CAD-software voor maatwerk

Jurgen_w

Nieuw lid
23 mei 2017
2
1
Hoi Iedereen,

Hopelijk de juiste categorie voor volgende vraag. De korte versie is: Welke software gebruiken jullie om meubel-maatwerk te tekenen, presenteren en productietekeningen te genereren? Lang versie hieronder: :)

Ik ben een startende meubelmaker die meer en meer een keuken, dressing of groter maatproject moet maken. In een vroeger leven was ik 3d ontwerper in de machinebouw waar ik werkte met Autocad & Inventor (vroege versies). Ik wil alles zoveel mogelijk In-house blijven maken vanuit 2d productie-tekeningen. Voor een CNC heb ik momenteel geen budget & ruimte. Voor de rest beschik ik wel over alle andere machines.

Tot op heden ontwierp ik mijn meubels steeds in Sketchup. Ondanks vele voordelen & gebruiksgemak verlies ik toch héél veel tijd bij latere aanpassingen. Wijzigingen vragen veel manueel werk met een grote kans op fouten. Daarom testte ik voor een keuken onlangs Fusion 360 uit. Deze software werkt parametrisch waardoor kleine aanpassingen na de finale opmeting op de werf al een heel stuk vlotter ging. Nadeel van deze (parametrische) 3d-paketten is dat het niet is toegespitst op meubelbouw. Je moet alles dus van scratch opbouwen. Ook de 2D functie in Fusion 360 is beperkt in zijn flexibiliteit. Vaak werkte ik de 2D-tekeningen (klant & productie) ,via een DXF export, verder af in Autocad.

De volgende keuken heb ik weer anders aangepakt en de corpussen eerst ontworpen in de cabinet configurator van Blum e-service. Schitterend stukje gratis software om corpussen te ontwerpen (weliswaar enkel met Blum onderdelen). De 2d plannen van de productietekenen kan je zo downloaden in PDF. Je kan echter geen ontwerp maken met verschillende corpussen. Je moet dus elke corpus apart ontwerpen. Ook zichtplaten, plinten en extra bewerkingen aan de corpus zijn niet mogelijk.

Momenteel ben ik dus aan het kijken om software aan te kopen die toegespitst is op de (Europese) meubelmarkt. Onlangs heb ik een demo gekregen van Palettecad, Dit zag er wel heel degelijk & gebruiksvriendelijk uit. De aankoop van deze soort software vraagt voor een klein bedrijfje toch een serieuze investering. Daarom hoor ik graag welke software jullie gebruiken en wat de ervaringen zijn (+ & -)

Alvast bedankt voor de input!

J
 
  • Leuk
Waarderingen: MartijnEHV

RonnieDee

Nieuw lid
27 apr 2021
1
6
Nederland
Hallo Jurgen,

Zelf gebruik ik nog steeds SketchUp.
Ik heb een basismodel gemaakt, welke je op diverse manieren kan aanpassen.

Daarnaast gebruik ik een extensie om een zaaglijst te genereren. Namelijk OCL
Hier een paar voorbeelden van wat je met dit model kan maken:
Smart Dynamic Parametric Cabinet - voorbeelden.jpg
Bij "component options" kan je de afmetingen en materiaaldiktes aanpassen. En nog veel meer!
Component Options.jpg
Ik heb het model in 3dwarehouse.sketchup.com staan, onder de naam: Smart Dynamic Parametric Cabinet
Ik ben benieuwd of je er wat aan hebt.

mvg,
Ron
 

rik

Post veel
8 nov 2010
766
142
Hallo Jurgen,

Zelf gebruik ik nog steeds SketchUp.
Ik heb een basismodel gemaakt, welke je op diverse manieren kan aanpassen.

Daarnaast gebruik ik een extensie om een zaaglijst te genereren. Namelijk OCL
Hier een paar voorbeelden van wat je met dit model kan maken:

Ik heb het model in 3dwarehouse.sketchup.com staan, onder de naam: Smart Dynamic Parametric Cabinet
Ik ben benieuwd of je er wat aan hebt.

mvg,
Ron

Ik doe ongeeer hetzelfde alleen dan in fusion. Ik maak zelf paramatrische kasten.... dat kost erg veel tijd elke keer dat je een kast voor de eerste keer moet tekenen. Op de lange termijn verdient het zichzelf wel terug.
voordeel hierbij is dat ik ook cnc kan gaan aansturen direct vanuit fusion.

