Bovenfrees stuk door te groot bit, nog iets aan te doen?

Epskampie

Nieuw lid
26 aug 2021
3
0
Utrecht
Ik heb een Bosch 1200AE, en nu heb ik daar laatst een grote (57mm) vlakfrees bit bij gekocht om wat snijplanken vlak te maken.
pof-1200-ae-14147-hires-png-rgb-oneux-30161_w_1500_h_842.png51hFZl9NhCL._SL1001_.jpg
Werkte perfect, totdat de machine opeens de geest gaf, gaat totaal niet meer aan. De bit voelde wel wat ongebalanceerd, gaf wat trillingen, en ik zag wat vonkjes binnen in de machine toen hij het nog deed, maar dat heb je altijd wel met koolstofborstels.

Ik heb de frees compleet uit elkaar gehaald, en van 1 van de koolstofborstels waren wat hoekjes afgesprongen, maar nog wel ca 80% van het oppervlak over. Ik heb de losse stukjes verwijderd, maar ook hierna gaat de machine niet meer aan.

Komt er nog iets bij jullie boven wat ik kan proberen, of is dit een gevalletje van, eigen schuld dikke bult, moet je maar niet zo'n belachelijk groot bit gebruiken?
 

Boktor026

Actieve deelnemer
1 sep 2016
580
156
57mm met 1200W? Dat lijkt me teveel voor knabbeltje. Is voor 2000W al een forse freeskop.
 

ZotVanHout

Oud hout
8 jan 2016
7.138
1.949
Klein-Brabant, Vlaanderen
als ik het goed gezien heb, dan kost die bosch 1200 AE rond de 100 euro
dat kan kwaliteit/prijs zijn
in deze klasse verwacht ik geen machine die bij overbelasting zichzelf uitschakelt
ook ik vrees dat je aan een nieuwe toe bent
bij gebruik de vlakfrees met kleine stapjes dieper stellen
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Als de wikkelingen niet verbrand ruiken, kan het ook zijn, dat de print van de snelheidsregeling de geest heeft gegeven. Als je de freesmachine aansluit met de spanning direct op de koolborstels, kan je dat ook uitsluiten.
 

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Eerlijk gezegd denk ik dat je van geluk mag spreken dat het de machine is die de geest heeft gegeven en dat er geen ongeval gebeurd is.
Bij 'merkfrezen' (Festool, CMT) vindt je deze frees niet, en zeker niet zo een een grote diameter in 8 mm schacht. De krachten worden behoorlijk groot bij zulk een diameter en dat betekent enerzijds veel vermogen en anderzijds risico op happen/terugslag waardoor de machine uit je handen wordt geslagen. Als je een zware machine (gewicht) met goede electronica worden deze risico's wel beter beheerst, maar het blijft naar mijn mening een een hachelijke bewerking. Beter een kleiner freesje en meer stappen.
 

Epskampie

Nieuw lid
26 aug 2021
3
0
Utrecht
Ja, het is idd een te grote frees voor dit soort machine, ik werd er ook een beetje zenuwachtig van.

@chevvy66 bedankt, hier kan ik wat mee. Er is inderdaad geen brandlucht, ik ga kijken of ik het snelheidscircuit op een veilige manier kan uitsluiten.
 
Laatst bewerkt:

mathieu

Oud hout
5 jul 2010
4.496
961
Riemst
Ja, het is idd een te grote frees voor dit soort machine, ik werd er ook een beetje zenuwachtig van.

@chevvy66 bedankt, hier kan ik wat mee. Er is inderdaad geen brandlucht, ik ga kijken of ik het snelheidscircuit op een veilige manier kan uitsluiten.
Ik wil geen verwijtend vingertje opsteken, maar dit toch nog even zeggen.
Als je twijfelt of een bewerking veilig is, moet je stoppen.
Doorgaan betekent vaak eindigen met een klapper (in dit geval gelukkig enkel een defecte machine en geen menselijke schade).
Ik heb zelf ook dingen gedaan die achteraf gezien geen goed idee waren. In de meeste gevallen is het goed afgelopen, enkele keren een klapper met een werkstuk dat wegvloog en ook een paar keer lichamelijke schade (gelukkig herstelbaar). Een bewerking die helemaal misloopt wens ik dan ook niemand toe, vandaar deze waarschuwing.
Maar eigenlijk zouden dergelijke freesjes gewoon niet aangeboden mogen worden. De verkoper hoort te weten dat zijn spullen onveilig zijn.
 

chevy66

Oud hout
19 jul 2013
8.083
2.601
Waarom is de frees onveilig? Als je hem voor je op de werkbank legt, gebeurt er weinig. Het is niet dat hij elk moment kan ontploffen of zo. Als je hem verkeerd gebruikt kom je in de problemen. Bij frezen van dit formaat staat er eigenlijk altijd bij, dat het de bedoeling is om hem in een stationaire opstelling te gebruiken. Maar zelfs al staat het er niet bij, iedereen met een iq groter dan zijn schoenmaat , begrijpt dat volgens mij wel. Dat je dan je te lichte freesmachine molt is een risico. Maar als de printplaat kapot is, kan je door er een aan/ uit freesmachine van te maken, nog jaren met wat handzamere freesjes er mee werken. Uit het verhaal van de topicstarter haal ik ook, dat hij wist dat hij niet goed bezig was. Hij gebruikte de machine vermoedelijk met een goot om te vlakken. Dan zit de machine al behoorlijk opgesloten.
 
  • Leuk
Waarderingen: Epskampie

Epskampie

Nieuw lid
26 aug 2021
3
0
Utrecht
Goed nieuws, de machine leeft weer. Ik wilde @chevy66 's suggestie proberen, maar om te beginnen eerst maar eens alles door proberen te meten met een multimeter. Daarbij de koolstofborstels nog eens omgedraaid, en met een beetje handmatig aanzwengelen kwam er daarna opeens weer beweging in. Het probleem was dus waarschijnlijk toch de gedeeltelijk verbrijzelde borstel, heb nu een nieuw setje in bestelling staan.

Bedankt allemaal voor het meedenken!

Wat de veiligheid betreft hebben jullie beiden natuurlijk gelijk, dingen die onveilig voelen moet je nooit doen, maar ik gebruik idd een "router sled" jig waarbij ik het zelf veilig genoeg inschat. Haalde er ook maar 0.5 mm af op het moment dat het misging, dus ik denk nog steeds dat de trillingen door het ongebalanceerde bit het probleem waren. Ik ga wel switchen naar een kleiner bit, vanwege het gebrek aan balans/kwaliteit in die grote, en omdat het wat te veel gevraagd is van deze machine.
 

Deze plek is voor toekomstige tekst. Door nu alvast deze kolom te activeren blijft de kolommen structuur ongewijzigd en de lezerservaring hetzelfde als er hier content geplaatst gaat worden.

Hier kan straks ook info geplaatst worden.