Bruto oppervlak onbekantrechte planken?

Efvee

Post veel
9 jun 2021
750
291
RegioRotterdam
De houthandel hanteert een prijs per kubieke meter voor onbekantrechte planken van 52 mm dik. Hoe wordt bij een onbekantrechte plank het volume bepaald? Dikte keer gemiddelde lengte keer gemiddelde breedte? of 'doos' maat: dikte keer grootste lengte keer grootste breedte?

Reden is dat de handel waar ik vraag me de dubbele prijs opgeeft en, aangezien de dikte bekend is, ze kennelijk rekening houden met het dubbele oppervlak.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.341
2.039
Klein-Brabant, Vlaanderen
mijn houthandel baseert zich op de breedte in het midden van de lengte
onbruikbare delen worden 'afgestraft' - maw van het volume afgetrokken
sommigen rekenen er ook de zaagdikte bij - mogelijks bij ruw gevierkante balken
samengevat: het belangrijkste is wat je per bruikbaar volume betaalt
met de houthandel over hun prijszetting discussiëren kan pittig & eindeloos zijn
pak daar nog het aspect kwaliteit, knoesten, enz bij, en je legt er het bijltje bij neer
 

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.270
695
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Bij de Arnhemse Fijnhouthandel zeggen ze het volgende:

Geef aub netto maten!
Daarom vragen wij onze klanten altijd om opgave van de maten zoals die na het zagen en schaven moeten overblijven. Dat is voor ons makkelijker want wij kunnen dan vlot een indeling maken en eventueel een noestje of ander gebrekje buiten de gevraagde maten laten vallen. (eventueel met een krijtje op het hout geschreven)
Voor de klant is het altijd voordeliger want op deze manier zal er minder afval ontstaan.

op hun pagina over massief hout.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.553
1.004
Riemst
De houthandel waar ik ga heeft een lijst met iedere bool die op stock ligt (eik Q-BA en Q- B1). In die lijst staat ieder stam beschreven. Kwaliteit, uitval en netto volume wat er in die stam zit.Die beschrijving wordt aangeleverd door de zagerij waar ieder schaaldeel afzonderlijk beoordeeld en vermeten is. Ik ga er van uit dat er tussen handelaar en zagerij een vertrouwensrelatie is waarbij de beschrijving door de zagerij als correct wordt aanvaardt. Als particulier die sporadisch hout koopt is het moeilijk zicht te krijgen op de waarde van een stam en bruikbaar deel. Als je een stam koopt kan de verkoper de stam open bladeren zodat je zicht krijgt op wat er in zit. Als je een afzonderlijk schaaldeel uit een bool koopt ga je altijd meer betalen per kubieke meter dan bij een volledige stam. Iedere stam bevat planken met meer of minder waarde. Een kwartierse plank uit het midden is meer waard dan de eerste dosse planken.
Ga er maar van uit dat je als particulier altijd meer betaald dan een pro.
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
750
291
RegioRotterdam
Ik ben er intussen uit met hen. Ze rekenen gewoon netto dikte, breedte halverwege de waan, maar uit mijn beschrijving wat ik nodig heb hadden ze strikte maten gelezen, dus veel verlies, en ruim geschat zodat het niet tegen zou vallen. Ik ben juist weinig gebonden aan maten of zelfs houtsoort. Het gaat om stukken draaihout voor een workshop. Eenheid is leuk maar niet vereist. Het schaaldeel mag wat krom of scheluw zijn.
Ik ga er binnenkort langs.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.553
1.004
Riemst
Ik zou met de leverancier goed doorspreken wat je zoekt en waar het voor moet dienen. Hopelijk hebben ze 'onverkoopbare' stukken voor jou die aan een klein prijsje weg mogen.
 

Vurenhout

Post veel
12 aug 2012
837
184
Twello
Ik merk dat als ik een stuk hout pak er verrekte weinig van overblijf. Als je mijn andere post nu ziet dan gaat er veel verloren via de zaagtafel, vandiktebank, handzaag, kapzaag, troffelzaag, schaaf, grondschaaf, sponningschaf, schraapstaal, beitel en natuurlijk schuurpapier.
 
  • Leuk
Waarderingen: henkverhaar

Efvee

Post veel
9 jun 2021
750
291
RegioRotterdam
Ik merk dat als ik een stuk hout pak er verrekte weinig van overblijf. Als je mijn andere post nu ziet dan gaat er veel verloren via de zaagtafel, vandiktebank, handzaag, kapzaag, troffelzaag, schaaf, grondschaaf, sponningschaf, schraapstaal, beitel en natuurlijk schuurpapier.
Een houtdraaibank is de grootste verliesmaker van allemaal. Vierkant naar rond is 25% verlies om te beginnen. Dan maak je van 50 mm dik hout een schaal van 5 mm dik, dat is 90% verlies op die resterende 75%. Je houdt zo 7.5% over, dus 92.5% wordt krullen. De cavia ook weer blij.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.553
1.004
Riemst
Dat is dan ook meteen een goede reden om zoveel mogelijk afgeschreven hout te gebruiken. Hout wat anders in de kachel of schredder zou belanden.
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
750
291
RegioRotterdam
Probleem is dat je zulk hout meestal pas tegenkomt als het al te kort is gezaagd en verkeerd gedroogd zodat het vol zit met scheuren. Ik moet hout hebben voor een draaiworkshop voor beginners dus ik wil er zo min mogelijk verrassingen mee.
 

Efvee

Post veel
9 jun 2021
750
291
RegioRotterdam
Van stam tot werkstuk scheelt in theorie: Bij dwarshout, zeg halve stam, is het volume waarmee je begint plm. 3/4 is van het volume van het omschrijvende blok. Het eindrendement wordt daarmee 4/3*7.5% =10%. Aantekeningen: de grootte van het werkstuk wordt bepaald door de diameter van de stam. Tenzij de doorsnede symmetrisch is zijn, en je hebt verlies omdat de kern en de kopse kanten eraf moeten.
Bij vazen en kopshout schalen geldt hetzelfde: in een cilindrische vaas van 20 cm doorsnede, 20 cm hoog, 6 mm wanddikte, bodem 10 mm blijft 16% van het materiaal van de zuivere cylinder over. Bij 4 cm verlies totaal aan onder-en bovenzijde zakt dat naar 13%. Stammen zijn natuurlijk niet zuiver rond, dus verlies, en bij wat meer gestileerde vormen zakt effectiviteit al snel ver onder de 10%. Draaiproducten zijn een restproduct bij de fabricage van houtwallen.
Maar we drijven af van het onderwerp.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.