Chris Pye, Woodcarvingworkshops.tv

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.387
2.046
Terkaple
www.woodworking.nl
Chris Pye is één van de bekendste houtsnijders en leraar van deze tijd. Er is sinds een paar dagen een nieuw Youtube kanaal van hem waar al zijn instructievideo's op staan.
Voor wie vele uren wil genieten van een goede verteller en houtsnijder is dit zeer de moeite waard.

1735819739474.png

jaap

Bijlagen

• 1735814057588.png
    1735814057588.png
    408,1 KB · Weergaven: 30
Laatst bewerkt:

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.602
616
Hij schreef een aantal boeken voor beginners. daarmee werd hij bekend. Les geven aan beginners doet die ook.

Indien men wenst iets te leren over vormgeving, beeldtaal, acanthusblad, greenmen, portretten :
ga dan naar musea om het echte, authentieke, goede werk te bestuderen.

groeten,

Ornament

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.866
3.207
Gaanderen
Het advies om naar musea te gaan is zeer zeker een goed en juist advies.
Toch denk ik dat je voorbij gaat aan de belevingswereld van de jongere. En vele die niet naar een stoffig museum willen gaan (als die nog stoffig zijn) Wil je die bereiken dan moet je ze niet naar musea sturen, maar is youtube en tiktok een geëigend kanaal. Dit lijkt me een prima filmpje om te beginnen. Wat ik (ben geen houtsnijder) gezien heb, ziet het werk er voor de beginner prima uit.
Zelf heb ik enkele boeken van Kurt Koch, maar ik ben er nog nooit aan begonnen.
Een kanaal met ruim 44000 volgers lijkt met best veel voor een houtsnijder.

Ornament vind jij dit niet goed genoeg voor beginners?

Efvee

Post veel
9 jun 2021
830
325
RegioRotterdam
In een museum zie je alleen wat het is geworden, en je ziet het bovendien van een afstand, van maar één kant, en het licht is maar net hoe het uitkomt in de expositie. Als je wil weten hoe je zoiets maakt ben je daar op de verkeerde plek.

ornament

Oud hout
29 nov 2011
2.602
616
Ornament vind jij dit niet goed genoeg voor beginners?
Ai, je hebt goed gelezen, ik dacht dat ik verbloemd genoeg geschreven had.

Op zijn website staat zijn gallery. Daarin toont hij wat hij kan, waarvoor hij staat, wat zijn kennis is, begrip (begrijpen wat er gesneden wordt) vormenwereld, beeldtaal, soepele of stijve vormen, uitdrukkingspotentieel, zijn cultuur in verband met beelden, anatomie, enz enz.

Wat is er aanwezig is en wat er niet aanwezig is dat "lees" je in het werk, in de gallery.

groeten

Ornament

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.866
3.207
Gaanderen
Ik denk dat je dat als beginner niet kunt zien. Op het moment dat je het wel ziet, en je niveau dus omhoog is gegaan, kies je je eigen topper.

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.387
2.046
Terkaple
www.woodworking.nl
Ons forum is bedoeld om informatief te zijn, om kennis te verzamelen en te delen. Om iemand die wat met houtbewerken wil een beetje op weg te helpen. Het voornaamste is dat we plezier beleven aan onze hobby en/of beroep. Niet iedereen is altijd bezig om de lat weer hoger te leggen, die onrust heeft niet iedereen. Maar een betrouwbare weg om kennis op te doen helpt ons allemaal.

Achter elke wereldkampioen in de sport, achter elke top kunstenaar staat een leermeester, een coach die niet zo goed is als zijn of haar leerling. Maar die wel zo goed is om de leerling te motiveren, te stimuleren, hem of haar door de dieptepunten heen te helpen en om samen te werken aan verbeteringen, een langdurig proces van oefenen onder begeleiding en schaven aan kennis, vaardigheden en persoonlijkheid.

Dus Chris Pye is misschien niet de allerbeste houtsnijder, maar hij heeft met zijn enthousiasme en zijn liefde voor het houtsnijden en het lesgeven er voor gezorgd, dat er mooie lesprogramma's zijn, dat er boeken zijn waar no no's zoals ik met plezier in lezen en wat leren over het houtsnijden.
En nu heeft hij een hele reeks aan instructie filmpjes online gezet, waar je je eigen weg in kunt zoeken. Ik vind het fantastisch dat iemand dat doet. En ik ben niet de enige als ik zijn indrukwekkende biografie lees, het is een alom gerespecteerd houtsnijder en leermeester en hij verdient ook van ons respect.

Mijn advies, als je geïnteresseerd bent in houtsnijden dan zijn de boeken en filmpjes van Chris Pye zeer de moeite waard. En doe je voordeel er mee, en kijk ook eens naar andere houtsnijders en leer ook daar van. Haal er uit wat je leuk vindt. We leven in een ongelofelijk luxe tijd dat dit kan.

Bio Chris Pye: Biography

jaap

Laatst bewerkt:

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.