Bovenfrees vraag: negatieve vorm frezen

Robert.

Nieuw lid
18 jan 2022
5
0
Omg. Haarlem
Beste Woodworkers,

Ik heb mijn eerste bovenfrees gekocht en binnenkort wil ik een inbouw "dranger" plaatsen in de woonkamerdeur (Geze Activestop, zie foto onderaan). Dit moet natuurlijk in een keer goed een daarom wil ik (contra-) mallen maken om m.b.v. een kopieerfrees de exact de juiste vormen in te vrezen. Er zijn natuurlijk zat andere toepassingen te bedenken buiten inbouwen/verzinken waarin je een mal maakt voor een negatieve vorm dus wellicht dat meer mensen dit interessant vinden. Wie heeft hiermee ervaring?

Ik heb dit topic gelezen, Negatieve vorm frezen? , het filmpje van Stumpynubs gekeken en div. andere Youtubers (o.a. C.A.F.). Ik snap hoe het werkt, nu ben ik opzoek naar freesjes en lagers die ik kan gebruiken, op een manier dat ik niet meteen € 100+ kwijt ben aan een setje van 2 of 3 freesjes.

Ik wilde hiervoor de Bosch 30-delige freesset aanschaffen (zie foto hieronder) dat geeft me een mooie starterset freesjes en er zitten 3 maten lagers in. Dan kan ik de juiste offset vrezen voor het maken een contramal. Echter zullen deze lagers maar 2-3 mm verschillen t.o.v. de freesdiameter. Dit moet theoretisch kunnen maar lijkt me gevoelsmatig erg klein. Zou dit tot problemen kunnen leiden? Heeft hier iemand ervaring mee, hoe doen jullie dit en wat gebruiken jullie? Of is er een betaalbare set die hiervoor bedoeld is?

Ik lees graag jullie reacties!

o293061v82_2607017474_bo_pro_p_f_1.png

Des.jpeg

Bijlagen

• o293046v82_2607017475_bo_pro_p_f_1.png
    o293046v82_2607017475_bo_pro_p_f_1.png
    870,2 KB · Weergaven: 27

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
U heeft net een bovenfrees gekocht en zoekt gelijk een uitdaging.
De inbouw dranger die u toont moet zowel in deur als het kozijn ingefreesd worden.
Als he kozijn er al inzit dat moet dit bovenhoofds gebeuren. Das geen fijn werkje.
Dit soort beslag wordt in de regel met mallen en kopieerring gefreesd. Aangezien u het goedkoop wil houden
zal er wat creativiteit aan te pas moeten komen.

GEZE ActiveStop inbouw | GEZE

Onderaan de pagina van deze link staat een montagehandleiding die je kan downloaden.
Ik wilde de link hierin zetten maar dat lukte niet.

Laatst bewerkt:

The Boktor

Uitgevreten hout
2 mrt 2016
1.650
303
Ik wilde hiervoor de Bosch 30-delige freesset aanschaffen (zie foto hieronder) dat geeft me een mooie starterset freesjes en er zitten 3 maten lagers in. Dan kan ik de juiste offset vrezen voor het maken een contramal. Echter zullen deze lagers maar 2-3 mm verschillen t.o.v. de ......

De Bosch 30-delige freesset lijkt op het eerste gezicht 6mm schachten te hebben. Mss heb ik het fout, maar wel ff op letten.

Zelf zou ik een 0mm offset gebruiken om het niet onnodig te ingewikkeld te maken.

Laatst bewerkt:

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Je kunt op twee manieren van een mal gebruikmaken. Door middel van kopieerringen, dan is de mal groter dan wat je moet infrezen. Of je gebruikt een kopieerfrees met bovenlager en dan is de binnenafmeting van de mal gelijk aan wat je moet infrezen. Meest eenvoudige is: teken de vorm af op de deur en het kozijn. Spijker latjes op de lijn en ga dan met een kopieerfrees erlangs. Een mal voor kopieerringen zou ik alleen maken/gebruiken als ik regelmatig drangers moet infrezen.

• Leuk
Waarderingen: jorisvh

Spaander

Post veel
26 jul 2011
1.961
102
West-Friesland
Ik lees bij de verkoop informatie van (Bol), bijzondere kenmerken:
"De set is beschikbaar in drie uitvoeringen: met een schachtdiameter van 6 mm, 8 mm of 6,35 mm (¼ inch) voor compatibiliteit met alle veelgebruikte handfrezen."

Dus moet je opletten met welke schacht je wil frezen.
Mvg, :).

Laatst bewerkt:

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Die set bestaat is 6 en 8 mm.
Maar je hebt er in dit geval niet veel aan. Je hebt minimaal een snijoppervlakte van 45 mm nodig, als je met een bovenlager wilt werken.

Robert.

Nieuw lid
18 jan 2022
5
0
Omg. Haarlem
Beste allemaal,
Dank voor jullie reacties en goede ideëen. En ja, het is een volhouten en ik zal zorgen dat ik een freesset koop in de juiste schachtmaat ;).

Ik zoek dus zoiets als dit of naar iets dat ik zou kan laten werken, maar dan verkrijgbaar in NL/EU en niet € 100-200 voor een setje.

