Brand in de starmix...... En wat vraagjes over stofzuigers...

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Vandaag toch een beetje verschoten tijdens het frezen van een groef in een plaat multiplex. Was aan het frezen met een freesje van 16mm, niet meer het allerbeste, betrof geen zichtwerk.... Ging vrij vlot.... Tijdens het frezen tweetal vonkjes gezien ter hoogte van het freesje.... Gestopt.... hout nader geïnspecteerd (was nieuwe plaat van de houthandel).... Niets te zien..... toch iets tussen de lagen van de multiplex geslopen in de productie dat daar niet thuis hoort?? Waren echt kleine vonkjes.... Verder gedaan..... Langzaamaan véél stank.... Draai mij om.... stofzuiger staat hevig rook uit te blazen.... Naar buiten met stofzuiger..... Zagemeel in de filter stond in de fik..... Filters van de stofzuiger zijn stuk.... Behuizing motor onderaan is klein beetje gesmolten.... moterbeschermingsfilter is ook aangetast. Stofzuiger werkt nog. Als je hem laat draaien is de lucht die hij achteraan uitblaast vrij warm, maar veronderstel dat dat normaal is....

Nog iemand iets gelijkaardig voorgehad? was gewoon wat aan het frezen.....

In het verlengde ook volgende vragen:

Heeft iemand ervaring met de vervangingsfilters van het huismerk van de stofzuigerzak.nl? deze kosten 1/4 van de originele filters.... Gezien ik niet geheel zeker ben wat ik van de machine nog mag verwachten dacht ik deze te bestellen.... Filters Starmix uit voorraad geleverd! | DeStofzuigerzak.nl

Zou graag een tweede stofzuiger kopen... dacht hier al langer over, omdat ik met de mijne constant loop te zeulen van atelier naar elders of omgekeerd.... Zou het nu willen doen zodat ik tenminste zeker ben van 1 goed werkende stofzuiger (begin binnen goede week aan projectje van een week, stofzuiger is onmisbaar). Ben enorm aan het twijfelen tussen nieuwe starmix of Festool... Denk dat starmix de beste is.... en Festool de handigste..... Weet ook niet goed welk model van Festool.... Met of zonder autoclean.... De CTL26 zie ik wel zitten.... Twijfel soms ook aan die hele kleine compacte in systainerformaat.... Lijkt me handig ding om mee te nemen... Heeft iemand deze? Wat kan je verwachten? Kan je daar een bovenfrees of invalcirkelzaag fatsoenlijk mee afzuigen? Heb wat Festool gereedschap, maar dit is perfect compatibel met de starmix... Festool slangen heb ik, deze passen in de starmix (toch in de huidige). Graag jullie meningen....





stofzuiger44.jpgstofzuiger 33.jpg
 

Bijlagen

  • IMG_4685.jpg
    IMG_4685.jpg
    63,1 KB · Weergaven: 31
  • IMG_4692.PNG
    IMG_4692.PNG
    686 KB · Weergaven: 34

Jurriaan

Oud hout
1 jul 2009
3.235
652
Beneden Leeuwen
www.houtenschalen.nl
Ik heb geen ervaring met meerdere merken stofzuigers, maar ik zou toch zeker ook met deze foto's eens naar die houthandel stappen. Je zult die vonkjes maar krijgen als je afzuiging niet direct onder je neus staat zeg. Dat is een drama!
 

Superkees

Post veel
17 aug 2017
2.073
414
Ik heb het ook onlangs gehad. Ook met multiplex. Ik heb een stofzakloze huisstofzuiger als afzuiging. Maar voor de zekerheid wel even het reservoir geleegd.

Ik schat de oorzaak in het in één keer te veel willen frezen. Met wat mindere kwaliteit multiplex, wil er wel eens wat holle ruimte zitten, met wat losse vezels. Die vliegen vrij snel in de fik.
 

Bijtel

Oud hout
31 jan 2012
3.106
239
Goeree-Overflakkee
Wijze les (ook voor mij) dat brand snel ontstaat en na het zien van vonken de zaak goed geinspecteerd moet worden.

