Buurtkastje: advies gevraagd

Smoeshaan

Nieuw lid
25 apr 2021
15
4
NL
Hallo,

Hier in het dorp hebben een paar bewoners het idee opgepakt om een buurtkastje neer te zetten. Doel is om dingen als eten, persoonlijke verzorgingsartikelen etc hierin te leggen om te ruilen, te doneren, of er uit te halen wat je wilt/kunt gebruiken. Erg sympathiek initiatief waar ik graag aan mee werk door het kastje te maken.
Inspiratie qua ontwerp is te halen door bv te kijken op YouTube of Pinterest en dan te kijken naar mini bieb.

Ik wil deze maken van vochtbestendig multiplex hardhout 15mm met een puntdak van shingles met voldoende overhang. Een deurtje van (deels) plexiglas zodat je van buitenaf de inhoud kunt zien. Hang en sluitwerk en schroeven zoveel mogelijk rvs.
Gezet op een paal om dieren uit de buurt te houden.

Nu twijfel ik om de binnenkant van het kastje helemaal dicht te maken, bv dus ook naden en kieren met kit af te werken. Of juist wat strategisch geplaatste kleine ventilatie aan te brengen om te voorkomen dat er geen vocht in het kastje blijft zitten. Het gaat tenslotte om etenswaren.

Hebben jullie tips om nog mee te nemen in ontwerp/materiaal/afwerking en het wel of juist niet volledig vochtdicht maken?

Alvast bedankt :)
Smoeshaan
 

Smoeshaan

Nieuw lid
25 apr 2021
15
4
NL
Oh ja, en qua afwerking dacht ik het hele kastje van binnen en buiten, muv dak, in een paar lagen witte verf te zetten.
 

pietersch

Actieve deelnemer
10 jun 2019
99
37
Apeldoorn, NL
Mooi initiatief!

Vochtdicht maken zal wel lukken (behalve naden en kieren moet het deurtje ook goed sluiten), maar ik denk dat je het binnenin niet 'droog' houdt zonder te verwarmen. Ventileren helpt wel, maar de buitenlucht kan natuurlijk ook vochtig zijn. Een pak hagelslag of bakmix (om maar iets te noemen, geen idee wat je verwacht), wordt dan al snel een grote klont :)
 

Smoeshaan

Nieuw lid
25 apr 2021
15
4
NL
Mooi initiatief!

Vochtdicht maken zal wel lukken (behalve naden en kieren moet het deurtje ook goed sluiten), maar ik denk dat je het binnenin niet 'droog' houdt zonder te verwarmen. Ventileren helpt wel, maar de buitenlucht kan natuurlijk ook vochtig zijn. Een pak hagelslag of bakmix (om maar iets te noemen, geen idee wat je verwacht), wordt dan al snel een grote klont :)

Ja precies, en daarom juist de twijfel om zoveel mogelijk lucht en vocht dicht te maken, of juist wat ventilatie hier en daar.
 

jelmer

Oud hout
10 jan 2009
2.619
1.138
Fryslân
Ik meende me te herinneren dat @Athanor ooit een buurtkastje heeft gemaakt van betonplex.

Ik kan het topic niet zo snel terugvinden, maar misschien kan je daar ideeën uithalen?
 

Smoeshaan

Nieuw lid
25 apr 2021
15
4
NL
Leuk topic van de minibieb. Betonplex had ik nog niet aan gedacht. Lijkt me goed geschikt maar niet het mooiste. Zal het eens bespreken met de toekomstige eigenaar, die moet er een paar jaar tegenaan kijken ;-). De tip om wat kit tussen plexiglas en hout te doen is een goede, neem ik mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: Athanor

Smoeshaan

Nieuw lid
25 apr 2021
15
4
NL
We hebben hier ook een minibieb staan. Heb voor de waterdichtheid een dubbel dak constructie gemaakt. Voordelen is dat de kast er onder droog en strak blijft.


Wat een mooi topic zeg! Goede tip, ga ik ook doen, zo’n dubbel dak.
 
  • Leuk
Waarderingen: JPAJS

rverhag

Actieve deelnemer
2 mrt 2014
102
16
57
Oost Souburg
Een aantal jaar geleden ook een minibieb gemaakt (zie dit topic).

Omdat het een experiment was, eerst maar eens van vurenhout gemaakt en afgelakt. Nu voor het 4e jaar in weer en wind buiten en nog steeds een prima kast zonder vocht aan de binnenkant. Wordt dagelijks gebruikt door behoorlijk wat mensen.
 

Smoeshaan

Nieuw lid
25 apr 2021
15
4
NL
Een aantal jaar geleden ook een minibieb gemaakt (zie dit topic).

Omdat het een experiment was, eerst maar eens van vurenhout gemaakt en afgelakt. Nu voor het 4e jaar in weer en wind buiten en nog steeds een prima kast zonder vocht aan de binnenkant. Wordt dagelijks gebruikt door behoorlijk wat mensen.
Leuk gedaan zeg, inspiratie genoeg zo. Afwatering is belangrijk, zo te lezen. Ga ik rekening mee houden.
Ben benieuwd of het een succes gaat worden qua gebruik :)
 

Smoeshaan

Nieuw lid
25 apr 2021
15
4
NL
Inmiddels is het buurtkastje af en geplaatst. Zelfs de eerste storm overleefd :)
 

Bijlagen

  • 9F3606C6-CC57-4BB1-8D7D-5A8B728FCAFA.jpeg
    9F3606C6-CC57-4BB1-8D7D-5A8B728FCAFA.jpeg
    81,3 KB · Weergaven: 30
  • Leuk
Waarderingen: JPAJS

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.