Brievenbus dichtmaken in voordeur

Henku

Nieuw lid
16 sep 2017
1
0
Wij willen de brievenbus naar een andere plekje verhuizen en het gat in de 40mm dikke voordeur dichtmaken.

Hiervoor had ik bedacht om 15mm multiplex te gebruiken, met daartussen 10mm EPS (piepschuim) om een koudebrug te voorkomen. Volgens mij zit er in de rest van de voordeur ook een piepschuim in het midden.

Qua multiplex heb je keuze te over, ik heb maar een klein stukje nodig dus ik dacht aan "Multiplex hardhout 122x61 cm 15 mm exterieur verlijmd" van de Gamma. Of is het echt beter om een Okoume multiplex plaatje te zoeken (hint: ik kan ze niet vinden in kleine maten)?

Dan het plaatje op maat zagen (5mm kleiner aan alle zijden) en de zijden afronden met een radius van 3mm. Randsealer erop aan alle zijkanten.
Plaatje bevestigen in het gat met Alabastine houtrotvuller (twee componenten), de fabrikant zegt dat dit flexibel blijft en de werking van het hout opvangt (?).
Schuren, gronden en lakken.

Doe ik hier verstandig aan? De deur staat in de namiddag op de zon en ik ben erg bang dat de verf op de naden gaat scheuren? Zijn er betere alternatieven voor de DHZ-er?

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
8.880
2.480
Klein-Brabant, Vlaanderen
kijk hoe dik de wanden rond de brievenbus zijn
neem aan beide zijden dezelfde dikte voor het plaatje
schroef - indien mogelijk - rondom tegen de binnenkant van de brievenbusopening een plaatje van een paar mm
schroef de 2 brievenbusplaatjes daarop vast
schroeven verzinken + gat opvullen
gelijkschuren
afwerken

• Leuk
Waarderingen: Henku
J

j1eke

Guest
Voor kleine stukjes multiplex zou je ook eens bij de lokale houthandel langs kunnen gaan, die hebben altijd wel wat restjes staan.
Enige moeite is er één te vinden die in de bouwvak open is.

• Leuk
Waarderingen: Henku

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Waarom multiplex voor een klein stukje. Je kunt ook kijken naar massief hout. Dus als de deur van merantie is dan zaag je twee plankjes van een balk af. Hoe je het ook gaat doen met wat voor epoxy dan ook je krijgt na korte of iets langere tijd weer scheurtjes op de overgangen.

3dmazter

My best friend was a carpenter ✞
10 aug 2014
1.857
415
39
Enkhuizen
Waarom zou je daartussen isoleren?
Ik neem aan dat de hele deur ook massief hout is.
dus dat oppervlak van je geisoleerde brievenbus is wat overdreven.
Ik zou massief blok hout op maat maken.
erin lijmen en plamuren, schuren, schilderen.

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
9.816
3.451
Ik heb wel eens aan de buitenkant het hele tussenkalf 10mm dieper gefreesd, zodat er een hele plank over het gat kon. Dan heb je alleen de naden met de stijlen en die zitten er toch al.

• Leuk
Waarderingen: Wim Kluck

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.