Cirkelzaag, welke?

Sawgoodmam

Nieuw lid
16 jun 2021
2
1
Flevoland
Goede avond,

Ik ben opzoek naar een cirkelzaag voor houtbewerking, platen en balken en andere klusjes.
Budget is €200
Ik wil er 1 met snoer en het liefst een geleider.

Zelf twijfel ik tussem 3 modellen maar andere opties zijn welkom.

1. Makita HS7601J
2. bosch pks 66 af
3. dewalt dwe576k-qs

Makita lijkt mij een veilige keuze echter heeft deze 1200w t.o.v. de andere 2 die 1600 wat hebben.
Dit is ook de enige zaag waar geen geleiderail bij zit en als je sie wilt dan moet je ook nog een adapter kopen.

Bosche lijkt mij minder van kwaliteit. Hoog " plastic" gehalte.

Dewalt lijkt mij ook een goede aankoop alleen erg luisruchtig en geen veiligheidsstop i.v.m. kinderen.

Welke raden jullie mij aan.
 

thewieger

Actieve deelnemer
6 mei 2019
96
30
Wageningen
Ik heb de Makita maar dan de versie zonder J aan het eind. Was een deal bij BVA Auctions. Mijn eerste cirkelzaag, alleen nog maar plaat mee gezaagd langs een geklemde lat met het meegeleverde zaagblad. Bevalt prima. Heb er ook een liniaal bij besteld, maar die moet nog geleverd worden. Voor de mijne moet ik daarbij ook nog een adapter kopen. Samen €100. Werd in mijn geval geleverd in een kartonnen doos, dus als je een M-box (plastic contaIner vergelijkbaar met een systainer van Festool) erbij wilt moet je die ook los kopen. Maar met die zaag kun je ook prima een houten bewaardoos maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sawgoodmam

Joost79

Actieve deelnemer
27 mei 2017
472
157
Apeldoorn
Een lineaal kun je ook prima zelf maken met wat mpx of (zoals in onderstaand filmpje laminaat). Volgens mij zijn het alle drie prima zagen om te starten, dus je moet vooral degene kiezen waar jij het beste gevoel bij hebt.

 
  • Leuk
Waarderingen: Sawgoodmam

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
336
136
Zuid Holland
Ik zou ook even kijken naar de rest van je (gewenste) ecosysteem. Als je straks meer spullen van laten we zeggen makita wil is het wel handig met de dozen en met je liniaal als het allemaal op elkaar past.

Ik heb een ander merk invalzaag dan frees, en heb dus nu 2 smaken liniaal door elkaar. Overkomelijk maar wel beetje jammer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sawgoodmam en Joost79

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.162
921
Omgeving Leiden
Goede avond,

Ik ben opzoek naar een cirkelzaag voor houtbewerking, platen en balken en andere klusjes.
Budget is €200
Ik wil er 1 met snoer en het liefst een geleider.

Zelf twijfel ik tussem 3 modellen maar andere opties zijn welkom.

1. Makita HS7601J
2. bosch pks 66 af
3. dewalt dwe576k-qs

Makita lijkt mij een veilige keuze echter heeft deze 1200w t.o.v. de andere 2 die 1600 wat hebben.
Dit is ook de enige zaag waar geen geleiderail bij zit en als je doe wilt dan moet je ook nog een adapter kopen.

Bosche lijkt mij minder van kwaliteit. Hoog " plastic" gehalte.

Dewalt lijkt mij ook een goede aankoop alleen erg luisruchtig en geen veiligheidsstop i.v.m. kinderen.

