Bovenlicht in deurkozijn maken

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Hi Allen,

In mijn badkamer wil ik graag een schuifdeur gaan maken, en boven de schuifdeur wil ik dan een bovenlicht maken zodat er nog wat daglicht in de gang komt.
Ik heb echter nog nooit iets van een raam geplaatst, laat staan een kozijn gemaakt. Toch denk ik dat ik in deze situatie (hoeft bijvoorbeeld niet 100% waterdicht te zijn) dat ik het wel moet kunnen wanneer ik een zetje in de goede richting krijg.
Zoals op onderstaande foto te zien is, heb ik het ruwe kozijn klaar.

Hier wil ik dan een raam in maken van ongeveer 17 * 83 cm buitenmaten.
Deze wil ik dan in de bovendorpel frezen. Deze dorpel zit nog niet vast en kan ik dus nog makkelijk bewerken.

Aan de zijkanten wil ik wel een extra stuk hout wil omdat de zijkant nu bestaat uit een plank van 2cm op een constructiebalk (zie 2e foto). Om het kozijn iets meer body te geven denk ik dat dit mooier is.

De tussendorpel ga ik ook met een plank opdikken. Hier komt de rail van de schuifdeur namelijk op te lopen.

Ik weet alleen niet goed hoe ik het glas zelf moet plaatsen.
Hoe strak moet de glasplaat in de sponning zitten?
Moet ik nog iets van schuimrubber plaatsen om ze het raam vast te zetten, en toch ruimte te geven voor het werken van hout?

Hopelijk is mijn idee een beetje duidelijk.

Mvg,
Luccio

IMG_1761.jpg IMG_1762.jpg
 

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Hi Allen,

In mijn badkamer wil ik graag een schuifdeur gaan maken, en boven de schuifdeur wil ik dan een bovenlicht maken zodat er nog wat daglicht in de gang komt.
Ik heb echter nog nooit iets van een raam geplaatst, laat staan een kozijn gemaakt. Toch denk ik dat ik in deze situatie (hoeft bijvoorbeeld niet 100% waterdicht te zijn) dat ik het wel moet kunnen wanneer ik een zetje in de goede richting krijg.
Zoals op onderstaande foto te zien is, heb ik het ruwe kozijn klaar.

Hier wil ik dan een raam in maken van ongeveer 17 * 83 cm buitenmaten.
Deze wil ik dan in de bovendorpel frezen. Deze dorpel zit nog niet vast en kan ik dus nog makkelijk bewerken.

Aan de zijkanten wil ik wel een extra stuk hout wil omdat de zijkant nu bestaat uit een plank van 2cm op een constructiebalk (zie 2e foto). Om het kozijn iets meer body te geven denk ik dat dit mooier is.

De tussendorpel ga ik ook met een plank opdikken. Hier komt de rail van de schuifdeur namelijk op te lopen.

Ik weet alleen niet goed hoe ik het glas zelf moet plaatsen.
Hoe strak moet de glasplaat in de sponning zitten?
Moet ik nog iets van schuimrubber plaatsen om ze het raam vast te zetten, en toch ruimte te geven voor het werken van hout?

Hopelijk is mijn idee een beetje duidelijk.

Mvg,
Luccio

Bekijk bijlage 102139 Bekijk bijlage 102140
Zeker glasband gebruiken. 2,3 of 4 mm maakt denk ik niet veel uit omdat je binnen zit. Glasband aan beide zijden(kader en glaslatten)gebruiken. Glasband maakt het kitten ook makkelijker. Glas steunen op 2 blokjes, bij dubbel glas zien dat alle platen gesteund zijn!
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Deze wil ik dan in de bovendorpel frezen
zeker wanneer het binnen is, zie ik geen technische reden om voor het glas de dorpel in te frezen
zet gewoon aan beide zijden glaslatten, en zaag de hoeken in verstek 45°
de opbouw is glaslat 1 - glasband - glas - glasband - glaslat 2
ik vermoed dat je kozijn heel wat breder is dan de dikte van het glas
beslis dan waar je het glas gaat zetten: in het midden, of meer naar binnen of buiten
afhankelijk daarvan maak je glaslatten van gelijke of verschillende breedte
reken er op dat je glasband van 3 mm bij het plaatsen tot 2 mm samendrukt
om esthetische redenen kan je aan de zichtbare kant waar de glaslat tegen het kozijn komt, een sponning van 2 x 2 mm maken
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Ja klopt, het kozijn is links 13 en rechts 14 cm dik, dus dik genoeg.
Dank voor het advies, ik ga dan aan de slag met de glaslatten en het glasband. en dan zet ik het raam ook op blokjes.

De 2x2mm sponning zie ik nu ik even snel rond kijk in huis ook overal terugkomen. Deze ga ik er denk ik ook inmaken.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Een stukje enkel glas kan je gewoon zonder blokjes plaatsen. Glasband heb je ook niet nodig. Gewoon rups beglazingskit op het hout van de sponning, ruit er in drukken, rups kit op de ruit, glaslatten er tegen nieten en afmessen.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Een stukje enkel glas kan je gewoon zonder blokjes plaatsen. Glasband heb je ook niet nodig. Gewoon rups beglazingskit op het hout van de sponning, ruit er in drukken, rups kit op de ruit, glaslatten er tegen nieten en afmessen.
Dat scheelt nogal in de eenmalige kosten voor aanschaf van glasband en die blokjes. (Niet veel maar toch)
het is natuurlijk ook maar een klein ruitje.
Ik heb wel nog wat tegelkruisjes en van die tegelwiggen liggen. Misschien dat ik die er een paar tussen doe. En verder dus gewoon in de beglazingskit.

