bovenfreesprofiel

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
12
Renkum
Hoi allemaal,

sinds een dag ben ik de trotse eigenaar van een parkside bovenfrees.
Ik wil nieuwe ramen maken in mijn oude huis (1929). Omdat de energie rekening wat hoog is ga ik triple glas toepassen en dus ga ik zwaardere ramen maken en mijn kozijnen aanpassen. tot zover geen probleem. al mijn oude ramen hebben een kraalprofiel en ik denk een profielfrees nodig te hebben van 1" doorsnede.
kan ik een kwartrondfrees gebruiken waar ik het lager afhaal en de kantgelijding gebruik voor de diepte samen met de diepteinstelling van de freesmachine of zijn dit speciale frezen. eerst even een sponing schaven is geen probleem.
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
12
Renkum
Als het om een echt kraalprofiel gaat, ja daar heb je een speciale frees voor. Je raad het al, een kraalprofielfrees.
het is zoals ik het zie een kwartrond maar verdiept. aan twee zijden een sponnig van ongeveer 2,5x12,5mm en daarna afgerond.
 

Pine

Actieve deelnemer
6 nov 2015
552
8
1615119519353.png
De duivenjager die je wilt maken kan je inderdaad maken met kantgeleiding soms kan je er ook een kleinere lager op zetten en dan zonder geleider , een stationaire opstelling zou het nog stakker van worden !
 
  • Leuk
Waarderingen: houtkever

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
12
Renkum
hartelijk dank voor de info. ik ga de juiste diameter frees kopen passend bij mijn huis en dan aan de slag (y).(eerst oefenen natuurlijk)
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Er zijn natuurlijk verschillende redenen om voor tripel glas te gaan, ik heb het zelf ook overwogen maar kreeg de rest van de woning niet op het niveau van triple. Dus werd het bij mij hr ++. Ook het gewicht van triple glas is een dingetje. Je hebt dik hout nodig en kan je dat kwijt in je kozijn. Ja ik weet je kan verjongen maar wordt dat dan mooi in een oud huis.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.776
2.166
Klein-Brabant, Vlaanderen
op dit ogenblik heb ik een vraag lopende over een kozijn waarin een kwartcirkel uitgefreesd is + waarin de kwartcirkel van het raam past
mijn idee was om dit kwartcirkel gewoon op het raam te plakken
die verdwijnt immers toch in het kozijn, waardoor die niet aan de buitenomstandigheden blootgesteld wordt
mogelijks loop ik achter de evolutie van je inzicht aan
dus laat maar zo, als mijn vragen vijgen na pasen zijn
ga ik zwaardere ramen maken en mijn kozijnen aanpassen. tot zover geen probleem
in welke mate ga je dt kozijn aanpassen ?
opdikken ? uitfrezen ? met de machine + hoeken uit de hand ?

al mijn oude ramen hebben een kraalprofiel en ik denk een profielfrees nodig te hebben van 1" doorsnede.
heb je daarvan een doorsnede in mm ?

@Pine
met de machine zie ik enkel die duivenjager maakbaar
kraal + ojief moeten uit de hand ?
1615123053998.png

eerst even een sponing schaven is geen probleem
schaven ?
dus met de hand ?
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
12
Renkum
Er zijn natuurlijk verschillende redenen om voor tripel glas te gaan, ik heb het zelf ook overwogen maar kreeg de rest van de woning niet op het niveau van triple. Dus werd het bij mij hr ++. Ook het gewicht van triple glas is een dingetje. Je hebt dik hout nodig en kan je dat kwijt in je kozijn. Ja ik weet je kan verjongen maar wordt dat dan mooi in een oud huis.
Ik ga op mijn dakkapel experimenteren. Het kozijn ga ik zwaarder maken(6,5cm) aan de binnenzijde, de sponning wordt dieper en het raam ongeveer 6 cm zwaarder. Aan de binnenzijde veranderd er daardoor optisch niets alleen als het raam open is zie je een zwaarder raam. Dan moet triple glas kunnen. De vensterbank en de onderkant zijn al zwaarder gemaakt omdat ik het dak 10 cm heb geïsoleerd en netjes met kraalschroten heb afgetimmerd (is mooier geworden dan gehoopt). Als dit goed lukt en mooi is, gaat de woonkamer er achteraan. De keuken is nieuw, dus dat hoeft niet en het dak en de vloer zijn al gebeurt. Samen met het zelf afregelen van de cv en zonnepanelen heb ik nu 30% minder energie nodig. Ik hoop zo alle fouten van de vorige eigenaar weg te werken zoals bruut op de oude vensterbanken gespijkerde multiplex planken. Alles in oude stijl maar met modern comfort. Langzaam Gaat dit mij lukken stap voor stap.:)
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
12
Renkum
op dit ogenblik heb ik een vraag lopende over een kozijn waarin een kwartcirkel uitgefreesd is + waarin de kwartcirkel van het raam past
mijn idee was om dit kwartcirkel gewoon op het raam te plakken
die verdwijnt immers toch in het kozijn, waardoor die niet aan de buitenomstandigheden blootgesteld wordt
mogelijks loop ik achter de evolutie van je inzicht aan
dus laat maar zo, als mijn vragen vijgen na pasen zijn

