ChatGPT gangkastje

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
388
337
Nu heb ik ChatGPT een tijd geleden gevraagd eens een kastje te ontwerpen in een bepaalde stijl. Na wat heen en weer pingpongen kwam het hier op uit;

gptdesign.jpg

Niet helemaal naar wens maar de grove layout vond ik wel mooi en dus mee aan de slag gegaan. Eerst de kast maar eens... mooie kans om de dovetail mal weer eens te gebruiken.

kast1.jpg

Dovetails waren goed gelukt. Geen reparatiewerk nodig.. met denk aan de freesjes van whiteside uit de US.

kast-closeup.jpg

Voor de lades zelf heb ik halfblinde dovetails gemaakt. (voor de oplettende kijker - ja ik heb hier wat vals gespeeld :) ) Ondertussen ook de hoeken van de kast afgerond.
Ladebodems zijn overigens van multiplex met fineerlaag eiken erop en zitten gewoon ingefreesd.

lades_halfblind.jpg

Handgreepjes heb ik van notenhout gemaakt, vond dat wel een mooi contrast geven.. Was tamelijk zenuwslopend om te doen maar ging gewoon goed.

frees1.jpg

Greepjes zien er zo uit:

greepjes1.jpg

De ombouw was een herhaling van de kast... dovetails en afronden. ook hier weer in 1x gelukt, alles ging relatief snel.

ombouw1.jpg

En uiteindelijk hangt er iets in de gang voor de sjaals, mutsen, handschoenen en natuurlijk sleutels. De achterplaat is ook gefineerd multiplex en zit gelijmd/ingefreesd.
Alles afgeschuurd op korrel 120 en met rubio afgewerkt, vind dat toch de mooiste afwerking van de meeste projecten die ik doe.

resultaat.jpg

Geweldig die GPT, ik laat ook wel iets illustreren, maar noot op het idee gekomen voor zoiets.
Het is een mooi en geslaagd project geworden.
Jammer is dat GPT zijn eigen tekening niet kan aanpassen (of misschien nu wel, ik ben al een tijdje niet meer bezig geweest met iets illustreren)

Als je Nederlands schrijft, dat schrijft het gewoon perfect Nederlands terug. Als je goed in Engels ben is dat ook mooi natuurlijk, maar het is niet zo dat GPT het beter of slechter doet in Engels of Nederlands.

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
61
27
Naarden
Is prachtig geworden zeg! Sta trouwens ook regelmatig te kijken van op wat voor ideeën mensen komen om aan CoPilot/ChatGPT te vragen en wat daar uit rolt.
Heb er wel een hoop vragen over... Wat voor soort hout is het meubel zelf? Zijn dat 'gewoon' eiken timmerpanelen? En heb je de grote afronding uit de hand gedaan of met een grote frees? En welke Whiteside freesjes zijn dit?
Je omschrijft het alsof het allemaal appeltje-eitje was. Ik heb afgelopen weekend de bouw van mijn freestafel afgerond en dat heeft me toch wel wat meer uren gekost dan ik vooraf had verwacht. Hoeveel uur heeft je dit ongeveer gekost?
Ik zal het maar niet aan mijn vrouw laten zien, straks krijgt ze de verwachting dat ik ook dit soort mooie meubels zo uit mijn schuurtje kan toveren.

• Leuk
Waarderingen: Henk H

Robert_T

Actieve deelnemer
12 feb 2021
388
337
Is prachtig geworden zeg! Sta trouwens ook regelmatig te kijken van op wat voor ideeën mensen komen om aan CoPilot/ChatGPT te vragen en wat daar uit rolt.
Heb er wel een hoop vragen over... Wat voor soort hout is het meubel zelf? Zijn dat 'gewoon' eiken timmerpanelen? En heb je de grote afronding uit de hand gedaan of met een grote frees? En welke Whiteside freesjes zijn dit?
Je omschrijft het alsof het allemaal appeltje-eitje was. Ik heb afgelopen weekend de bouw van mijn freestafel afgerond en dat heeft me toch wel wat meer uren gekost dan ik vooraf had verwacht. Hoeveel uur heeft je dit ongeveer gekost?
Ik zal het maar niet aan mijn vrouw laten zien, straks krijgt ze de verwachting dat ik ook dit soort mooie meubels zo uit mijn schuurtje kan toveren.

Het is een onderdeel van m'n dagelijks werk (AI, en ook dergelijke GenAI) en ben er voorlopig geen fan van. heeft niks te maken met de mooie dingen dat we ermee kunnen maar vooral met wat het nog meer kan wat niet zo mooi is maar dat terzijde..

Dit is allemaal massief eiken, komt bij een houthandel in Apeldoorn vandaan, zelf geschaafd en op dikte gebracht met een VVD.

De afronding is met een grote afrondfrees gedaan, uiteraard in kleine stapjes en met een reststukje aan de uiteindes zodat er niks af zou breken.

De freesje zijn deze en deze, die ik ook in de US besteld heb bij Amazon. Het zijn ontzettende goede freesjes maar deze zijn specifiek voor de mal die ik heb. Toevallig heb ik de mal en freesjes verkocht via het forum afgelopen week maar dit is de mal. Waarom de mal en freesjes bij elkaar horen: dat komt door de hoek van de "pin" en dus ook "tail", die is 7 graden dus je hebt freesjes nodig met deze hoek.

Die van baptist die bij de mal zitten zijn slechte kwaliteit en die ze los verkopen van CMT hebben een andere hoek dus daar heb je niks aan. Verder heeft het "tails" freesje de juiste lager van 15.8mm waardoor het precies in de mal past al zou je dat op een andere manier kunnen oplossen met een kopieerring. (als dit allemaal ingewikkeld klinkt ligt dit niet aan jou, dat is het ook, achteraf vind ik het vrij simpel maar heb hier wel even m'n hersens over moeten breken.)

Geen idee hoeveel tijd dit gekost heeft. misschien een uur of 12-16, ik hou de tijd als hobbyist niet echt bij. Mocht je vrouw om dingen zoals dit gaan vragen is een goede tactiek om altijd een extra stuk gereedschap nodig te hebben om het te bouwen :)

Vigier

Actieve deelnemer
13 jan 2024
61
27
Naarden
Ik deel je zorgen v.w.b. AI/GenAI, ik zie in het bedrijf waar ik werk hele mooie toepassingen die ons mogelijkheden brengen die tot voor kort onmogelijk waren, en daarnaast gebruik dat tot kostenbesparing leidt maar eigenlijk tegen de gedachten in gaat waar het bedrijf ooit voor stond. Maar ja, kostenbesparing he... En ik denk niet teveel na over waar je het allemaal voor zou kunnen misbruiken, dan zou ik gek worden van mijn eigen hoofd. Maar dat terzijde.

Helder verhaal over de mal en freesjes. Ik ga eerst maar eens zorgen dat ik goed overweg kan met de freestafel, dan komen de zwaluwstaarten zeker eens voorbij. Dank voor je uitgebreide antwoorden!

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.803
485
Erg knap kastje! AI is een geweldige tool. Ik moest wel even lachen met het voorstel waar de nadruk op woodcarving lag :)

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.