Camper houtrot

FJF1985

Nieuw lid
2 mei 2024
21
6
Oost-Souburg
Ik ben nieuw hier maar ben erg geholpen met mij vorige topic (van dikte bank afstellen)

Bedankt voor de reacties daar maar nu wil ik nog wat dingen delen en vragen aan jullie.

De van dikte bank kocht ik om pas stukken te maken voor mijn camper. Hierin zat veel hout rot. Dit heb ik uitgezaagd gevreest ect en nu moeten hier nieuwe pas stukken in gelijmd worden.

Ik zie alleen door de bomen het bos niet meer. Zoveel lijmen zijn er te krijgen op het moment.

Ik heb een tekeningentje in de bijlage gedaan van de opbouw van de camper. De pas stukken die ik ga lijmen zijn op sommige stukken goed passend, maar helaas omdat je overal moeilijk bij komt is niet alles netjes gezaagd of gefreesd. Ik ben dus opzoek naar een lijm/epoxy plamuur die lijmt en vult tegelijk en niet bruist.

Heb goeie ervaring met wood max alleen werkt deze minder goed als het Passtuk strak past en er dus bijna geen lijm dikte is. Ik zou in de nieuwe pas stukken lijnen kunnen frezen om zo lijm dikte te creëeren maar dit vind ik ook zonde. Liefste zou ik iets hebben van epoxy plamuur die ook lijmt.

Maar de wanden zijn vanaf fabriek af met butly kit tegen de wand geplakt en afgeschroefd, zie bijlage (dubbel rood omcrikelt) Omdat dit precies de plek is waar vocht naar boven is getrokken denk ik dat ook daarvoor iets anders dan butly lijm gebruikt kan/moet worden.

Het is een beetje moeilijk uitleggen allemaal heb wat foto's toegevoegd hoop dat het duidelijk is anders hoor ik het graag en zwl ik proberen extra uitleg te geven. IMG-20240513-WA0011.jpeg
 

Bijlagen

  • IMG-20240513-WA0021.jpeg
    IMG-20240513-WA0021.jpeg
    48,4 KB · Weergaven: 38
  • IMG_20240513_154522.jpg
    IMG_20240513_154522.jpg
    28,2 KB · Weergaven: 33
  • IMG-20240513-WA0006.jpeg
    IMG-20240513-WA0006.jpeg
    34,5 KB · Weergaven: 32
  • IMG-20240513-WA0004.jpeg
    IMG-20240513-WA0004.jpeg
    43,3 KB · Weergaven: 37
  • IMG_20240516_160954.jpg
    IMG_20240516_160954.jpg
    55,3 KB · Weergaven: 35

FJF1985

Nieuw lid
2 mei 2024
21
6
Oost-Souburg
Zoals jij het beschrijft zou kozijnlijm volgens mij een oplossing kunnen bieden
Heb ik ook voor gekeken een Frencken SLS kozijnenlijm 0819 kom ik dan op uit. Zal deze van het weekend is testen, schuint wel dte bruisen en ben bang dat een bende geeft. Maar ga het testen. Zal volgende week nog wat betere foto's maken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Als je er weer mee wil gaan rijden, moet je er rekening mee houden dat alles wat star is, loslaat of breekt. De opbouw is lang niet zo stijf als het lijkt en beweegt continue als je rijdt.
 

FJF1985

Nieuw lid
2 mei 2024
21
6
Oost-Souburg
Als je er weer mee wil gaan rijden, moet je er rekening mee houden dat alles wat star is, loslaat of breekt. De opbouw is lang niet zo stijf als het lijkt en beweegt continue als je rijdt.
Ja dat besef ik me ook vandaar dat ik er niet zomaar wat tussen wil zetten.

Ik denk dat dit ook de reden is dat ze de wanden/opbouw met butlykit hebben vast gezet en niet verlijmd hebben. Mijn idee was dus om de passen stukken star te lijmen en dan vervolgend de laatste lijmlaag tussen de wand en de vloer met een flexibele lijm te doen. Wellicht opnieuw butly maar echt lijmen doet dat niet.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.197
1.830
Terkaple
www.woodworking.nl
Een polymere kit lijkt me een goede oplossing. Lijmt geweldig, bruist niet en blijft elastisch, waterbestendig etc.
Met de kitspuit opbrengen en met een lijmkam wat verdelen.

ik ben bezig met een busje om te bouwen zodat ik er in kan pitten, polymere kit is dan super spul.

jaap
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Butyleenkit wordt gebruikt op alle naden die bij schades makkelijk los te nemen moeten zijn, zoals ramen, dakluiken en huidplaten. Meestal sika sikalastomer 710. De rest met innotec easy seal. Op hout primeren met seal guard.
 

