Chris DIY

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
401
100
Middelburg
Hallo klussers en professionals,
ik ben Chris bijna 52 jaar, woon en werk in Zeeland, en ben sinds anderhalf jaar geleden begonnen met klussen in en rond om het huis. Aangezien ik geen timmeropleiding heb, maar wel graag met hout werk, ben ik me steeds meer gaan verdiepen in houtbewerking,..... en tja waar haal je dan je inspiratie vandaan?,....dat is toch al gauw kijken op het internet, youtube en verschillende fora. In het begin een tijdje als gast op dit forum meegelezen en uiteindelijk mij aangemeld als lid. Voor de grote verbouwing zeg eens anderhalf jaar geleden was ik al actief, maakte kozijnen voor het huis, strandhuisjes en andere aanverwante zaken. De laatste tijd ben ik me steeds meer gaan toeleggen in het priegelwerk, "meubelmakerij". Op zich leuk maar al snel wordt je geconfronteerd met je onkunde en het ontbreken van het juiste gereedschap. Het begint bij een zaag van de bouwmarkt en je eindigt al snel bij een speciaalzaak voor houtbewerking zonder onnodige reclame te maken voor eén van de vele "snoepwinkels" ;) en ja voér je het weet leg je een arsenaal aan, met als gevolg een hele blije echtgenoot. Gelukkig heb ik tot nu toe alles kunnen verantwoorden maar dat moet ik wel zo houden, anders is het gedaan met de pret. Door te kijken op het internet gaat er een wereld voor je open,....voor mij in ieder geval wel,...en Woodworking forum is er éen van die veel info bied, dus u bent gewaarschuwd, mocht ik te veel vragen stellen gewoon skippen of negeren🤣
vriendelijke groet Chris
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
uiteindelijk mij aangemeld als lid
mooi dat je jezelf voorstelt !
voér je het weet leg je een arsenaal aan, met als gevolg een hele blije echtgenoot
meestal verloopt het hier in de omgekeerde zin
maw eerst verantwoorden waar de centen naartoe zullen gaan, en pas dan aankopen
mocht ik te veel vragen stellen gewoon skippen of negeren
we wachten met ongeduld op jouw vragen
meestal zijn we er als de (s)kippen bij om die te beantwoorden !
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
401
100
Middelburg
meestal verloopt het hier in de omgekeerde zin
maw eerst verantwoorden waar de centen naartoe zullen gaan, en pas dan aankopen
Dank je wel ZotvanHout, ok volgens mij heb ik geprobeerd om duidelijk te maken voordat ik overga tot de deal het internet afstruin voor info en beeld maar wie weet is mijn Nederlands niet echt top zou ook kunnen hoor, schrijven is ook een vak en helaas ik zat op de lagere school vaak achterin:sneaky:
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Zit ik hier nou ineens tussen de Maeneblussers? (Grapje, mijn roots zitten eeuwen diep geworteld in Zeeland.
(Ik ben helaas zelf in Eindhoven geboren omdat mijn grootvader door de KLM werd overgeplaatst van Haamstede naar Welschap en mijn vader na zijn tijd in Indie vanaf 1950 bij Philips ging werken)
Maar goed: De directrice de aanschaf van gereedschap aanpraten gaat hier al 43 jaar goed. Zij wil een kast uit de winkel van pakweg 2000 euro, en dan kan ik hem maken voor bijvoorbeeld 1200 euro inklusief aankoop van gereedschappen. Lukt nog steeds, en een mens moet ook een hobby hebben, eej?
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
401
100
Middelburg
Zit ik hier nou ineens tussen de Maeneblussers? (Grapje, mijn roots zitten eeuwen diep geworteld in Zeeland.
(Ik ben helaas zelf in Eindhoven geboren omdat mijn grootvader door de KLM werd overgeplaatst van Haamstede naar Welschap en mijn vader na zijn tijd in Indie vanaf 1950 bij Philips ging werken)
Maar goed: De directrice de aanschaf van gereedschap aanpraten gaat hier al 43 jaar goed. Zij wil een kast uit de winkel van pakweg 2000 euro, en dan kan ik hem maken voor bijvoorbeeld 1200 euro inklusief aankoop van gereedschappen. Lukt nog steeds, en een mens moet ook een hobby hebben, eej?
Ok Jan dan heeft zich dat vast voor de tweede wereldoorlog afgespeeld aangezien het vliegveld bij Haamstede na de oorlog al niet meer in gebruik was als "luchthaven", ik weet dat de Duitse Luftwaffe nog gestationeerd is geweest gedurende begin jaren van de oorlog, na de oorlog was het voorbij alleen zweefvliegtuigen stijgen en landen hier nog. Tja op een of andere manier wilt het niet zo lukken hier in Zeeland, alles vertrekt hier behalve de toeristen:unsure:

