CBN wiel beschermen tegen roestvorming

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
745
260
Middelburg
Goede middag,
Vraag om roestvorming te voorkomen welk midel gebruiken jullie voor jullie CBN wiel na het te hebben gebruikt,...Pb Blast, WD 40? Mijn werkplaats is helaas niet verwarmd en ik weet uit ervaring dat metaal snel roest en zeker bij ijzervijlsel. Geld uitgeven aan een mooi slijpsysteem om daarna na een maand later verrast te worden door roest is niet echt tof. Een magneet onder het CBN wiel hangen is een leuk alternatief om mee te beginnen, maar is volgens mij niet afdoende? Wat is jullie aanpak hierin, dank voor jullie reactie

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
745
260
Middelburg
Dank beiden voor jullie reactie. Wellicht zijn deze CBN wielen gemaakt van een soort van legering die niet gemakkelijk roesten? De mijne heb ik van Ronald Kanne van de houtdraaierij, hopelijk is deze van het zelfde makelij dan die van jullie? Ijzer vijlsel wat achterblijft roest redelijk snel en gemakkelijk, als je het niet snel verwijdert is mijn ervaring (steunplaat van mijn voormalige RSPE). Welke sterke magneet heb jij aan je bankslijper hangen G.J.B.? wellicht heb je een linkje? Zou het je CBN wiel negatief kunnen beïnvloeden als je er W40 of PB blast op spuit?? Schaad het niet dan baat het niet, maar voor de volle 100% uitsluiten van roestvorming staat bij mij hoog in het vaandel. Mijn geld kan ik maar 1 keer uitgeven, vandaar de vraag

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
352
279
Schouwen-Duiveland
Ik heb geen magneet eronder. Gebruik hem droog en ook geen spoortje roest. En ik woon naast het zoutste binnenmeer van Europa. Op nog geen kilometer afstand van de zeedijk. En mijn schuur is alleen verwarmd als ik er aan het werk ben en ook ongeisoleerd

John1969

Actieve deelnemer
10 jul 2023
618
340
‘s-Hertogenbosch
Hier in Brabant ook geen roest, en ik slijp er alles op, m’n steekbeitels zijn nog nooit zo scherp geweest 🫣 ( is schijnbaar niet aan te raden)gewoon ijzer probeer ik sinds kort te mijden, dat schijnt niet goed te zijn voor CBN, schuur is ook koud in de winter.( behalve wanneer ik erin zit) af en toe de kachel aan, dus wel temperatuur schommelingen… en in de zomer wordt het ook gewoon warm in m’n hok. M’n draaibank krijgt af en toe een olielapje maar CBN heeft niks nodig ( tot nu toe).
CBN is zeker geen weggegooid geld, redelijk aan de prijs, heeft een paar jaar geduurd voordat ik overstag ging, maar het is de moeite waard….

Poortstuk

Actieve deelnemer
22 jan 2021
186
94
Aalten
Cbn moet je niets aan doen.
Thuis, maar ook op het werk in gebruik.
De schijven lopen niet vol met ijzer, dat vliegt er af.
De binding en de kristallen roesten niet.
Olie of iets dergelijks is denk ik juist nadelig.

• Leuk
Waarderingen: henkverhaar

48rmc

Actieve deelnemer
2 dec 2021
745
260
Middelburg
Bedankt als ik het zo hoor is een spray niet nodig, in dat geval laat ik het voor wat het is,...onbeschermd afgezien van een magneet,....dank voor jullie reactie

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.