FJF1985

Nieuw lid
2 mei 2024
21
6
Oost-Souburg
Butyleenkit wordt gebruikt op alle naden die bij schades makkelijk los te nemen moeten zijn, zoals ramen, dakluiken en huidplaten. Meestal sika sikalastomer 710. De rest met innotec easy seal. Op hout primeren met seal guard.
Klopt de deur, alle luiken ramen ect zijn er ook uit, veel werk geweest om al die kit weg te krijgen haha. In mijn geval hebben ze zelde kit gebruikt bij de wand montage als bij de luiken. Maar het is ook niet voor niks gaan rotten. Constructie is echt dom gemaakt.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Vaak ook afhankelijk van het land van herkomst. Duits is vaak wat weersbestendiger dan italiaans.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Die moet je gewoon in zijn natuurlijke habitat gebruiken. Dan heb je veel minder problemen.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.833
2.919
Je foto's zijn niet heel duidelijk, maar begrijp ik dat dit de achterhoeken van je camper zijn? En dat je de draagconstructie zo denkt op te knappen?
 

FJF1985

Nieuw lid
2 mei 2024
21
6
Oost-Souburg
Je foto's zijn niet heel duidelijk, maar begrijp ik dat dit de achterhoeken van je camper zijn? En dat je de draagconstructie zo denkt op te knappen?
Alle 4 de hoeken voor en achter, maar niet van de draagconstructie, enkel van de wand. De draag balken, waar de wand tegen aan geschroefd word, zijn intact.

Mocht je een ander idee hebben hoor ik het graag, is een beetje uit de hand gelopen project maar ik kan niet meer terug. Ben handige jongen maar dit is ook een beetje boven mijn pet, vandaar het topic.
 

michielr

Actieve deelnemer
8 dec 2021
73
33
Zuid Holland
Als je een nieuw stuk in een bestaande wand lijmt moet de verbinding van nieuw naar bestaand gewoon stijf en sterk zijn. En daar zou ik het liefst een weinig bruisende PU lijm gebruiken. PU lijm geeft een sterke verbinding, kan goed tegen water en lijmt verschillende materialen waar dat nodig is. Ik vind Zwaluw PU-constructiontix een fijn product, ik heb deze ook gebruikt bij een reparatie in mijn camper. Ik had houtrot in een onderhoek waar de wanden oorspronkelijk stijf verbonden waren. Ik heb dit recent gedaan dus ik kan je niet vertellen hoe het er jaren later voor staat. Wel schandalig dat je zulke problemen bij een vrij jonge camper hebt...
 

FJF1985

Nieuw lid
2 mei 2024
21
6
Oost-Souburg
Als je een nieuw stuk in een bestaande wand lijmt moet de verbinding van nieuw naar bestaand gewoon stijf en sterk zijn. En daar zou ik het liefst een weinig bruisende PU lijm gebruiken. PU lijm geeft een sterke verbinding, kan goed tegen water en lijmt verschillende materialen waar dat nodig is. Ik vind Zwaluw PU-constructiontix een fijn product, ik heb deze ook gebruikt bij een reparatie in mijn camper. Ik had houtrot in een onderhoek waar de wanden oorspronkelijk stijf verbonden waren. Ik heb dit recent gedaan dus ik kan je niet vertellen hoe het er jaren later voor staat. Wel schandalig dat je zulke problemen bij een vrij jonge camper hebt...
Dit had ik ook in gedachten, alleen de verbinding tussen de wand en de vloer moet ik niet star maken dus daar moet ik nog een hout kit oid voor vinden.


Hij is uit 2009 dus niet echt heel jong maar gezien de camper prijzen de moeite waard om goed te maken. Ik heb al meerdere campers gehad/bezichtig/hersteld helaas hebben bijna alle camper wel rotte plekken. Vandaar de reden om deze aan te pakken en geen andere te komen. Maar het loopt een beetje uit de hand 😁
 

klusrob

Post veel
27 jun 2011
1.828
1.029
Omgeving Eindhoven
Heb je ook idee waardoor je zoveel houtrot hebt? Want als ik zo kijk lijkt dit binnenin te zitten, dan p een plek waar je normaal niet zoveel vocht verwacht (?).
Misschien niet onverstandig om dan de bron daarvan ook op te lossen zodat je niet over x jaar opnieuw kan beginnen….
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.