Als je ambitie groter is dan zzp of een paar zzpers die samen werken, loont het wellicht om naar een proffesioneler software pakket te kijken icm met een verticale cnc voor het produceren van corpussen.

ik hoor graag waar je uiteindelijk toe hebt besloten.
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.062
407
Progecad of Bricscad. Beide autocad clonen. Progecad kost ca. 400- euro, Bricscad ca. 800- euro. Beide lifetime licenties.
 

LFlab

Post veel
7 mei 2018
958
305
Rosmalen
Ik zou ook gaan voor Fusion denk ik, de mensen die hier aan de CNC staan gebruiken dit ook en zijn er erg tevreden over. Het officiele programma is Creo (voormalig Pro/ENGINEER), een parametrisch 3d programma. Ik heb het nog op mijn PC dus als ik iets voor de klus moet doen, dan gebruik ik dat nog, makkelijker dan iets nieuws leren (en sketchup snap ik geen hout van, de mensen die dat hebben verzonnen komen niet uit de CAD wereld...).
Maar inderdaad, als je alle afzonderlijke onderdelen wil detailleren, dan kost dat een hoop werk. Wat ik zelf wel eens doe, is het als een enkel component modelleren, en dan met "cosmetic sketches" deellijnen aangeven, zodat je ze op de tekening kunt voorzien van een maatje.
Ook met spiegelen en patterns kun je nog wat tijd besparen, hoewel mijn ervaring is dat die dingen als je wat wijzigingen wil aanbrengen nogal in de weg zitten.
Bij herhaalwerk of varianten is parametrisch werken natuurlijk vliegensvlug.
 

Rudiman

Nieuw lid
13 mrt 2017
22
17
Zelf gebruik ik Sketchup (make 2017, deze versie is gratis). Ik vergelijk het met microsoft paint; een super basic programma waar je stiekem toch heel veel mee kunt. Net zoals met alle software moet je het even onder de knie krijgen en de handigheidjes leren maar ik heb op school ook met "echte" model software gewerkt en dan is Sketchup toch heel wat makkelijker.
 

mhermans

Actieve deelnemer
28 jun 2020
116
56
Roermond
www.etsy.com
zelf gebruik ik fusion 360 met de mapboards pro als plugin die ervoor zorgt dat je direct kunt zien hoe je alles het beste kunt zagen en hoeveel sheets je nodig hebt. In principe kan fusion360 prima met houtbewerking, je moet alleen even weten welke dingen je rekening mee moet houden. Ik heb voorheen altijd sketchup gebruikt en eigenlijk geen moment spijt gehad van de overstap
 

kajak

Nieuw lid
5 mrt 2020
22
6
Katwijk
De gratis versie volstaat voor mij. Je kunt dan alleen 2 tekeningen opslaan maar dat is voor mij nog niet storend. Maar inderdaad, de betaalde versie is flink aan de prijs.
Het is alleen beschikbaar op ipad, je kunt het ook zo zien dat het dus geen omgebouwde versie van een reeds bestaande computer versie is, en dus helemaal voor de ipad geschreven.
Ik zag een post van iemand anders op dit forum van Shapr3D en toen heb ik het ook gedownload. Ik moest wel een pennetje erbij kopen want zonder het pennetje werkt het niet, dus het is ipad+pencil. Voor de hobby volstaat het, zou ik een tijdje veel projecten tegelijk hebben dan koop ik een licentie voor een maand, bijvoorbeeld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Count Chocula

hdv

Post veel
24 nov 2019
831
437
Noord-Veluwe
Ik heb een pesthekel aan software met een verplicht abonnement als verdienmodel. En verplicht internet om in te kunnen loggen is ook geen pretje, omdat ik regelmatig op plekken ben waar helemaal geen mobiel of internet is (ja die zijn er echt nog in deze wereld!). De kosten van satellietinternet met bijbehorende telefoon vind ik toch nog wat aan de hoge kant (hopelijk gaat Starlink dat verhelpen). Daarom heb ik uiteindelijk gekozen voor BricsCAD. Je kunt er zowel in 2D als in 3D (parametrisch) mee werken en het kan alles waar ik het voor nodig heb. Ik heb er wel een extra module voor import en export van bestanden bij gekocht (Communicator), maar van zichzelf kan het met aardig wat bestandsformaten overweg. Ik weet niet of dat nu nog zo is, maar vroeger hadden ze, naast de 30 dagen testversie, ook een uitgeklede gratisversie waar je best redelijk veel mee kon doen. Als je als een ervaren CAD-gebruiker bent, dan is BricsCAD zo geleerd. In essentie lijken ze allemaal op AutoCAD (Sketchup en Fusion360 uitgezonderd). Je zult je zo weer thuis voelen in het vertrouwde commandoscherm.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.