Ceder of vuren?

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
461
636
47
Breda
Het houten chalet uit 1982 waar we nu in wonen gaat binnenkort neer. Binnen is veel meranti welke ik ga recyclen.

De buitenkant zou van ceder hout zijn.
Ik heb er twee planken afgehaald en door de van dikte bank gegooid.

Nu ben ik er niet zo zeker van of het ceder hout zou zijn.

07ADAC64-6A7A-4520-85FA-76607C352FEC.jpeg

Twee totaal verschillende kleuren.
Ze komen van dezelfde plek van het huisje.

Aangestoken en de rook geur is anders dan van die ceder houten strips waarmee mijn vader zijn sigaar mee aanstak.

Als het ceder is wil ik het gaan gebruiken in m’n nieuwe huis. Is het vuren dan ga ik er de hottub mee warmstoken. 😋

Iemand die er iets van kan zeggen?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.059
2.585
Red ceder ruik je . Het heeft een eigen geur. De verschillen komen vaak voor. Het waren ooit bomen. Die zijn niet allemaal het zelfde.
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman

henkverhaar

Oud hout
20 jan 2011
4.839
892
Nijswiller
www.buroverhaar.nl
Aangestoken en de rook geur is anders dan van die ceder houten strips waarmee mijn vader zijn sigaar mee aanstak.
Dat klopt iig want Cedar constructiehout (let op de 'a'; western red cedar - Thuja plicata - naaldhout uit noordwestamerika; een cypres) is een heel andere houtsoort dan sigarenkistjesceder (let op de 'e'; spaanse ceder - Cedrela odorata - loofhout uit middenamerika; een mahonieachtige) is een heel andere houtsoort dan klassieke Ceder (libanonceder - Cedrus libani - naaldhout uit het middenoosten; een pijnboom). De spaanse ceder or sigarenkistjesceder is de houtsoort met de kenmerkende geur. Cipressen ruiken een beetje naar sigarenas (vooral Yellow cedar - Nootkacedar). Libanonceder heeft ook een kenmerkende geur maar meer harsachtig - wordt wel gebruikt in de parfumerie - met name in mannengeuren ;-)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mosseltje

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
461
636
47
Breda
Het is in ieder geval geen onbehandeld vuren.
zijn de planken licht en zacht?
Licht en zacht. Dubbel jup.
Met m’n nagel kan ik er strepen in trekken.

Plankjes zijn beide even zwaar. 490 gram ongeveer. Met de afmetingen van 1,6x9x94cm kom ik uit op een soortelijk gewicht van 0,37 g/cm3. Dat lijkt me erg licht. Zeker als je bedenkt dat ik ze net van de gevel getrokken heb.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
461
636
47
Breda
Dat klopt iig want Cedar constructiehout (let op de 'a'; western red cedar - Thuja plicata - naaldhout uit noordwestamerika; een cypres) is een heel andere houtsoort dan sigarenkistjesceder (let op de 'e'; spaanse ceder - Cedrela odorata - loofhout uit middenamerika; een mahonieachtige) is een heel andere houtsoort dan klassieke Ceder (libanonceder - Cedrus libani - naaldhout uit het middenoosten; een pijnboom). De spaanse ceder or sigarenkistjesceder is de houtsoort met de kenmerkende geur. Cipressen ruiken een beetje naar sigarenas (vooral Yellow cedar - Nootkacedar). Libanonceder heeft ook een kenmerkende geur maar meer harsachtig - wordt wel gebruikt in de parfumerie - met name in mannengeuren ;-)
Deze ruiken naar muffig hout. 😅
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
461
636
47
Breda
Het betreffende huisje.

Staat op een metalen frame met wielen. Iemand interesse in de biuw van een tiny house?
836AD8CC-1A2B-42A9-8773-1E076D056254.jpeg
 
  • Leuk
Waarderingen: 3xtr3m3

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.496
344
Torhout, België
Links lijkt me ceder te zijn. Rechts is inderdaad wat aan bleke kant, maar kan natuurlijke variatie in de kleur zijn. Dit ceder (Red Cedar zoals Henk zegt) heeft ook wel een karakteristieke geur. Doet mij nog het meest aan bananen denken.
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
461
636
47
Breda
Het is in ieder geval geen nieuw hout want het heeft langzaam mogen groeien. De ringen zitten erg dicht op elkaar.

B2ACCAB8-4573-4CD7-9BD5-176C30A51414.jpeg
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.120
1.942
Klein-Brabant, Vlaanderen
Nu ben ik er niet zo zeker van of het ceder hout zou zijn.
als het hout het 40 jaar uitgehouden heeft, dan is de vraag naar de soort er een in de rand
maw je kan dit hout perfekt hergebruiken
of het ceder is, is voor het beoogde doel onbelangrijk & laat ik in het midden
dat vuren het 40 jaar uithoudt, betwijfel ik
zeker wanneer het onbehandeld aan regen en wind blootgesteld werd
 

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
630
101
Sterksel
Interessant project. Wat ik me nog afvraag, het hout heeft dus jaren in weer en wind gestaan.
Heb je het zonder extra behandeling door je vandiktebank gehaald? Ik stel me zo voor dat er ook zand etc in gezeten heeft en dat misschien de messen snel bot maakt.

Ik stel deze vraag omdat ik deze maand ook een vandiktebank geleverd krijg en nog wat douglas heb liggen wat buiten in de tuin heeft gelegen. :)
 

Mosseltje

Actieve deelnemer
9 jun 2019
461
636
47
Breda
Interessant project. Wat ik me nog afvraag, het hout heeft dus jaren in weer en wind gestaan.
Heb je het zonder extra behandeling door je vandiktebank gehaald? Ik stel me zo voor dat er ook zand etc in gezeten heeft en dat misschien de messen snel bot maakt.

Ik stel deze vraag omdat ik deze maand ook een vandiktebank geleverd krijg en nog wat douglas heb liggen wat buiten in de tuin heeft gelegen. :)
De planken zijn wel behandeld met iets dekkends.
Maar om eerlijk te bekennen let ik nooit op zand of iets dergelijks.
De messen worden altijd wel bot maar ze schaven dan ook nog wel. Het resultaat is natuurlijk mooier met scherpe messen maar met dit zachte hout is een nabewerking met de schuurmachine zo gepiept.
 
  • Leuk
Waarderingen: David De Cooman en twdi

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.