Zou je alsjeblieft je interpunctie willen aanpassen?
 

MerkiMac

Actieve deelnemer
28 sep 2012
256
31
Zandvoort
www.markdemaker.nl
Ik heb het ook eens gehad met mijn Festool stofzuiger. Een iets te bot freesje gebruikt, er leek niets aan de hand, tot ik ineens een rooklucht opmerkte. Voor de zekerheid had ik de stofzuigerzak zelfs buiten gezet en de volgende ochtend werd ik wakker gemaakt door de politie. De krantenbezorger had gezien dat de zak weer aan het roken was en had voor de zekerheid 112 gebeld.

Daarna heb ik de zak maar in een emmer water gedaan....

Bij mij was ook het filter verbrand en een deel van de behuizing wat gesmolten. Het heeft nog lang geduurd voor de rooklucht helemaal uit de machine was verdwenen.

Tegenwoordig let ik maar extra op en botte freesjes gebruik ik niet meer.
 

Petrolhead

Post veel
4 mrt 2015
1.736
398
Hier ook al aan de hand gehad... Bot freesje, vervolgens een aantal vonken zien opgezogen worden. Preventief de zak vd afzuiger geledigd zonder gevolgen, maar ook hier dus een gevolg van te warm geworden frees/groef.
 

Joop van M

Actieve deelnemer
22 apr 2017
366
32
Geldrop
Starmix heeft verschillende filters en zakken welke een bepaalde gradatie aan fijnstof tegenhoud. En daar is de prijs ook naar. Het kan zijn dat huismerken minder fijnstof tegenhoud en daarom 1/4 goedkoper is. Het zou op de verpakking moeten staan bij welke fijnstof gradatie deze tegenhoud. Volgens mij staat het genoteerd als FFP.
 

jefmen

Moderator
23 nov 2009
1.055
62
geen stofzuiger zak in je machine? en hoe vaak reinig je het filter?

Kwa nieuwe stofzuiger is de CTL 26 een goede alternatief mooie capaciteit voor in de werkplaats. De ctl sys is niet geschikt voor veel klussen. Als je een deur af moet zagen dan is die wel geschikt maar voor meer eigenlijk niet.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
10.655
2.535
Gaanderen
IK heb de ctl sys en de ct 26. De sys wordt echt warm mijn eerste werd omgeruild omdat deze te warm was geworden. De nieuwe sys heb ik al een paar jaar in gebruik bij schilderklussen profesioneel. Voor stofzuigafzuiging bij schuurmachines werkt ie goed. Verder loopt het zuigvermogen snel terug als de zak voor een derde vol is. Even heen en weer schudden en het gaat weer een tijdje. IK heb nog nooit een zak vol gekregen. De ct 26 voldoet aan al mijn verwachtingen. Ik heb deze stofzuiger ook gebruikt voor het afzuigen van metaalslijpsel. Stond dan onder een schaatsslijpmachine wel met vonkenvanger en altijd een schone zak bij het begin.
 

brt

Actieve deelnemer
21 jul 2012
723
30
BE / Tienen
Allen bedankt voor de antwoorden (sorry voor laattijdige reactie, ben paar dagen niet meer op het forum geweest).

De frees was achteraf bekeken echt wel op het einde van haar latijn en ligt inmiddels in de vuilbak.

@ Wim Kluck: was al beetje bang voor de effectieve capaciteit van de sys....

Heb uiteindelijk toch terug een starmix gekozen, een promo bij gereedschappro (L1635 premium). En de oude stofzuiger ook van nieuwe filters voorzien. Beide gebruiken dezelfde filters en zakken, wat mooi meegenomen is. We kunnen weer verder.... Verschil in zuigkracht tussen beide machines is wel opvallend....
 

handig18

Oud hout
17 feb 2013
2.920
846
Oss
Je zou er ook een vonkendover tussen kunnen plaatsen.
Festool heeft deze ook in zijn assortiment.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.