Dan even kijken waar ik het raam zet. Als het in het midden komt hoeft die sponning van 2x2mm ook niet, want de latten zitten dan ver van de rand af.
wanneer ik het raam wel aan 1 kant zet, dan doe ik het denk ik wel, het ziet wel mooier uit in die situatie.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Hier bij mijn voordeur heb ik een tussenwandje gemaakt met glas en een deur om de tocht buiten de gang te houden.

Gewoon houten kader gemaakt. Dit bepaald de afmeting van het raam. Dan profiellatjes geplaatst aan één zijde. Daar klein stukje dunne mouse aan geplakt, zodat het niet zichtbaar is. Dan het raam geplaatst. Aan de onderzijde op de foam blokjes die tussen de twee glasplaten zaten. Dan terug klein stukje glasband en afgewerkt met profiellatjes aan de andere kant.

Ik heb wel voor glasband gekozen omdat als je een deur dicht doet of per ongeluk dicht slaat het raam niet rammelt. Tevens vangt het de trilling wat op op deze manier.

Let er bij het glas wel op dat het minstens gehard is. Bij breuk is dit veiliger omdat je geen grote scherven op je hoofd kunt krijgen.
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
Van trillingen heb ik minder last omdat er een schuifdeur onder komt, maar de hele bovenverdieping is van hout dus ik denk dat ik dan op veilig speel en de glasband er wel tussen doe.
Goede tip trouwens dat het glas wel gehard moet zijn.

En de mouse waar je over spreekt, is dat een stukje glasband onder het raam? En heb je deze onder het hele raam of enkele strookjes?

p.s dank voor de foto, ziet er mooi uit!
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
@GerardusR
op jouw foto zie ik enkel bovenaan een scharnier
uiteraard is er onderaan ook nog een, want anders zou de deur er uit zwiepen
heb je in totaal 2 of 3 scharnieren ?

Ik heb in totaliteit 2 scharnieren. Het is een opdekdeur. Voorlopig houdt hij zich al anderhalf jaar goed. Moest er toch een scheefzakken zijn dan kan ik nog een derde scharnier op een 30cm onder de bovenste plaatsen.

(ik weet dat er normaal altijd drie scharnieren gebruikt worden, maar in Zeeland zijn we zuinig 😉)
 
  • Leuk
Waarderingen: ZotVanHout

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.140
1.950
Klein-Brabant, Vlaanderen
Dat scheelt nogal in de eenmalige kosten voor aanschaf van glasband en die blokjes
ipv glasband kan je even goed tochtband gebruiken
kost een paar luttele euro's + kan je ook elders gebruiken
waar het er op aan komt is dat je glas niet direct tegen het hout komt
blokjes dienen om je hout een paar mm op afstand van het kozijn te houden
heb daar zelfs reeds lucifers voor gebruikt
 

Luccio

Actieve deelnemer
24 feb 2020
212
87
Rijswijk
ipv glasband kan je even goed tochtband gebruiken
kost een paar luttele euro's + kan je ook elders gebruiken
waar het er op aan komt is dat je glas niet direct tegen het hout komt
blokjes dienen om je hout een paar mm op afstand van het kozijn te houden
heb daar zelfs reeds lucifers voor gebruikt
Ah perfect. Tochtband heb ik nog liggen. Dus die pak ik dan gewoon. En voor die blokjes heb ik ook vast nog wel wat liggen.

Echt fijn dat er zoveel meegedacht word.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
Ah perfect. Tochtband heb ik nog liggen. Dus die pak ik dan gewoon. En voor die blokjes heb ik ook vast nog wel wat liggen.

Echt fijn dat er zoveel meegedacht word.
Als je glas besteld zitten er bijna altijd wel een of meer blokjes op. Soms van kurk, soms van hard schuim. Deze heb ik gebruikt.

Mous is bij mij gewoon smalle glasband die ik nog had liggen. Deze heb ik rondom rond gedaan, zit aan m'n profielen. De kleine kier tussen glas en profiel kit je af.
 

GerardusR

Actieve deelnemer
28 jan 2021
143
38
39
Terneuzen
1619096425187.png
Deze zitten er meestal op en zijn goed te gebruiken. Je glas leverancier heeft die normaal in overvloed en als je het vraagt kun je er vast wel een paar krijgen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Luccio

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.073
395
ik kit nooit binnen
maar doe alleen een paar miniscule druppels in de sponning en op de glaslat zodat het raam vast zit en niet rammeld.
wel een beetje ruimte rondom de ruit houden zodat het hout kan werken
 
  • Leuk
Waarderingen: JagerGuus en jelmer

Stijn52

Actieve deelnemer
10 dec 2020
67
17
Herzele
Komt goed. Dankjewel voor de hulp.
Wanneer ik het klaar heb zal ik een foto plaatsen van het resultaat.
Tracht dan wel iets in de lengte van een glasblokje te nemen. Beter over groter stuk gesteund en niet vlak in de hoek. Indien je ze niet direct nodig hebt wil ik er desnoods 2 opsturen, maar als je glas bestelt bij een glashandel kan je er daar ook wel 2 krijgen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.092
2.604
Bij enkel glas heb je helemaal geen ruimte voor glasblokjes. Zoals ook boertje 125 aangeeft, zorg dat het glas niet strak in de sponning zit en gewoon kitten. Schuimband en stelblokjes zijn voor dubbel glas buiten.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.