo moeilijk. Zet je tool in een holle buis. Zoals gasbuis of iets anders. Ook een steun verlengen waardoor je beitel een stuk dieper wordt afgesteund.
 
  • Leuk
Waarderingen: EdP

t.timmermans

Actieve deelnemer
14 jun 2023
67
68
Schoonhoven
Voor het uithollen van lange vazen werk ik momenteel freehand met de Simon Hope Heavy Duty beitel met carbide 6mm tip. Daarmee geraak ik zo'n 50cm diep, de laatse 20cm is echter een gevecht met het hout omdat de overhang gewoon te groot is. Doordat de snijkop zo klein is heb ik echter geen last van happers zo diep, maar het gaat veel te traag.
Dus ik overweeg enerzijds de Woodcut Pro Forme met extra handvat en een systeem die de beitel stabiel kan houden.
Ik kwam zo het CKD Hollowing system tegen. Heeft iemand daar ervaring mee? Het is relatief nieuw lijkt me.

Of andere suggesties?

Ik heb al een steady rest ter ondersteuning van het werkstuk en een tool gate.

Andere systemen gebruiken soms ook een laser, dat is niet echt een vereiste voor mij.

Ik heb een Stratos XL met bedverlenging.

Links:

Ik ben de jongen op dat filmpje! ik ben erg tevreden met het systeem. Alle overhangs kracht neemt het weg. Bovendien passen vrijwel alle beitels erin. Ik heb er sinds vandaag ook eentje, en ik ben erg tevreden! Als ik de vastekop een beetje draai heb ik alle ruimte om me te bewegen.
 

Bijlagen

  • 20240608_193921.jpg
    20240608_193921.jpg
    102,4 KB · Weergaven: 49
  • Leuk
Waarderingen: EdP
Ik ben de jongen op dat filmpje! ik ben erg tevreden met het systeem. Alle overhangs kracht neemt het weg. Bovendien passen vrijwel alle beitels erin. Ik heb er sinds vandaag ook eentje, en ik ben erg tevreden! Als ik de vastekop een beetje draai heb ik alle ruimte om me te bewegen.
Gefeliciteerd met je prijs.
 
  • Leuk
Waarderingen: t.timmermans

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
Met de meeste uitholbeitels moet je leren werken. De ene zal je beter liggen dan de ander. Gelukkig heb ik het voordeel dat op mijn bankje 80 cm TDC ik geen ruimte heb om 50 cm diep uit te hollen. Ik wil hier ook geen vaas met een diepte van 50 cm in mijn huis. Dat is echter persoonlijk. Ook het tillen van zo'n brok, mogelijk nat, hout is min punt voor mij.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Dus 28 cm die dat is heel wat anders als die 50 cm die ik vandaag hoorde bij de demonstratie van het ckd uitholsysteem.
Zelf heb ik ook het systeem van Simon Hope. Ik ben nog niet verder dan een 25 cm gekomen. Wil je dieper is, dat niet zo moeilijk. Zet je tool in een holle buis. Zoals gasbuis of iets anders. Ook een steun verlengen waardoor je beitel een stuk dieper wordt afgesteund.
Wim, misverstand.. de ag28 adverteert met 280 mm; het cdk heeft een filmpje tot 50 cm gepubliceerd (op Facebook).
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
128
7
Neede
  • Leuk
Waarderingen: σαράκι

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.263
397
Etten-Leur
Draaibank is niet te klein. De ruimte is te klein. De vaste kop zit niet op het einde maar 20 cm op het bed. De bank is een twister 180 tafelmodel.
Ik heb vroeger lang werk gemaakt door de zaagtafel kwartslag te draaien en de deur naar de gang open te doen. Mijn draaibank staat nu dwars op de korte kant van de ruimte en kan dus weer van de deuropening gebruik maken. Voor extra lange handvatten.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.385
2.932
Gaanderen
Ik kan de tafel waarop deze bank staat verrijden. Dan moet ik eerst een half uur verplaatsen en als ik klaar ben moet het weer terug. Daarom hol ik gewoon met het oog/hand uit. Totdat ik een groter werkplaats krijg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.