bureaublad #Help

MartijnP89

Nieuw lid
18 apr 2021
6
1
Deurne
Hallo Allemaal,

Ondertussen ben ik al tijden aan het googlen, rondvragen en onderzoeken. Ik zie door de bomen het bos niet meer. Op dit forum heb ik alles wat bureaubladen te maken heeft tot pagina 12 terug gelezen, maar ik kom er nog niet uit en daarom vraag ik jullie advies. Ik zal de casus zo duidelijk mogelijk proberen te schetsen.

Werkkamer:
Ik wil een bureaublad monteren tussen drie muren. De afmetingen van het bureaublad moet 300 cm breed, 90 cm diep en dikte 3 of 4 cm (Dit is wat mij betreft variabel en volg ik jullie adviezen).

Waarvoor te gebruiken?
Op het bureaublad komen aan de linkerkant 2 grote monitoren te staan, in het midden wellicht een laptop en verder moeten we er op kunnen hangen en leunen. Het is een bureaublad waar we aan gaan werken, gamen en wellicht studeren. Niet heel spannend allemaal maar aangezien ik lomp ben, wil ik het wel allemaal behoorlijk stevig hebben. (Is ook mooier wat mij betreft)
Mijn desktop wil ik onder het bureau zetten, eventueel in een kast die als ondersteuning zou kunnen dienen.

Materiaal:
Hier zit onder andere mijn probleem. Welk materiaal gebruik ik ervoor? MDF, Zwart MDF, Multiplex, Rubberwood, Massief hout, Keukenblad, Meubelpaneel, Spaanplaat + HPL toplaag en wat er allemaal nog meer bestaat.

Ondertussen zijn mijn vriendin en ik nog in onderhandeling of het een wit bureaublad moet worden (vind ik niet mooi) of een houtlook zoals ik wil. Dus eigenlijk zou ik beide opties mee willen nemen in de voorbereidingen.

Bevestigen:
Met mijn beperkte kennis wil ik op iedere zijde van de drie muren een ijzeren hoekprofiel monteren waar ik het blad op kan leggen. (zo'n ijzeren profiel die over de hele breedte van muur gemonteerd zit) Dat in combinatie met een kast in het midden van het blad waar de desktop in komt te staan, hoop ik dat dit voldoende is om het blad te ondersteunen. Hier zou ik graag jullie advies in willen. (Ik heb dat programma op google getest over het doorzakken, maar daar snapte ik eigenlijk niks van)

Bewerken hout:
Doordat het bureaublad aan drie muren bevestigd wordt, blijft er één zijde over waar we aan kunnen zitten. Aan die zijde wil ik een afgeronde kant aan de bovenzijde, zodat je er fijner op kan leunen.
Daarnaast heb ik aan de achterzijde van het bureaublad een loze ruimte vanwege een uitstekende vensterbank. Over deze vensterbank wil ik hetzelfde materiaal van het bureaublad monteren zodat je deze loze ruimte niet ziet en daar ga ik de kabels in verwerken. Ik moet dus ook wel met het hout kunnen werken omdat het anders niet mogelijk is.

Budget:
Onder de 400 euro

Gereedschap:
Ik heb een Afkortzaag, Cirkelzaag, Bovenfrees, Decoupeerzaag, Boorhamer, Boormachine.

Concrete vraag:
- Hoe dik moet het blad minimaal/maximaal zijn als je het verhaal leest?
- Welk materiaal zou je aanraden en waarom?
- --> Eventueel een link naar een winkel waar ik het kan kopen?
- --> Bij voorkeur een winkel waar ze alles op maat kunnen zagen? Niet perse nodig maar handig als ze het aanbieden.
- Is de wijze van bevestigen goed genoeg?


Wie maakt mij blij? ;)
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
om het budget tot 400 euro te beperken, zou ik kijken wat bijna kant en klaar aangeboden wordt
het is weinig waarschijnlijk dat je voor die prijs een massief houten blad vindt
om niet te gaan krommen moet het blad minstens 30 mm dik zijn
er zijn bladen met een witte of een hout(achtige) bovenlaag
als in het midden een kast staat die ondersteunt, dan wordt die 300 cm overspanning tot max 2 x 150 herleid
dus geen enkel probleem
je kan zelfs links een wit blad leggen & rechts een houtachtig
helaas weet ik niet wie links gaat zitten & wie rechts
het vensterblad is mij nu nog onvoldoende duidelijk
 

MartijnP89

Nieuw lid
18 apr 2021
6
1
Deurne
Deurne, Nederland (Bij Eindhoven)

Als je googled op "Overzet vensterbank." dan komt dat in de buurt wat wij van plan zijn. De overzet van de vensterbank zal echter doorlopen tot deze op het bureaublad eindigt zodat het bureaublad overloopt in de vensterbank.

Weet niet goed hoe ik dat verder moet uitleggen eerlijk gezegd.

Tips:
- Minimaal 3 cm dik
- Doordat er een kast in het midden staat is de overspanning nu geen probleem dus. Fijn om te horen.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.098
1.935
Klein-Brabant, Vlaanderen
Als je googled op "Overzet vensterbank." dan komt dat in de buurt wat wij van plan zijn. De overzet van de vensterbank zal echter doorlopen tot deze op het bureaublad eindigt zodat het bureaublad overloopt in de vensterbank.
Weet niet goed hoe ik dat verder moet uitleggen eerlijk gezegd.
belangrijkste vraag is: hoe hoog komt jullie bureaublad ? en hoe hoog zit de vensterbank ?
volgende vraag is: hebben jullie een raamvleugel die opendraait ? zo ja, hoeveel vertikale afstand tot het huidige vensterblad ?
dat jullie beide op mekaar af willen stemmen, begrijp ik

Daarnaast heb ik aan de achterzijde van het bureaublad een loze ruimte vanwege een uitstekende vensterbank. Over deze vensterbank wil ik hetzelfde materiaal van het bureaublad monteren zodat je deze loze ruimte niet ziet en daar ga ik de kabels in verwerken. Ik moet dus ook wel met het hout kunnen werken omdat het anders niet mogelijk is.
 