Heel goed Jan ik heb dezelfde regeling getroffen met mijn wuuvje zij verzint het en ik mag het uitvoeren en ja dan moeten we niet gaan klagen als ik af en toe gereedschap moet aanschaffen,...nietwaar?
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Inderdaad van voor de oorlog.
Mijn opa (Ook Jan van den Broek, links op de foto in de 30er jaren) was samen met zijn goede vriend Jan Cock verantwoordelijk voor de oprichting en de bedrijfsvoering van het vliegveld. Luchtvaart commitee Schouwen-Duiveland. Jan Cock was voorzitter en mij opa was secretaris/penningmeester) In de oorlog zaten de Duitsers er. Mijn opa was stationschef/havenmeester en heeft tot mei 1940 als zodanig gewerkt. Na de oorlog in 1946 stuurde de KLM hem in dezelfde functie naar Welschap. Daar heeft hij gewerkt tot de luchtmacht het beheer over nam in 1952.
Als je bij vliegveld Haamstede met je rug naar het hotel gaat staan, zie je een informatiebord over het vliegveld. Linksboven op dat bord staat een foto over de tienduizendste passagier. Tweede van links is mijn opa.
Ik heb ook nog een luchtvaartjournalist gekend, ene Ary Ceelen. Die was in mei 1940 als commando op het vliegveld om het te verdedigen. Die schonk mij ook nog veel materiaal.

DSC_2580.JPG
 
  • Leuk
Waarderingen: ornament

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.917
846
Oss
Maar goed: De directrice de aanschaf van gereedschap aanpraten gaat hier al 43 jaar goed. Zij wil een kast uit de winkel van pakweg 2000 euro, en dan kan ik hem maken voor bijvoorbeeld 1200 euro inklusief aankoop van gereedschappen. Lukt nog steeds, en een mens moet ook een hobby hebben, eej?
Goh, da‘s netjes, hoe krijg je dat voor elkaar? Bij mij is het meestal net andersom, een kast die in de winkel 1200 euro kost, kost mij 1500-2000 euro:p
Heb je wel een ietsje betere kwaliteit, dat dan weer wel:cool:
 
  • Leuk
Waarderingen: Jan van den Broek

Rizz

Post veel
15 apr 2014
2.085
504
Moordrecht
Welkom!

En zo doe ik het ook. Schatje, als ik al dat plaatmateriaal moet gaan verzagen voor de verbouwing, heb ik echt die Festool invalzaag nodig! Of de multitool, die mooie schuurmachine (scheelt tijd), oh en die Makita decoupeerzaag, want de rest zaagt niet recht, is ook nodig! Werkt iedere keer weer. En de rest spaar ik bij elkaar. Sommige dingen krijg ik zelfs niet rechtgeluld :ROFLMAO:
 

DannyL

Actieve deelnemer
11 jan 2017
497
118
Omg. Eindhoven
Welkom!

