buitentafel met blokjes hout

steven78

Actieve deelnemer
22 okt 2020
29
18
Beste allemaal

Heb een ovale tafel gemaakt voor buiten met vierkante plankjes van eiken en meranti. Beuken bies er om heen gestoomd erg mooi geworden. Maar je voelt hem al an komen, de vierkantjes popte er uit als tegeltjes.

Heb double DD lak gebruikt. Maar toch ergens een opening geweest en door dat de onderste lijm laag blijkbaar niet goed was allemaal water onder gekomen.

Maar we moeten in oplossingen denken natuurlijk hopelijk kan iemand mij hier wat tips geven

Besloten de toplaag toch maar met epoxy te doen om zeker te zijn dat het dicht is en blijft

1. Gebruik een multiplex plaat van 40mm
2. Zal ik de vierkantjes er op lijmen met hout lijm of met epoxy ?
3. Zo ja epoxy moeten ze dan ook doorweekt worden met epoxy ? Ik heb een druk vat waar ze in zouden kunnen werkt het zelfde volgens mij ?
4. Eiken hout ga ik niet meer gebruiken hier voor, nu een paar hardhout soorten met verschillende tinten.
5. Ik maak afwatering groeven aan de onderkant

Mis ik iets of kan je iets toevoegen of afraden ?

Alvast bedankt!!
 

Bijlagen

  • IMG_7588.jpeg
    IMG_7588.jpeg
    231,5 KB · Weergaven: 140
  • Leuk
Waarderingen: elzenmaa en ZotVanHout

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
DD lak lijkt me, mits goed aangebracht niet het probleem. De gemiddelde boot valt ook niet uit elkaar. Hoe dik zijn de blokjes? Voor zulk werk zou ik niet dikker dan een mm of 3 gaan. De blokjes zullen werken en meer uit zetten dan je plaat multiplex.
 

steven78

Actieve deelnemer
22 okt 2020
29
18
ze zijn nu 7mm dik, zou ik ze dunner maken ?

Maar met een bies er omheen dan kunnen ze helemaal niet werken correct ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
correct. Als alles strak tegen elkaar zit, kan het bij uitzetting alleen om hoog.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
prachtige tafel !
je tast de grenzen van de houtmogelijkheden af
mpx en massief hout reageren verschillende op temperatuur en vocht
beuk kan je buiten niet gebruiken
ik zou de tafel zo veel mogelijk beschut zetten
 

BossyRangs

Post veel
30 nov 2015
1.502
345
Torhout, België
Houten tuintafels zijn haast altijd met kieren tussen de planken, en met reden. Voor interieurtoepassing is dit ontwerp al riskant, laat staan voor buiten.
 

steven78

Actieve deelnemer
22 okt 2020
29
18
en als ik het met fineer doe ?

welk hout soort is goed te buigen en kan wel buiten gebruikt worden ?
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.971
2.983
Als je dit zo wil doen, dan moet je het hele blad rond om in de epoxy zetten. Maar het blad zal nog steeds wat werken onder invloed van de temperatuur.
 
  • Leuk
Waarderingen: steven78 en Stookhout

H@ns

Actieve deelnemer
24 apr 2023
395
184
56
Luzy Saint Martin
Ongeacht de epoxy laag zal het samengestelde blad altijd willen werken. De bies er omheen gaat dat niet tegenhouden, eerder nog de ellende versterken.

Voor binnen zou dit mooie tafelblad nog wel zijn functie kunnen dienen (zonder de bies rondom)
Buiten gaat dit niet werken (of ja juist wel werken 😉 )
Zelfs als je de tafel in de winter binnen zet zal hij nogsteeds aan extreme omstandigheden blootgesteld worden.
 

jaap

Moderator
9 mrt 2008
5.218
1.856
Terkaple
www.woodworking.nl
Het werken van hout komt als het hout vocht opneemt, of als de omgeving droger is, weer afstaat. Als je kunt voorkomen dat het hout vocht opneemt of droogt, dan blijft het dus stabiel, op een klein beetje temperatuur verschil na.
De Gougeon Brothers pasten dit eind jaren 60 als eerste toe met hun methode om houten boten met epoxy te bouwen. West Epoxy is hun epoxy merk.

Ik ga helemaal met Chevvy mee om de toplaag wat dunner te maken, alles rondom in de epoxy, echt waterdicht en dan afwerken met DD lak. Een hele goede kwaliteit mulitplex als basis helpt zekers.

Hele mooie tafel, een uitdaging om dit goed te krijgen.

Doe de eerste laag met een hele dunne (injecteer) epoxy en blijft, indien mogelijk nat in nat werken. Dus zodra de aangebrachte laag plakkerig wordt, de volgende aanbrengen voor een optimale hechting.

Stuur gerust een pm als je specifieke vragen hebt, het mag hier ook natuurlijk.

jaap
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: steven78 en jorisvh

epoxyherman

Nieuw lid
3 nov 2018
1
1
Heb je onder de DD lak epoxy toegepast?

Massief hout in verschillende orientaties is altijd een gok, en als je de tafel buiten zet, is het erg tricky. Ook een nadeel is dat er altijd regenwater op de tafel blijft staan, terwijl een boot zo is ontworpen dat water altijd wel wegloopt. (als het goed is...).

Uit ervaring: DD lak houdt zich het beste als de onderlaag ondoordringbaar is. Zelfs niet alle epoxy is daarvoor geschikt. Die van de IJssel zelf is er wel goed voor, mits op hout in 4 lagen aangebracht. (1x impregneer, 3x laagopbouw). Veel werk dus, maar dat voorkom je eigenlijk niet.

Mijn tuintafel (experiment, vuren met epoxy erop) heeft na 6 jaar een flinke opknapbeurt nodig. Oppervlakte is nog goed, maar door de werking van het vuren zijn er scheuren tussen de planken onderling ontstaan, en bij knoesten etc.

Je zou nog kunnen overwegen de tafel te overtrekken met glasweefsel (Keperweefsel 160 gr/m2) maar als de blokjes onderling gaan werken, dan zal je dat ook terugzien.

Oja, onderzijde tafel ook afwerken, net als de bovenzijde, en boorgaten ook goed behandelen.
 
  • Geweldig
Waarderingen: steven78

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.180
279
Goeree-Overflakkee
Dit ontwerp is niet geschikt voor buiten. Vocht komt van alle zijdes, helemaal rondom sealen is nagenoeg onmogelijk. Dus als de onderkant minder beschermd is, komt het hout gewoon weer los.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.403
2.941
Gaanderen
Heel mooi gedaan. Vacuumimpregneren met catusjuice zou ook kunnen. Echter zoals velen al vermeld hebben, dit is niet een goede constructie voor buiten.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Evert !

steven78

Actieve deelnemer
22 okt 2020
29
18
ik weet het, maar hij is rondom helemaal gesealed 🤞🤞🤞 we zullen zien wat er mee gebeurd
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.