Welke raden jullie mij aan.
Omdat je én een cirkelzaag wilt én een geleiderail én je budget 200 euro is, raad ik je de dewalt aan.
Houd je bij toolstation nog 1 euro over voor een ijsje of zo.
DeBosch kost iets van 130 euro met geleiderail, maar ziet er inderdaad nogal plastic achtig uit.
De Makita kost iets van 150 euro, zit dan in een Mbox. Maar voor 200-150= 50 euro heb je geen geleiderail.
Dan blijft de deWalt over.
Overigens zegt het vermelde vermogen niet zoveel. Het is het opgenomen vermogen; geen idee hoeveel daarvan in warmte wordt omgezet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sawgoodmam

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
336
136
Zuid Holland
Omdat je én een cirkelzaag wilt én een geleiderail én je budget 200 euro is, raad ik je de dewalt aan.
Houd je bij toolstation nog 1 euro over voor een ijsje of zo.
DeBosch kost iets van 130 euro met geleiderail, maar ziet er inderdaad nogal plastic achtig uit.
De Makita kost iets van 150 euro, zit dan in een Mbox. Maar voor 200-150= 50 euro heb je geen geleiderail.
Dan blijft de deWalt over.
Overigens zegt het vermelde vermogen niet zoveel. Het is het opgenomen vermogen; geen idee hoeveel daarvan in warmte wordt omgezet.
Voor 50e heb je net een rail van 1 meter. Op zich wel prima voor de meeste klussen.

Ik heb 80 en 160 van het ene merk en 140 van het andere merk (zaag past op beide). Ik merk dat ik voor even snel iets doen eigenlijk altijd die 80 pak en er heel vaak mee weg kom. Ben nu een kast aan het bouwen, die is ook maar 60 diep... prima dus.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sawgoodmam

Verstegen

Nieuw lid
27 dec 2020
15
2
Wat mij betreft is Bosch groen niet echt goed van kwaliteit, die zou ik niet kopen.
Makita en DeWalt zij behoorlijk gelijkwaardig, elk merk heeft zo zijn eigen uitblinkers maar dat houd je altijd.
Ik koop mijn gereedschap bij de lokale gereedschap dealer, die heeft Makita en DeWalt. Het grote verschil daar is dat Makita altijd snel kan leveren, terwijl logistiek bij DeWalt een grote ramp is, zowel in machines als in onderdelen. Om die reden is Makita mijn standaardwerk geworden.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sawgoodmam

boudewijn_de_bouwer

Actieve deelnemer
3 jun 2021
336
136
Zuid Holland
Wat mij betreft is Bosch groen niet echt goed van kwaliteit, die zou ik niet kopen.

Tsja wat is goed genoeg voor een thuis-prutser zoals velen onder ons inclusief ikzelf? Ik zou hem ook niet kopen maar heb meer budget en heb dus wat anders gekocht.Heb ik het echter nodig? Eerlijk gezegd niet.

Ik denk dat je met goedkoop gereedschap en tijd+skills heel mooie dingen kunt maken. Op een ander forum waar ik kom is een kerel die echt heel mooie meubels maakt, die heeft allemaal B&D/Skill/what-ever spullen. Ik zou het nooit kopen maar heb groot respect voor wat deze man met die 'minderwaardige' gereedschappen maakt. (dat is een forum waar ook iedereen bij bosch blauw/makita zweert...).

@Sawgoodmam heb je al eens alle drie de machines in handen gehad? Gewoon eens voelen, en kijken wat fijn in de hand ligt of zelfs wel klinkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: mk23 en Sawgoodmam

Sawgoodmam

Nieuw lid
16 jun 2021
2
1
Flevoland
Ik wil graag iedereen bedanken voor de extra informatie en ervaringen die ik nodig had om de knoop door te hakken.

Het is de Makita geworden. Ik ga kijken of ik de rail zelf kan maken en anders komt die later.

Alvast een fijn weekend!
 
  • Leuk
Waarderingen: Superkees

mk23

Post veel
12 okt 2016
1.427
313
omgeving Rotterdam
Ik wil graag iedereen bedanken voor de extra informatie en ervaringen die ik nodig had om de knoop door te hakken.

Het is de Makita geworden. Ik ga kijken of ik de rail zelf kan maken en anders komt die later.

Alvast een fijn weekend!
Voor de rail zou ik bij de bouwmarkt een dun stuk MPX halen, 5-6mm is voldoende. Laat daar een strip van zagen die je vervolgens op rest plakt. Dan met de zaag inkorten zodat je altijd een rechte zaagsnede hebt.
Neem je dikker hout verlies je meer zaagsnede en de sterkte heb je niet nodig.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.