En zo doe ik het ook. Schatje, als ik al dat plaatmateriaal moet gaan verzagen voor de verbouwing, heb ik echt die Festool invalzaag nodig! Of de multitool, die mooie schuurmachine (scheelt tijd), oh en die Makita decoupeerzaag, want de rest zaagt niet recht, is ook nodig! Werkt iedere keer weer. En de rest spaar ik bij elkaar. Sommige dingen krijg ik zelfs niet rechtgeluld :ROFLMAO:

Als het werkt, dan werkt het.
Mijn wederhelft laat me eigenlijk alles kopen wat ik nodig heb (en omdat het mijn hobby is)
Dat doe ik met haar hobby's ook, en we stimuleren dat door cadeautjes of tegoedbonnen te kopen in die hobby richting.

Maar echt dure apparaten worden wel besproken, en daar maak ik een apart potje voor.
Zodoende kunnen die duurdere zaken er te zijner tijd ook gewoon komen :)
 

Jan van den Broek

Post veel
28 nov 2017
1.370
830
69
Veldhoven
Goh, da‘s netjes, hoe krijg je dat voor elkaar? Bij mij is het meestal net andersom, een kast die in de winkel 1200 euro kost, kost mij 1500-2000 euro:p
Heb je wel een ietsje betere kwaliteit, dat dan weer wel:cool:
Ik weet niet hoe ik het doe, maar tot nu toe is mijn kunstje altijd gelukt. Ik heb veel Hulsta nagemaakt, in blank eiken met eikengefineerde meubelplaat waarbij ik de kopse kanten afwerkte met massief eiken.
Heb een paar jaar geleden drie eiken "kleinmeubelen" gemaakt van oude tafels uit erfenissen en/of kringlopen. Geïnspireerd door een bepaalde stijl in combinatie met staal. Niet precies na gemaakt, dus, maar als je in de meubelwinkels de prijzen ziet, dan val je bijna flauw van de schrik...
 

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
401
100
Middelburg
Inderdaad van voor de oorlog.
Mijn opa (Ook Jan van den Broek, links op de foto in de 30er jaren) was samen met zijn goede vriend Jan Cock verantwoordelijk voor de oprichting en de bedrijfsvoering van het vliegveld. Luchtvaart commitee Schouwen-Duiveland. Jan Cock was voorzitter en mij opa was secretaris/penningmeester) In de oorlog zaten de Duitsers er. Mijn opa was stationschef/havenmeester en heeft tot mei 1940 als zodanig gewerkt. Na de oorlog in 1946 stuurde de KLM hem in dezelfde functie naar Welschap. Daar heeft hij gewerkt tot de luchtmacht het beheer over nam in 1952.
Als je bij vliegveld Haamstede met je rug naar het hotel gaat staan, zie je een informatiebord over het vliegveld. Linksboven op dat bord staat een foto over de tienduizendste passagier. Tweede van links is mijn opa.
Ik heb ook nog een luchtvaartjournalist gekend, ene Ary Ceelen. Die was in mei 1940 als commando op het vliegveld om het te verdedigen. Die schonk mij ook nog veel materiaal.

Bekijk bijlage 112629
Hallo Jan,
tjonge wat leuk en interessant zeg naast dat ik een enthousiast DIY ben, ben ik uitermate geïnteresseerd in alles wat gaat over mijn streek en dan met name de tweede wereldoorlog. Jaren geleden werden er tientallen foto's geveild op Ebay.DE van het vliegveld Haamstede hier was duidelijk de ravage te zien van de mei dagen '40, wellicht staat je grootvader ook op 1 an de vele foto's. Mocht je geïnteresseerd zijn laat het me dan weten ik heb helaas maar een paar kunnen scoren maar van de meeste die werden verkocht heb ik een aantal weten te downloaden op m'n externe schijf. Het verhaal van Ary Ceelen klinkt natuurlijk wel helemaal top zeker omdat hij een luchtvaartjournalist was in de mei dagen van 40. Ik denk dat ik maar een pm stuur aangezien dit niet geheel past op een woodworking forum als deze,.........maar any way bedankt voor het delen van de foto en info, en mocht ik in Burg Haamstede zijn dan ga ik zeker kijken naar het bord waarop je grootvader/opa staat afgebeeld
 
  • Geweldig
Waarderingen: Jan van den Broek

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.