MartijnP89

Nieuw lid
18 apr 2021
6
1
Deurne
belangrijkste vraag is: hoe hoog komt jullie bureaublad ? en hoe hoog zit de vensterbank ?
volgende vraag is: hebben jullie een raamvleugel die opendraait ? zo ja, hoeveel vertikale afstand tot het huidige vensterblad ?
dat jullie beide op mekaar af willen stemmen, begrijp ik

Daarnaast heb ik aan de achterzijde van het bureaublad een loze ruimte vanwege een uitstekende vensterbank. Over deze vensterbank wil ik hetzelfde materiaal van het bureaublad monteren zodat je deze loze ruimte niet ziet en daar ga ik de kabels in verwerken. Ik moet dus ook wel met het hout kunnen werken omdat het anders niet mogelijk is.
De precieze hoogte weet ik nog niet. Dus afhankelijk hoe hoog ik het blad ga monteren bepaald hoeveel verticale afstand ik overhoud. Het hele vensterbank gebeuren is op zich niet het probleem. De ramen kunnen gewoon opengedraaid worden als ik er iets overheen zet.
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Goedenavond Martijn,

Mooi project, en met cirkelzaag (vooral met geleiderail) of andere kaarsrechte lat goed te doen. Heb dit zelf ook in 2 tienerslaapkamers gedaan, maar met een blad van 63 cm diep, wel 270 resp 300 cm en 40 mm dik, beide zijkanten ondersteund met aluminiumhoekprofiel en in het midden een zware hoeksteun, dus geen poot of kastje. Bladen zijn van massief beuken stroken, en na plaatsen 2x parketlak. Na enkele jaren vrij intensief gebruik zien ze er nog keurig uit. Komen van de welbekende oranje jippieajee bouwmarkt. In beuken was zo'n blad iets van Eu 110,-. Je zou als je echt 90 cm diep wilt, twee bladen kunnen aanschaffen en de strook met lijm en werkbladverbinders strak aan elkaar kunnen maken. De andere veel minder bekende duitse bouwmarkt met net een nieuwe vestiging in Den Hoorn bij Delft, verkoopt wel massieve bladen van 80 diep, weer geen 90 dus, maar wel een heel eind.
Veel succes!

Groet,
Balkensplinter
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
De precieze hoogte weet ik nog niet. Dus afhankelijk hoe hoog ik het blad ga monteren bepaald hoeveel verticale afstand ik overhoud. Het hele vensterbank gebeuren is op zich niet het probleem. De ramen kunnen gewoon opengedraaid worden als ik er iets overheen zet
Check zeker of het raam waterpas staat. Als het raam een tikje naar achter gekanteld staat zal de opening tussen de vleugel en de vensterbank(+ nog iets erover dat dan ook wat verder dan de vensterbank kan komen) kleiner worden dan vlak bij het raam als de vleugel geopend wordt
Staat het wel waterpas check dan nog even als de vleugel geopend is, daar kan ook iets opzitten maar dat zal minder van belang zijn als er nu blijkbaar genoeg ruimte is
 

balkensplinter

Actieve deelnemer
29 sep 2008
44
6
Hallo,

Ben ik weer, een andere mogelijkheid is niet naar een bouwmarkt te gaan maar naar een houthandel, daar worden nl ook platen berken multiplex van 3050 mm verkocht. Vaak kan daar tegen geringe vergoeding gezaagd worden. Als je dan een strook van een 18mm plaat aan de voorkant aanlijmt heb je voor het zicht en ook tegen te snel doorbuigen, een mooie dik werkblad van 36mm. de mooiste kwaliteit is B/BB, is ook de duurste, maar als je toch wit gaat lakken, volstaat BB/BB of zelfs CP/CP ook. Populier is weliswaar voordeliger, maar aanzienlijk zachter, ook na lakken is mijn ervaring, en butst dus sneller.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Je schrijft dat je de precieze hoogte van het blad nog niet weet.
Bij een bureau is het uitermate belangrijk dat dat klopt. Anders krijg je bij het werken met je beeldschermen, laptop, gegarandeerd klachten.
 

MartijnP89

Nieuw lid
18 apr 2021
6
1
Deurne
Je schrijft dat je de precieze hoogte van het blad nog niet weet.
Bij een bureau is het uitermate belangrijk dat dat klopt. Anders krijg je bij het werken met je beeldschermen, laptop, gegarandeerd klachten.
Je hebt helemaal gelijk. Daarom is dat iets wat ik niet op voorhand op basis van een schatting ga bepalen. Ik heb het vermoeden dat het ongeveer 80 cm hoog zal worden. Maar als dat een cm hoger wordt of een cm lager wordt dan zullen we dat doen.

Ik weet vooraf niet wat voor mij de beste hoogte zal zijn.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
1.955
797
Omgeving Leiden
Rechtop op een stoel gaan zitten. Voeten vlak op de grond. Hoek tussen boven en onderbeen moet nu 90 graden zijn. Stoel zonodig in hoogte aanpassen.
Armsteunen van de stoel op de laagste stand zetten. Armen ontspannen naast je lichaam laten hangen. Onderarmen optillen totdat ze een hoek maken van 90 graden met je bovenarmen. Onderkant arm moet nu bovenkant van het bureaublad zijn.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.