Carport bouwen, groot formaat

roelw

Nieuw lid
29 dec 2021
1
0
Burgum
Hallo,
Ik wil een carport bouwen aan mijn reeds zelfgebouwde schuur. De carport wordt 6m bij 6m, met een kapconstructie waarop sandwichpanelen komen. De nokhoogte is 5m, de hoogte van de liggers komen op 3m, nodig omdat de camper eronder moet kunnen staan. De hoogtes en breedte sluiten aan bij de maten van de schuur, zodat het dak een geheel gaat vormen, ook daar liggen dezelfde sandwichpanelen op.

Ik wil de constructie maken van douglas hout voor een mooie uitstraling maar heb vragen omtrent de sterkte en dikte van de staanders en liggers.

Ik denk zelf aan palen van 200/200 op betonpoeren van 200/200/600 in beton gegoten, zit op zandgrond. Vraag is echter of dit voldoende is?

De liggers moeten dus 6m overbruggen en niet doorzakken. Vandaar dat mij geadviseerd is te kiezen voor 100/300 of 70/300. In de schuur heb ik gewerkt met vurenhout en heb ik twee liggers van 70/200 gebruikt met daartussen de spanten en opstaande makelaar (beide ook 70/200). Zou dit ook voor de carport kunnen werken maar dan met douglas? Of een balk van 200/200 en daar een makelaar aan verbinden, maar dat is bouwtechnisch zonder kraan niet te doen.

Hoeveel spanten met palen heb ik nodig, ik wil voor de gordingen 70/150 gebruiken die zouden in principe 3m moeten kunnen overbruggen en dan zou ik dus met twee spanten en vier palen uitkomen. Is dat voldoende sterk, als ik de gordingen aan de schuur vastmaak.

Graag ontvang ik reacties op mijn vragen, ik heb voor de situatie even een paar foto's toegevoegd. IMG_20191221_163700218.jpgIMG_20211229_131609639_HDR.jpg
 

Zjeeraar

Actieve deelnemer
5 dec 2013
117
25
Weinig antwoorden hier maar ik ben wel heel benieuwd of je al een stapje verder bent intussen!
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.