Brede 'tanden' bij tandverbinding

twdi

Actieve deelnemer
15 jul 2019
662
103
Sterksel
Ik ga binnenkort voor familie het hout van een noten sidetable gebruiken voor de bouw van een kleine bijzettafeltje. Het hout is 35 cm breed en ik heb het idee om een tandverbinding te maken tussen de staanders en het blad met tanden van bv 5cm breed. Ze hebben nog een sidetable in huis waar dit ook bij gedaan is.

Er staan op YT genoeg handige manieren zoals met een freestafel / bovenfrees / zaagtafel, maar dan zijn de tanden zelden breder dan bv 8mm (breedte van de frees of dado zaagblad. Als jij dit machinaal zou moeten maken, hoe zou je dat doen?
 

Houtmoet

Actieve deelnemer
22 okt 2013
208
48
Je zou ook het hout in stroken van 5 cm kunnen zagen en dan verspringend verlijmen zodat je tanden creëerd.
 

thomasz

Post veel
11 apr 2015
2.042
850
Omgeving Leiden
Ik vind het altijd lastig om een goede verdeling van de tanden te krijgen. Op 7:54 in het filmpje, zie je bijvoorbeeld een heel smalle tand. Dat vind ik voor een meubel geen gezicht.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.360
2.696
Ik verdeel ze symetrisch en aan de uiteinden zorg ik dat ik met een hele tand of groter eindig. Dus het laatste stukje laat je gewoon staan.
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.113
413
met een bovenfrees een kopieerkring en een simpele mal is het maken van grote rechte tanden prima te doen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.360
2.696
Ik vindt voor grotere maten en dikker en langer hout, zo'n mal als uit het filmpje fijner werken. Je kan de zaag gewoon instellen op hoogte en hem daar laten staan. Met een freesmachine moet je toch vaak in meerdere stappen omhoog. Dat geeft meer handelingen, dus meer kans op afwijkingen.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.