Vandaar dacht ik aan een kopieerfrees van 12,7 mm met een lager van +3mm en -3 mm groter, om een negatieve vorm (/mal) te maken. Maar liever heb ik iets met meer offset.

Je kunt op twee manieren van een mal gebruikmaken. Door middel van kopieerringen, dan is de mal groter dan wat je moet infrezen. Of je gebruikt een kopieerfrees met bovenlager en dan is de binnenafmeting van de mal gelijk aan wat je moet infrezen. Meest eenvoudige is: teken de vorm af op de deur en het kozijn. Spijker latjes op de lijn en ga dan met een kopieerfrees erlangs. Een mal voor kopieerringen zou ik alleen maken/gebruiken als ik regelmatig drangers moet infrezen.
Wim, als ik gebruik maak van kopieerringen, is de vorm van de mal dus +X mm groter dan het in te frezen object. Maar hoe kan ik de contramal maken zodat deze precies die vorm heeft?

Die set bestaat is 6 en 8 mm.
Maar je hebt er in dit geval niet veel aan. Je hebt minimaal een snijoppervlakte van 45 mm nodig, als je met een bovenlager wilt werken.
Bobmartin, kan je dit toelichten/uitleggen? Wat bedoel je met snijoppervlakte (de hoogte van de mesjes?) en waarom precies 45 mm?

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
De bovenstaande post van Emilio is waarschijnlijk wel de snelste methode voor een onervaren gebruiker van de bovenfrees. Wil je toch een mal en contramal maken
kijk deze video maar even.
HM kantenfrees 19 x 38 mm met bovenlager Dit is een voorbeeld. De diameter die je nodig hebt hangt af van de radius van de bocht. Of je werkt die hoeken bij in het hout. De lengte hangt weer af van hoe diep je moet frezen. Bedenk wel dat goedkope freesmachines problemen kunnen krijgen als je flink diep te keer gaat. 20-26000 toeren met een 5 cm uitstekend geeft een flinke hefboom.

Efvee

Post veel
9 jun 2021
897
368
RegioRotterdam
Bij de meeste bovenfrezen is een kopieerring meegeleverd. Die 'negatieve mal' techniek is handig voor complexe vormen met gekromde kanten waar je met de hand lastig een aparte mal voor kunt maken. De vorm die je uit moet frezen is zo te zien een rechthoek dus een malletje met overmaat hoeft niet moeilijker te zijn dan 8 stripjes 4 mm mdf of plex en een paar druppeltjes lijm.
Voordeel van een kopieerhuls boven een bovenlager is dat je niet in één keer de volle diepte hoeft te doen. Je kunt gewoon in stapjes dieper gaan. Je kunt ook een frees met een lange schacht gebruiken. Die geeft minder kans op overbelasting. Wel opletten dat de spanmoer niet aanloopt op de kopieerhuls.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Bij de meeste bovenfrezen is een kopieerring meegeleverd.
Ik heb 30 jaar lang gereedschap verkocht van vele bekende merken. Hoogst zelden zat daar een kopieerring bij. Alleen bij een actie. Bij onbekende en bij de goedkopere heb ik geen ervaring. Ook bij mijn Triton zat geen kopieerring.

Wim Kluck

Oud hout
28 feb 2010
12.303
3.439
Gaanderen
Sorry, mijn beperkte perspectief. Ik houd van actiepakketten.
Het is gewoon jammer dat ze dat soort dingen er niet bij aanbieden. Net zoals dat er een gebruiksaanwijzing in zou moeten zitten waar ze veel dingen uitleggen. Ja nu is er youtube. Alleen hoe weet je als beginner of de techniek die gedemonsteerd word door een youtuber de juiste is en ook veilig.
Festool heeft nu een kanaal maar hebben de b c en no names dit ook. Volgens mij hebben de meeste a-merken dit nauwelijks.

bobmartin

Post veel
15 dec 2013
1.416
147
Bobmartin, kan je dit toelichten/uitleggen? Wat bedoel je met snijoppervlakte (de hoogte van de mesjes?) en waarom precies 45 mm?

De kanten/kopieerfrees methode die je in gedachte hebt werkt eigenlijk niet als je een gat moet frezen.
Dat doe je met een groeffrees met ondersnijder. Aangezien je best wel diep moet (zie tekening van montage),
plus de dikte van de mal kom je op lange frezen uit. Die zitten nooit in zo'n set. Dat zijn in de regel ook dure frezen. Jouw freesdiepte is sowieso 44mm + 1mm, wat het fijnste is om mee te frezen. Er zijn ook lange frezen met een korter snijoppervlak, maar dat is in prijsverschil niet zoveel.
Zoals ik het begin al zei sta je voor een uitdaging. En dat als dit je eerste freesmachine is.
Ik frees regelmatig onzichtbare scharnieren met een professionele mal en een lange frees 8mm schacht.
Dat doe ik met een Festool 1010, maar das eigenlijk te licht voor de diepte. De Festool 1400 met 12 schacht is beter, maar dan is de machine weer veel te zwaar.
Succes.

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.