Carport bouwen

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
218
81
Noordwolde (Fr)
Ik wil een carport bouwen van 6 m lang en 4.5 m breed, gebouwd op 6 x 12 cm douglas palen (2 rijen van 3). De carport is voor een caravan en aanhanger, en ik wil liever in het midden geen palen om de breedte te beperken. Op het dak komt stalen of kunststof golfplaat. Kunnen jullie mij misschien adviseren?

1. Palen op poeren of ingraven (hoe diep, met coating)? Poeren heeft als nadeel dat ik bovenin weer schoren, dus hoogte nodig heb. Of zou een topbalk van 20 cm voldoende stijfheid bieden?
2. Bovenbalk 20 cm hoog, is dat voldoende? Welke dikte?
3. Op welke afstanden moeten de draagbalken komen waarom het golfplaten dak komt? En welke afmetingen?

Alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.660
1.170
Fryslân
Ik zou persoonlijk kiezen om de palen wel op betonnen poeren te zetten. Schoren moet je zowiezo, ongeacht of de palen rechtstreeka de grond in gaan of op poeren. Van de schoren zul je denk ik weinig last hebben omdat ze redelijk bovenin zitten. Ik maak ze meestal 70cm lang op het langste eind.

2 rijen van 3 palen van 12x12 met daaromheen een ringbalk van 6x20. Als je daar tussen weer balken zet van 6x20 (om de 60 tot 80cm) dan heb je genoeg draagkracht om ieder dak te kunnen ondersteunen, en genoeg dikte om die 4.5mtr te overbruggen.

Om het af te werken kan je dan rondom een plank van 2x20cm zetten.

Ik zal een foto toevoegen om een klein beetje een idee te krijgen. Schoren zijn later nog toegevoegd.

20241021_151014.jpg20241021_150936.jpg
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.187
442
staat hij vrij of zit hij ergens anders aan vast?
een klein schetsje maakt dit soort vragen een stuk duidelijkeren
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.