Dit project is begonnen als één van de ideeën om houtsnijden en houtdraaien te combineren. het idee was een schaal te draaien met in de rand een losse ketting gesneden.
Eigenlijk is het ook een teststuk om het concept uit te proberen met een klein aantal schakels, zodat ik later een grotere schaal kon maken. Daardoor is het kommetje zelf iets dikker gelaten dan wat ik uiteindelijk zou willen. Ik dat dat het wat meer stevigheid zou geven tijdens het snijden, maar dat was eigenlijk niet nodig.
Een extra les, bij het uittekenen van de ketting was ik iets te veel geconcentreerd op het mooi laten uitkomen van de schakels en heb ik geen ruimte gelaten op de plaats waar die samen komen.
Hierdoor werd het snijden een heel delicaat werkje en werden de schakel een pak dunner omdat ik ze los moest krijgen. Toen heb ik besloten dat de ruwe vorm van de schakels er uit zag als een ketting die verteerd was door roest. dus heb ik ze met dat idee verder uitgewerkt en uiteindelijk afgewerkt met een antiek zilver en roest effect verf.
Ik heb het hele proces gefilmd en gedeeld op mijn YouTube kanaal. Hier is het filmpje met een samenvatting van het ganse project:
En voor degenen met meer geduld is hier een playlist van een 6tal video's die het proces stap voor stap tonen:
Indien jullie het zelf zouden willen proberen. als je de ketting uittekent voorzie dan een extra segment ruimte tussen de schakels dus dan heb je een schakel van 5 segmenten in plaats van 4.