carport

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
niet direct een idee
kan je nog een paar foto's nemen wanneer de zon er minder fel op staat ?
ook van dichtbij
is dit hout vroeger reeds behandeld geweest ?
wat bedoel je met 'kleuren' ?
als je het gaat verven, dan is het soort hout niet van belang
wil je de oorspronkelijke kleur weer naar boven trekken, dan is opschuren aanbevolen
 

wim20

Nieuw lid
17 sep 2021
11
0
Aalter
sommige mensen zeggen dat die vlekken op de eerste foto vocht is,maar de vochtmeter voor hard hout heeft geen vocht aan,beste is gewoon opschuren met zacht schuurpapier zeker?
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
de lange fijne draad kan naar ceder wijzen
ceder is zacht naaldhout, maar goed weerbestendig
sinds hoeveel jaren is het hout geplaatst ?
gewoon opschuren met zacht schuurpapier zeker?
ga je het verven, zodat de kleur helemaal niet meer te zien is ?
of wil je de oorspronkelijke kleur weer + behouden ?
 
Laatst bewerkt:

wim20

Nieuw lid
17 sep 2021
11
0
Aalter
het oorspronkelijke hout is prachtig, ik wil het niet donkerder, het is geplaatst eind 2006,ik wil alleen die plekken op de eerste foto eruit halen, maar als het vocht is vrees ik ervoor
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
het oorspronkelijke hout is prachtig, ik wil het niet donkerder, het is geplaatst eind 2006
als je weet wanneer het geplaatst is, dan heb je misschien ook nog een bonnetje voor de aankoop van het hout . . . waarop de houtsoort staat
ik wil alleen die plekken op de eerste foto eruit halen, maar als het vocht is vrees ik ervoor
plekken zijn inderdaad meestal het resultaat van reactie van het hout op vocht
die zijn niet altijd oppervlakkig
 

wim20

Nieuw lid
17 sep 2021
11
0
Aalter
als je weet wanneer het geplaatst is, dan heb je misschien ook nog een bonnetje voor de aankoop van het hout . . . waarop de houtsoort staat

plekken zijn inderdaad meestal het resultaat van reactie van het hout op vocht
die zijn niet altijd oppervlakkig
als het vocht is heeft het weinig zin om op te schuren dan
 

wim20

Nieuw lid
17 sep 2021
11
0
Aalter
je hebt niks te verliezen door het te proberen
als de oppervlakte groot is, wordt met de hand een hele klus
er zijn excenterschuurmachientjes te koop vanaf 100 euro
wat raad je aan als het cederhout is voor te behandelen, beits of olie? na het schuren of enkel schuren
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
wat raad je aan als het cederhout is voor te behandelen, beits of olie?
met behandeling van buitenhout heb ik weinig ervaring
het enige buitenhout dat ik behandel zijn mijn ramen uit oregon kroon die ik in 1994 gemaakt heb
die hebben praktisch nog altijd hun oorspronkelijke kleur
binnen de perken van mijn ruimere ervaring lijkt beits mij een betere beschermer dan olie, omdat die bovenop het hout ligt, terwijl olie er in dringt, maar het oppervlak niet echt afschermt
na het schuren of enkel schuren ?
door enkel te schuren, kom je weer op het eerste vakje, en kan de geschiedenis zich herhalen
 

wim20

Nieuw lid
17 sep 2021
11
0
Aalter
met behandeling van buitenhout heb ik weinig ervaring
het enige buitenhout dat ik behandel zijn mijn ramen uit oregon kroon die ik in 1994 gemaakt heb
die hebben praktisch nog altijd hun oorspronkelijke kleur
binnen de perken van mijn ruimere ervaring lijkt beits mij een betere beschermer dan olie, omdat die bovenop het hout ligt, terwijl olie er in dringt, maar het oppervlak niet echt afschermt

door enkel te schuren, kom je weer op het eerst vakje, en kan de geschiedenis zich herhalen
bedankt voor de info en hulp
 

jorisvh

Post veel
Lijkt mij onbehandeld cederhout.
Kan prima tegen weer en wind als het maar goed kan drogen elke keer het nat wordt. Vergrijst sterk en in verschillende mate afhankelijk van nat/droogcycli en zonlicht.
Ik zie een patroon van schuine lijnen, evenwijdig met de schaduwlijn (dak?) op de foto. Vermoedelijk het gevolg van verschillende blootstelling aan (slag)regen.

Als het geventileerd geplaatst is (luchtstroom mogelijk aan achterzijde), dan moet dat na 15jr nog in prima staat zijn en dan zijn de vlekken enkel verschillende mate van vergrijzing.

Oplossing: afschuren en behandelen om te voorkomen (vertragen) dat het opnieuw vergrijst.
Afschuren met K120. Of het ceder is, zal snel bevestigd worden als het ruikt als potloodslijpsel (goeie potloden zijn van ceder gemaakt).
Behandelen zou ik met olie doen. Dan kan het nog ademen, drogen. Beits kleurt dus enkel doen als je de natuurlijke kleur van ceder na het schuren niet mooi zou vinden, wat me zou verbazen. Vernis of transparante lak legt een volledig dichte laag. Als er dan toch vocht in raakt kan dat moeilijk weg en kan het gaan rotten.
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV en the duke

wim20

Nieuw lid
17 sep 2021
11
0
Aalter
beste,
heb alles opgeschuurd
maar vanaf het iets vochtiger is
komt er terug een patroon in de panelen dicht bij de straat
er kan nochtans geen water achter ofzo
reageert cedar zo rap op paar druppels water?
 

Bijlagen

  • 024B3561-3C64-4761-9DEF-3FF293AD2514.jpeg
    024B3561-3C64-4761-9DEF-3FF293AD2514.jpeg
    101,4 KB · Weergaven: 25
  • 8BE9FF81-1842-4289-9A20-A588C4FF3D63.jpeg
    8BE9FF81-1842-4289-9A20-A588C4FF3D63.jpeg
    157,5 KB · Weergaven: 25

jorisvh

Post veel
reageert cedar zo rap op paar druppels water?
Ik vrees van wel, verschil in omstandigheden van vocht en licht geven snel een verschillende vergrijzing.
Ik vind zelf zowel het versgeschuurdere rodere als het vergrijsde mooi, maar inderdaad die overgangen niet.
Wat ik eerder zei:
Oplossing: afschuren en behandelen om te voorkomen (vertragen) dat het opnieuw vergrijst.
Afschuren met K120. Of het ceder is, zal snel bevestigd worden als het ruikt als potloodslijpsel (goeie potloden zijn van ceder gemaakt).
Behandelen zou ik met olie doen. Dan kan het nog ademen, drogen. Beits kleurt dus enkel doen als je de natuurlijke kleur van ceder na het schuren niet mooi zou vinden, wat me zou verbazen. Vernis of transparante lak legt een volledig dichte laag. Als er dan toch vocht in raakt kan dat moeilijk weg en kan het gaan rotten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.