Bril / lunette / steadyrest

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Op zekere leeftijd heb je een bril nodig en dat ligt voor iedere draaier even anders. Ik had een vaas bijna geruineerd en wilde hem graag redden met deze bril. Of dat lukt .. we gaan het zien.

De bril is gemaakt van dubbel 19 mm multiplex met eikenhouten latten voor de skate-wieltjes en de opsluitblokken op het bankbed. Verder (slot) bouten 8 mm enz. Voor mij dus vier wielen en twee slotbouten per wiel-lat omdat mij dat steviger leek.

Verder ie er ook een filmpje met het eerste gebruik ervan.
 

Bijlagen

  • IMG_2137.jpg
    IMG_2137.jpg
    603,7 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:

ornament

Post veel
29 nov 2011
2.440
536
Heel fijne bril. Mooi gemaakt. Ga je van genieten.

Valt het gebruik van slotbouten zonder carosserieringen mee? Drukken ze het hout niet wat in bij het aandraaien?

groeten ,
Ornament
 

G.J. B.

Actieve deelnemer
10 okt 2012
122
2
Neede
Hij is mooi gemaakt, is hij "stijf" genoeg?

Ik heb het nl niet aangedurfd en heb er een van 40 mm koker profiel gemaakt.
 

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hij is precies een dag oud en eenmaal gebruikt, dus de recensie kan nog maar kort zijn. De ene keer dat ik hem gebruikte vond ik het rustiger dan verwacht. Ik denk dat de trilling enzo vooral naar buiten is gericht en daar is de ring stijf genoeg voor. De vier in plaats van drie wielen verdelen de kracht ook iets beter denk ik zo. De eikenhouten latten heb ik met twee bouten bevestigd ipv een omdat ik beducht was voor de zijdelingse trilling en dat valt mee dus. Ik heb wel begrepen dat je (eigenlijk) moet zorgen voor een plat vlakje waar de wielen op draaien en daar kan ik me iets bij voorstellen. De slotbouten lijken het zo goed te doen, ik heb ze wel omgekeerd gemonteerd nu.

Ik heb nog een stammetje kastanje liggen waar ik hem een keertje mee wil uit proberen bij het compleet uithollen en op dit moment ben ik bezig met het redden van een vaas waar ik door de wand ben gegaan.
 

Henk de Rijk

Actieve deelnemer
31 mei 2019
168
128
Nieuwkoop
Ik heb 3 weken geleden ook 1 bril gemaakt, en gelijk een vaas gedraaid van taxushout en purperhart.
Hoog 32 cm diameter 15
 

Bijlagen

  • IMG_5211.jpeg
    IMG_5211.jpeg
    186,6 KB · Weergaven: 41
  • IMG_5205.jpeg
    IMG_5205.jpeg
    279,5 KB · Weergaven: 48
  • IMG_5172.jpeg
    IMG_5172.jpeg
    262,3 KB · Weergaven: 44
  • IMG_5202.jpeg
    IMG_5202.jpeg
    225,6 KB · Weergaven: 40

Henk de Rijk

Actieve deelnemer
31 mei 2019
168
128
Nieuwkoop
Mooi werken zo.. gebruik je het uithol systeem van Carter of zie ik dat verkeerd? En hoe bevalt dat ?

Groet, Hans
Hans dit is een uitholbeitel gemaakt door Nico Cornelder uit Mijdrecht hij is hobby draaier en instrumentmaker van beroep, hij heeft ook de vaas gemaakt die op het omslag van het jubileumboek staat. deze is dus niet in de winkel te koop en ik ben er erg blij mee!
 
  • Leuk
Waarderingen: Nico Oosthoek

wijk0983

Post veel
22 sep 2013
2.164
350
Etten-Leur
Hans dit is een uitholbeitel gemaakt door Nico Cornelder uit Mijdrecht hij is hobby draaier en instrumentmaker van beroep, hij heeft ook de vaas gemaakt die op het omslag van het jubileumboek staat. deze is dus niet in de winkel te koop en ik ben er erg blij mee!

Henk, ik bedoel het support systeem.. en dacht aan deze link (Trentboschtools) 3/4″ Hollowing Tool Stabilizer – Trent Bosch Tools, ik zou het leuk vinden om in werkelijkheid te zien.. kunnen we iets afspreken?
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.