chinese burijnen

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Ik heb chinese burijnen gekocht en twijfel nu over het slijpen.
20160503_112958.jpg20160503_112934.jpg20160503_113017.jpg
ze zijn grog geslepen door de smid, maar anders dan ik gewend ben.
Iemand een idee?
 
P

Pel

Guest
Ik zou eerst met een grove wetsteen proberen er een te slijpen, dan zie je meteen hoe hard het staal is, steeds fijner afwetten tot je twee mooie vouwen hebt. Ze zijn in ieder geval niet fijn afgewerkt door de maker, ik zie dat de onderkant van sommige burijnen zelfs vlak is, daar kun je m.i. nooit een mooie scherpe snede mee maken? Maar de prijs zal er dan waarschijnlijk ook wel naar zijn denk ik?

Groet Pel.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Ik heb chinese burijnen gekocht en twijfel nu over het slijpen.
Iemand een idee?

Hallo Houtkever,

wat is nu eigenlijk je vraag? Bruikbaarheid? De geometrie?

Pfeil heeft ook een groot vlak onderaan, dat kan de pret niet verstoren.


groeten,
Ornament
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
De vorm is mijn vraag. Tot nu toe dacht ik dat de snijkant 90 graden moest zijn. Deze zijn anders van vorm. De bovenkant staat verder naar voren.
 

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
De vorm is mijn vraag. Tot nu toe dacht ik dat de snijkant 90 graden moest zijn. Deze zijn anders van vorm. De bovenkant staat verder naar voren.

Hallo Houtkever,

de oriëntatie van de "vleugels " tov het snijpunt van de twee beitels snijvlakken, hangt af van de toepassing. Naar voor (zoals jouw exemplaar), 90 graden en naar achteren worden gebruikt. Voor het overgrote deel van het werk is 90 graden het beste. Zou ik ook doen, ik heb de andere slijpwijze ook uitgeprobeerd, en ze zijn alleen voor specifieke toepassingen interessant.

Je kan de piek in het snijpunt laten staan of weghalen. Laat je hem staan dan moet je er wel voor zorgen dat je lang genoeg doorslijpt tot als die scherp is. In Engeland of Amerika kennen ze deze traditionele slijpvorm niet je. Ik werk met beide vormen.

groeten,
Ornament
http://www.houtsnijden.eu
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
11
Renkum
Dankje Pel, Gordon en Ornament.

Ik weet genoeg voorlopig. Ik laat ze voorlopig zo. Als het niet bevalt kan ik het later alsnog veranderen.

Gr. Houtkever
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.