Busje voor grasmaaier

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
217
81
Noordwolde (Fr)
Een onderwerp dat eigenlijk niet in een houtbewerkingsforum thuishoort maar ik probeer het maar: Ik heb een cylindrisch busje nodig, lengte ongeveer 3 cm, diameter 2 cm, asgat 8 mm, van staal of eventueel kunststof (HDPE?). Het is een onderdeel van een motor grasmaaier dat nergens meer te vinden is. Kan iemand dat tegen vergoeding voor me maken of is er een idee waar ik dat zou kunnen krijgen? Alvast bedankt!
 

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.593
272
Afhankelijk idd van de toepassing:
Wellicht 2 donuts zagen uit multiplex met je grotegatenboor en dan op elkaar plakken en aan de buitenkanten 2 carroserieringen?

Of een stapeltje (carroserie)ringen als vervanger voor het busje.
 
Laatst bewerkt:

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
198
116
Schouwen-Duiveland
Jan,
Als je mij een schetsje geeft met wat maten dan draai ik er wel 1 voor je. Kan uit staal, RVS, messing of Delrin of Teflon wat dat Heb ik allemaal liggen.

Laat maar weten uit welk materiaal je het wilt?
 
  • Leuk
Waarderingen: jaap en Mosseltje

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
217
81
Noordwolde (Fr)
Het is een rol op een hefboom waarmee een v snaar op spanning wordt gebracht, en die drijft dan weer de achterwielen van de maaimachine aan.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.893
2.936
Weet je zeker dat er geen naaldlagertje of zo in zit? Lijkt me voor deze toepassing meer dat je een curverol of zo nodig hebt.
 

Triek77

Actieve deelnemer
26 jan 2024
198
116
Schouwen-Duiveland
Als i dat zo hoor is aluminium misschoen wel de beste optie. of RVS. Staal gaat roesten als het op je grasmaaier zit. Ik zou opteren voor RVS of aluminium
 

Roel22

Post veel
27 feb 2017
1.090
399
Prov. Groningen
Dat kan dan best uitmaken welk merk het is. Mijn Stiga frontmaaier had onlangs een poelie stuk inclusief de beschermbeugel die er om heen zit. Originele onderdelen zijn nog gewoon leverbaar. De machine is nu negentien jaartjes jong.
 

hansth

Actieve deelnemer
10 nov 2019
384
171
Noardeast-Fryslân
Dat kan dan best uitmaken welk merk het is. Mijn Stiga frontmaaier had onlangs een poelie stuk inclusief de beschermbeugel die er om heen zit. Originele onderdelen zijn nog gewoon leverbaar. De machine is nu negentien jaartjes jong.
Tja en ik had ook een Stiga van (toen) 15 jaar oud waarvan het trekkoord deel stuk gong. Helaas ingebouwd bovenip met de tank. En, je raad het al: niet meer leverbaar. Dus ook het merk zegt hierin helaas niet alles. Het maakt de kans wel groter, dat wel.
 

JanPr

Actieve deelnemer
9 mrt 2020
217
81
Noordwolde (Fr)
De grasmaaier is een Viking MB6 RH. Het is een cylindrisch busje, onderdeel 13. Dat zit onder de V-snaar (7) en wordt met de hefboom (6) omhoog gedrukt. De V-snaar wordt dan strak getrokken en gaat het achterwiel aandrijven. Ik geloof dat het oorspronkelijke busje van kunststof was (of al eens eerder hobbymatig vervangen), het was in elk geval stuk en ik heb het door een rubber wieltje met een stukje messing gasbuis erin vervangen. Dit drukt de veerrring (8) in de groef er nu telkens af, misschien door de vorm of slijtage van het rubber.
 

Bijlagen

  • zenbit_katbilder_ET_ILL_961_png-1800-1420.gif
    zenbit_katbilder_ET_ILL_961_png-1800-1420.gif
    101,9 KB · Weergaven: 27
  • IMG_0396.jpg
    IMG_0396.jpg
    106,6 KB · Weergaven: 27
  • IMG_0397.jpg
    IMG_0397.jpg
    64,8 KB · Weergaven: 27
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.893
2.936
Je kan er toch gewoon een nieuwe gelagerde spanrol op zetten? Hij hoeft niet zo breed te zijn. Hoe groot mag de buitendiameter zijn, wil de riem nog goed lossen? Dat stangetje met veerclip vervang je door een boutje met schroefdraad. Dan kan er een kroonmoer op met splitpen en kan je de spanrol netjes uitlijnen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Roel22

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.893
2.936
Het bovengenoemde afstandsbusje van verpas heeft toch de goede maat? Bestel je er daar voorlopig 10 van. De originele busjes zullen wel als eerste uitverkocht zijn, want ze zullen wel regelmatig vervangen moeten worden.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.