Cederhout afdakje restaureren

icedbeverage

Nieuw lid
19 jan 2020
17
0
Dag allen,

Ik heb alvast foto's vanonder geplaatst van het afdakje. Het hout is cederhout, zo heb ik vernomen van de vorige eigenaar.
Het afdakje is ongeveer 15 jaar oud en volgens mij nooit behandeld geweest. Nu zou ik dat eens grondig onder handen willen nemen en er weer mooi laten uitzien, en beschermen voor de toekomst.

Als ik info over cederhout behandelen opzoek staat er meestal dat je het niet hoeft te behandelen. Maar zoals je kan zien bij mij is het wel redelijk lelijk geworden nu, dus geen idee of die statement wel waar is. Zou iemand mij soms een goed stappenplan kunnen geven van wat ik nu juist moet doen en welke producten het beste zijn? Ik weet in ieder geval dat ik ga moeten schuren, maar met welke graankorrel? En ook vernissen, maar welke vernis zou goed zijn voor mijn situatie...

Bedankt alvast.
 

Bijlagen

  • 11ee6ff4-0b28-490f-b72c-ad4d6cf3a106.jpg
    11ee6ff4-0b28-490f-b72c-ad4d6cf3a106.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 88
  • fbcede97-bedb-484f-84f4-8771d5e959ae.jpg
    fbcede97-bedb-484f-84f4-8771d5e959ae.jpg
    60,9 KB · Weergaven: 89
J

j1eke

Guest
Bij de vraag of je het moet behandelen of niet gaat het meestal over de duurzaamheid van het hout. Ceder op zo'n beschutte plek zou je alleen om esthetische redenen hoeven te behandelen.
Je zou eerst eens een houtontgrijzer kunnen proberen voordat je gaat schuren. Kan best zijn dat je dan al het resultaat haalt dat je wenst. Schuren zul je heel egaal moeten doen en je hebt nogal wat oppervlak.
Welke korrel je nodig hebt om te schuren hangt er vanaf hoe glad het hout is en hoe diep de verkleuring zit. Ik zou eerst wat algemeen gaan zitten, bijvoorbeeld 120, maar je hebt wel kans dat je nog terug moet als het dieper zit. Je hoeft niet tot heel fijn door te gaan uiteindelijk, dit hout gaat niemand met z'n neus ertegen inspecteren.
Verder zou ik niet gaan voor een vernis, maar voor een olie, beits of bijvoorbeeld Remmers lazuur. Ceder is een zachte houtsoort en daar doen zulke middelen het vaak beter op. Ook is het dan in de toekomst makkelijker van een nieuwe laag te voorzien. Om UV hoef je je dan weer geen zorgen te maken en dat is ook één van de grootste reden voor veroudering van de afwerking.
NB Ik ben geen schilder.
 

vandikte

Post veel
3 jul 2013
1.763
459
Almere
Ik zou erg terughoudend zijn met schuren, Cedar is extreem zacht en vlakschuren is een uitdaging...
 

Athanor

Moderator
6 dec 2015
2.787
933
Leeuwarden
De gebruikelijke weg met Red Ceder is dat het onbehandeld blijft en vergrijst door licht, maar ook door het uitspoelen van de kleurstoffen. Onder het overstek gebeurt dat nagenoeg niet, je ziet vooral vlekken waar vocht aanslag is regelmatig blijft hangen lijkt me zo.

Fons
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.142
1.951
Klein-Brabant, Vlaanderen
de kleur van de planken is zeer ongelijk
bij cederhout heb ik zo'n grote verschillen nog nooit gezien
ook de tekening en de vlekken heb ik bij cederhout nog nooit gezien
mocht ik het behandelen, dan zou ik er enkel een redelijk donkere beits op zetten
die werkt de kleurverschillen weg
het hout staat op een zeer beschutte plaats
vergrijzing duurt lang
 

icedbeverage

Nieuw lid
19 jan 2020
17
0
Dus ik heb volgend advies gekregen:
- houtontgrijzer gebruiken
- evt schuren met heel fijne korrel
- olie beits of lazuur gebruiken
- of een donkere beits op zetten en niks van het bovenstaande doen

Iemand nog suggesties? Bedankt
 

icedbeverage

Nieuw lid
19 jan 2020
17
0
Heb even geschuurd met korrel 180, en dit is het resultaat (op de voorste plank en op de achterste plank dichtst bij het huis, je kan het kleurverschil goed zien). Het ging in ieder geval heel gemakkelijk.
Onder de donkere verkleuring is het dus een heel lichtbruine kleur.
Zou ik alles naar die kleur schuren en dan beitsen ofzo?
85f1564d-8ed0-4e37-a4d0-8b980c41ca77.jpg
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.