in welke mate ga je dt kozijn aanpassen ?
opdikken ? uitfrezen ? met de machine + hoeken uit de hand ?


heb je daarvan een doorsnede in mm ?

@Pine
met de machine zie ik enkel die duivenjager maakbaar
kraal + ojief moeten uit de hand ?
Bekijk bijlage 99839


schaven ?
dus met de hand ?
Tot nu toe deed ik alles met handgereedschap maar de duivenjager die ik met de machine
 

houtkever

Actieve deelnemer
13 nov 2013
179
12
Renkum
op dit ogenblik heb ik een vraag lopende over een kozijn waarin een kwartcirkel uitgefreesd is + waarin de kwartcirkel van het raam past
mijn idee was om dit kwartcirkel gewoon op het raam te plakken
die verdwijnt immers toch in het kozijn, waardoor die niet aan de buitenomstandigheden blootgesteld wordt
mogelijks loop ik achter de evolutie van je inzicht aan
dus laat maar zo, als mijn vragen vijgen na pasen zijn

in welke mate ga je dt kozijn aanpassen ?
opdikken ? uitfrezen ? met de machine + hoeken uit de hand ?


heb je daarvan een doorsnede in mm ?

@Pine
met de machine zie ik enkel die duivenjager maakbaar
kraal + ojief moeten uit de hand ?
Bekijk bijlage 99839


schaven ?
dus met de hand ?

Tot nu toe deed ik alles met handgereedschap maar de duivenjager die ik met de machine
Ik ga het kozijn opdikken 6,5cm zodat het een zwaarder raam aankan het raam word 4,8 cm dikker (nieuw) de rest moet ik nog uitdenken en gaat groeien naarmate ik bezig ben. Het glas is 4cm dik en de glasband is 4mm hier moet ik rekening mee houden.de sponning gaat dus ook 4,8 vm dieper worden. Ook dat ga ik eerst oefenen met de frees maar als dat niet lukt ga ik voor ouderwets handwerk met hamer beitel of zaag. Dit kan ik, maar had nog geen schaaf voor dit werk. Een ojief schaven kan ik wel met de schaaf van mijn vader maar die is 19e eeuwen en past dus niet bij mijn huis.
 

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
11.407
2.942
Gaanderen
Ik heb de afgelopen 1.5 jaar alles aangepakt dak vloer gevel en glas. Zeker 30% minder gasverbruik. Elektra kan ik niet mee rekenen. Naar mijn mening haal nauwelijks voordeel aan tripel glas. Je hebt geen luchtdichte woning en er zitten koudebruggen. Zeker bij de kozijnen. Alleen als je last hebt van hitteoverlast bij grote ramen zou ik daar tripel glas overwegen.
 

knikkerkoning

Actieve deelnemer
14 jun 2019
198
48
Heerenveen
Hoi allemaal,

sinds een dag ben ik de trotse eigenaar van een parkside bovenfrees.
Ik wil nieuwe ramen maken in mijn oude huis (1929). Omdat de energie rekening wat hoog is ga ik triple glas toepassen en dus ga ik zwaardere ramen maken en mijn kozijnen aanpassen. tot zover geen probleem. al mijn oude ramen hebben een kraalprofiel en ik denk een profielfrees nodig te hebben van 1" doorsnede.
kan ik een kwartrondfrees gebruiken waar ik het lager afhaal en de kantgelijding gebruik voor de diepte samen met de diepteinstelling van de freesmachine of zijn dit speciale frezen. eerst even een sponing schaven is geen probleem.
Heb je niet gewoon geluk en kan je zo het trippel erin fietsen?
 

boertje125

Post veel
17 okt 2013
2.169
436
ecotools heeft kwartrond freesjes met een kleine lager en een mesje die ook aan de onderkant snijdt. daar kan je prima een duiveljager mee schaven
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.